INZERCE

Technologoie je navržena pro umístění návěsů, krátkých přívěsů nebo třeba cisteren. Foto: Green Cargo

Levnější a efektivnější. Švédské Green Cargo testuje RoadRailLink

Nový typ nosiče nákladu, který doposud na švédském trhu chyběl, nedávno prošel testy týmu společnosti Green Cargo a zástupců zákaznické skupiny. Testovací nakládku vyzkoušeli v terminálu pro kombinovanou dopravu Folkesta. Výsledky testů ukazují potenciál využití tohoto konceptu v praxi, což nabízí větší přesun nákladů ze silnic na železnici.

K dosažení ambiciózních cílů v oblasti emisí nejen na území Švédska, ale i v celé Evropské unii je klíčové snížení podílu silniční dopravy. Platí to i v případě, že se v rámci silničního provozu bude z dlouhodobého hlediska stále snižovat podíl fosilních paliv. Zároveň se předpokládá, že po opatřeních Evropské unie se tato paliva stanou dražší. Inovativní řešení RoadRailLink bylo navrženo speciálně pro manipulaci s nepojízdnými návěsy všeho druhu a řada dopravců napříč Evropou jej již používá.

Nová efektivní řešení

Zatímco odvětví dopravy představuje čtvrtinu z celkových emisí skleníkových plynů v Evropské unii, v železniční dopravě je to jen 0,4 procenta. Pobídky k přesunu dopravy ze silnice na železnici jsou tak stále silnější.

Aby nová řešení fungovala, musí železniční nákladní společnosti, kromě dalších výhod železnice, nabídnout i nákladově efektivní a konkurenceschopná řešení. Ve Švédsku není situace zrovna jednoduchá, protože v oblasti intermodální dopravy zatím nelze 80 až 90 procent stávajících nákladních přívěsů naložit na železniční vozy. 

Nová technologie funguje jako koš či kapsa, do které se náklad usadí a poté zvedne na železniční vůz. Během přepravy zůstává koš s nákladem na voze a po příjezdu se z něj náklad jednoduše vyzvedne. 

Chybějící článek

Tato technická inovace r2L RoadRailLink se už v jiných zemích běžně používá, nicméně ve Švédsku jde o horkou novinku. Nová technologie nabízí chybějící článek mezi silnicí a železnicí.

Technologoie je navržena pro umístění návěsů, krátkých přívěsů nebo třeba cisteren. Konstrukce nosiče nákladu zahrnuje mobilní a nastavitelné rampy a lze ji naložit do standardního vozu s „kapsou“ v jakémkoli železničním terminálu pomocí vysokozdvižného vozíku nebo koncového jeřábu. Do vlaku s šestnácti dvojitými vagóny se vejde celkem 32 návěsů nebo 64 nákladních vozidel.

Ve Švédsku není situace jednoduchá, 80 až 90 procent stávajících nákladních přívěsů zatím nelze naložit na železniční vozy. Foto: Green Cargo

Vylepšené intermodální přepravní řešení r2L 2.1 Trailer Use bylo navrženo speciálně pro manipulaci s nepojízdnými návěsy všeho druhu. Je již implementováno v mnoha koncepcích různých provozovatelů po celé Evropě.

Flexibilní přeprava

„Zkoumáme možnost využití konceptu v rámci naší vozové sítě, kterou nabízíme, abychom umožnili flexibilitu a přepravu různých množství nákladu. Existuje zde velký potenciál pro spojení sil s přepravci,“ říká Business Developer Green Cargo Fredrik Dahlberg.

Přeprava přívěsů po železnici na dlouhé vzdálenosti významně snižuje emise i dopravní zácpy na silnicích a současně zvyšuje bezpečnost silničního provozu i pro individuální řidiče. 

Je to také výhoda pro přepravce. Ušetří jim totiž čas i peníze a snižuje potřebu tahačů. 

„Nyní pokračujeme v práci na identifikaci vhodných míst a vztahů, kde koncept tohoto typu nákladního vozu může vytvořit výhody pro naše zákazníky a partnery. Umožnění odpovědných a ekologických logistických řešení se stávajícím vozovým parkem je důležitým krokem na cestě do budoucnosti bez fosilních paliv,“ uzavírá Fredrik Dahlberg.

Tomáš Rovný