Deset klíčových dopravních staveb v Česku, které byly dosud zablokovány kvůli neplatnému stanovisku o vlivu na životní prostředí (EIA), získalo výjimku Evropské komise.
Ministerstvo dopravy dnes potvrdilo to, o čem Ekonomický deník psal již 17. června v textu Vláda chce od EK zelenou pro dopravní stavby. Pražský okruh v seznamu chybí. Oznámilo, že několikaměsíční vyjednávání Ministerstva dopravy, životního prostředí a zástupců Úřadu vlády skončilo úspěšně. Evropská komise potvrdila seznam deseti prioritních dopravních staveb, mezi které patří například obchvat Českých Budějovic, pokračování královehradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku.
„Rozhodnutí Evropské komise po několikaměsíčním vyjednávání si vážíme. Zachránili jsme stavby, které máme připravené k výstavbě a které mají přímý vliv na občany po celé republice. Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Naplnila se tak jeho slova z minulého týdne, kdy před jednáním hospodářského výboru bylo lehké špičkování mezi ním a poslancem Františkem Laudátem kvůli vyjmutí pražského okruhu. „Tak jim tam ten okruh zase dejte do seznamu staveb,“ děl Laudát. „Když jim ho tam dáme, neprojde nic. A já chci aspoň něco prosadit,“ opáčil Ťok. Nyní zbývá, aby zákon o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA) upravený podle požadavků Komise, schválili poslanci. Jestli se k jeho projednávání dostanou ještě před poslaneckými prázdninami, není jisté.
Za oběť jiným důležitým dopravním stavbám padne dostavba pražského okruhu, o čemž Ekonomický deník informoval na začátku června v textu Komise nechce „propustit“ pražský okruh do realizace. Ohroženy jsou další stavby.
Dnes potvrzený seznam staveb je tedy, až na pražský okruh, identický s tím, co již dříve předběžně vyjednal v Bruselu premiér Bohuslav Sobotka.
Ministerstvo dopravy pak k deseti stavbám, které předjednal Sobotka s odkazem na důležitost nejen pro Českou republiku, ale i pro celou Evropu, jelikož část z nich navazovala na evropskou páteřní silniční síť, přidalo dalších 8 staveb a poslalo je k posouzení do Bruselu. Tamní úředníci ale zamítli všechny stavby. Situace vzbudila velké rozhořčení napříč politickou scénou a také u odborné veřejnosti.
Svaz podnikatelů ve stavebnictví připravil právní návrh, jak by se dalo nařízení komise – v mezích zákona – obejít. Chopil se ho poslanec Martin Kolovratník a chtěl ho prosadit jako poslanecký návrh zákona. Posléze se koalice domluvila, že zákon má větší šanci na prosazení, když bude navrhnut vládou, což se nakonec stalo.
Deset předmětných staveb patří mezi zhruba stovku stavebních projektů za celkem zhruba 130 miliard korun, které mají nutné stanovisko EIA podle již neplatného zákona z roku 1992. Všechny by tedy měly podstoupit opakování procesu podle nové normy platné od loňského roku. Přijetí novely zákona je podmínkou, aby alespoň vyjmenované stavby mohly získat výjimku od Evropské komise a nové řízení EIA mohlo nahradit rozhodnutí Ministerstva životního prostředí. To by umožnilo prakticky okamžité zahájení těchto dopravně významných staveb.
Podle všeho se tak podařilo zažehnat scénář, kdy by Unie v reakci na „lex EIA“ mohla zastavit přísun všech peněz. Ještě v květnu to vypadlo, že jí už došla trpělivost se státem, který neustále požaduje nějaké výjimky z implementace unijních předpisů . Podle nejčernějších prognóz tedy hrozí, že pokud se nepodřídíme vůli Evropské komise a nezačneme stavby posuzovat podle „nové EIA“, EU nám zastaví nejen příliv peněz na dopravní stavby, ale uzavře kohoutek penězovodu zcela. Podle některých zdrojů by to mohlo být celkem 600 miliard korun.
České Budějovice ano, Praha ne
„Jedná se o stavby, které se nacházejí na transevropské silniční a železniční síti a budou financovány z evropských fondů. Samozřejmostí je souhlas Evropské komise, který je nezbytný pro udělení výjimky u všech těchto projektů. Považuji ale za velmi nadějné, že nová právní úprava je schválena vládou a bude následně předložena na nejbližší schůzi poslanecké sněmovně ke zrychlenému projednání,“ řekl ministr životního prostředí Richard Brabec.
Mezi stavby zařazené na seznam patří například obchvaty Českých Budějovic, Otrokovic a Frýdku Místku, dálnice z Hradce Králové do Smiřic či modernizace železniční tratě mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Naopak do něj nebyla zařazena část pražského okruhu (511) propojující dálnice z Mladé Boleslavi a Hradce Králové s dálnicí D1 do Brna. V původním návrhu Ministerstva životního prostředí tato pro metropoli důležitá stavba byla, ale pravděpodobně na žádost Evropské komise byla kvůli neexistenci územního rozhodnutí ze seznamu vyřazena.
Dopravní stavby, pro které vláda žádá u EK výjimku:
D3 – obchvat Českých Budějovic (D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice – Třebonín)
D6 – obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
(D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; a D6 Nové Strašecí – Řevničov)
D48 – Frýdek Místek, obchvat
D35 – Opatovice – Ostrov (D35 Opatovice nad Labem – Časy a D35 Časy – Ostrov)
D49 – Hulín – Fryšták
D55 – Otrokovice obchvat JV
D11 – Hradec Králové – Smiřice
I/11 – Ostrava, prodloužená Rudná
D1 – Říkovice – Přerov
Modernizace železniční trati Sudoměřice – Votice
Jiří Reichl
O tématu EIA čtěte více:
Vláda chce od EK zelenou pro dopravní stavby. Pražský okruh v seznamu chybí
Dopravní stavby jsou v ohrožení, poslanci viní ministra Brabce, chtěli jeho rezignaci
Komise nechce „propustit“ pražský okruh do realizace. Ohroženy jsou další stavby.