Probudíte se v domě vytápěném tepelným čerpadlem, nasednete do elektromobilu či elektrobusu a pojede do práce. Také tam vše poběží na elektřinu. Spalování zemního plynu či ropných paliv už zkrátka bude minulostí. Tak nějak vypadají chystané plány Evropské komise na elektrifikaci ekonomiky.

Akční plán elektrifikace má Evropská komise představit na počátku příštího roku. Zatím spustila veřejnou konzultaci, které se mohou účastnit i zájemci z Česka. Spolu s ní je v připomínkovém řízení také související strategie pro vytápění a chlazení budov. Cíl je jasný: převést co nejvíce spotřeby energie na elektřinu a podpořit tím odklon od fosilních paliv.

Čistá elektřina a špinavé teplo

Ve vytápění budov stále dominují fosilní paliva, hlavně zemní plyn. V řadě zemí včetně Česka má silnou pozici také uhlí. Podobná situace je v dopravě, kde stále hrají prim spalovací motory poháněné naftou a benzinem. Jak Evropská komise dodává, v případě výroby elektřiny probíhá dekarbonizace svižným tempem. Obnovitelné zdroje se loni podílely na celkové výrobě 48 procenty a jaderná energie 25 procenty. Naopak podíl fosilních paliv rychle klesá.

Jenže výhra je to jen částečná. Elektřina se v minulých letech tvořila jen z 23 procent evropské spotřeby energií. Úředníci Evropské komise přemýšlejí, jak tento podíl zvýšit. Dohoda o čistém průmyslu uzavřená v únoru počítá s růstem podílu elektřiny na 32 procent. Avšak plán zůstává v rovině zbožných přání. Evropský úřad pro životní prostředí (EEB) v této souvislost upozornil, že Evropská unie zaostává už i za Čínou. Ta totiž zvládá podíl elektřiny na celkové spotřebě zvyšovat a v současnosti je na 29 procentech.

Jak snížit cenu elektřiny

Plánovaná strategie elektrifikace má za cíl „urychlit nákladově efektivní a systémově šetrnou elektrifikaci spotřeby energie v dopravě, průmyslu a budovách“. Doprovázet ji mají masivní investice do čisté energie a flexibility. Specifikem veřejných konzultací k návrhům Evropské komise je, že probíhají před zveřejněním příslušného materiálu. Lidé a firmy se tak mohou do 20. listopadu vyjádřit k tomu, co by podle jejich představ v návrhu mělo či nemělo být.

Tepelná čerpadla jsou jedna z cest, jak nahradit fosilní paliva při vytápění rodinných domů. Foto: Adobe Stock

Odpověď na otázku, kde elektrifikace průmyslu a vytápění vázne, je snadná. Problém je ve vysoké ceně elektřiny; na tento fakt upozorňuje třeba loňská Draghiho zpráva. Ta hned v úvodu varuje, že není dlouhodobě udržitelné, aby ceny elektřiny pro průmyslové podniky byly v zemích EU o 150 procent vyšší než ve Spojených státech a v Číně.

Podle odborného webu Enerdata.net by tak měl Akční plán elektrifikace zejména otevřít cestu ke snížení ceny elektřiny – nebo aspoň ke zvýšení její atraktivity oproti fosilním palivům v dopravě a vytápění. Ve hře je nižší zdanění elektřiny, revize síťových tarifů i odbourání různých poplatků, které navyšují celkový účet za elektřinu.

Mohlo by vás zajímat

Existují i jiné cesty

Jenže ne všichni jsou toho názoru, že elektrifikace je jediná cesta k bezemisní budoucnosti Evropy. Třeba plynárenské společností doporučují jinou cestu. A sice přechod od „fosilního“ zemního plynu ke spotřebě vodíku a biometanu. Většina vodíku by sice pocházela z dovozu, ale biometan i významnou část vodíku bychom měli zvládnout vyrobit na domácí půdě.

Za pravdu v tom dává plynařům studie, kterou si společnost innogy nechala zpracovat u poradenské firmy EGU. Ředitel strategie EGU Michal Macenauer je toho názoru, že dekarbonizace ekonomiky do roku 2050 bez plynných paliv není realizovatelná. „Ozelenění plynu je většinou levnější alternativou oproti elektrifikaci,“ říká Macenauer. Plošná elektrifikace průmyslu a vytápění budov by si totiž vyžadovala extrémně vysoké investice. Ozelenění plynárenství tak nabízí levnější alternativu.