INZERCE

Hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller. Foto: Ústecký kraj

Letos to bylo hlavně o mostech, říká k nejvýznamnějším dopravním projektům v roce 2023 hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller

Nejvýznamnější dopravní investice v Ústeckém kraji se v letošním roce týkaly hlavně mostů. A podobné to bude i v roce 2024, kdy se kraj chystá například na rekonstrukci mostu Edvarda Beneše v Ústí nad Labem. V rozhovoru pro Ekonomický deník to uvedl hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO). Hovořil také o snížení finanční částky pro kraje ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Jak se do hospodaření Ústeckého kraje v příštím roce promítne to, že Státní fond dopravní infrastruktury v plánovaném rozpočtu pro rok 2024 na silnice druhé a třetí třídy se počítá s částkou o dvě miliardy korun nižší než letos. Celkem by si kraje měly na dotacích rozdělit čtyři miliardy korun.

Snížení o dvě miliardy obnáší pro kraje návrat na finanční částku, se kterou disponovaly v předchozích letech. Ústecký kraj vítá každý příspěvek od Státního fondu dopravní infrastruktury, podle přiděleného objemu je pak schopen opravit příslušný počet silnic, to znamená, že by využil i vyšší částku. Snížení o dvě miliardy pak v přepočtu na náš kraj obnáší finanční částku přibližně 150 milionů korun, za kterou by mohlo být opraveno 42 kilometrů krajských silnic.

Jakou sumu tedy plánuje Ústecký kraj investovat v příštím roce do modernizací nebo budování silnic druhé a třetí třídy?

Ústecký kraj si v rozpočtu připravuje vlastní investice ve výši 125,5 milionu korun, k tomu ale bude na některé akce čerpat dotace z IROP, například u rekonstrukce Benešova mostu v Ústí nad Labem to bude přes 200 milionů. Další stovky milionů pak dává kraj do silnic na údržbu a menší opravy realizované Správou a údržbou silnic.

Kromě vlastních prostředků, za které kraj dělá investice v dopravě, nebo je právě poskytuje Správě a údržbě silnic, se řada dalších investičních akcí realizuje za pomoci úvěru. Z cizích zdrojů se jedná o finanční příspěvek na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy ze státního rozpočtu prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. U akcí spolufinancovaných z IROP, tedy za pomoci využití dotací Evropské unie, kraj zajistí předfinancování z vlastních i cizích zdrojů, jde o Úvěrový rámec 2023-2030. Na povinné spolufinancování podílu kraj poskytne zdroje vlastní.

Na které další akce chce využít kraj dotace z programu IROP?

V rámci IROP plánujeme na rok 2024 projekty rekonstrukce mostu Edvarda Beneše v Ústí nad Labem (205 milionů korun) a rekonstrukce mostu v Roudnici nad Labem (105 milionů korun). Další akce jsou teprve v přípravě, a to zejména rekonstrukce silnice II/261 na území okresu Litoměřice a dále rekonstrukce mostů, například most v Počedělicích a mostu v Lounech přes řeku Ohři.

Které dopravní projekty považujete v příštím roce za nejvýznamnější?

Nejvýznamnější a nejdéle připravovanou je určitě právě už zmiňovaná rekonstrukce Benešova mostu v Ústí nad Labem. Obdobně důležitá bude rekonstrukce roudnických mostů. Mezi další významné stavby bude patřit přestavba křižovatky ulic Lipská a Kostelní v Chomutově na okružní a výstavba úseku Nučnice – Polepy na Labské stezce.

Co za nejvýznamnější dopravní projekty se podaří dokončit ještě v letošním roce?

Také letos to bylo hlavně o mostech, o které se snažíme starat opravdu pečlivě. Mezi nejvýznamnější dopravní stavby letošního roku patřila rekonstrukce mostu Kyjice, rekonstrukce mostu nad železnicí v Roudnici nad Labem a rekonstrukce mostu Rumburk – Horní Jindřichov.

Nejvýznamnější a nejdéle připravovanou investicí Ústeckého kraje v roce 2024 je rekonstrukce Benešova mostu v Ústí nad Labem. Foto: Facebook Ústeckého kraje

Ústecký kraj chystá v dopravě i několik změn, jde například o spuštění systému Čtyřmezí. O co se jedná?

Projekt Čtyřmezí je společným projekt Středočeského, Ústeckého, Karlovarského a Plzeňského kraje, který má za cíl propojení periferních oblastí těchto krajů prodloužením již stávajících linek, zavedením nových linek nebo zvýšením nabídky  spojů na již existujících autobusových a železničních linkách. Týká se to především autobusových linek Praha-Lubenec-Karlovy Vary, kdy bude linka prodloužena z Lubence do Karlových Varů, v Hořovičkách bude garantována přestupní vazba s linkou 760 Rakovník-Podbořany v obou směrech.

Obdobně vznikne přestupní vazba v Lubenci s linkou 745 Žatec-Podbořany-Lubenec-Valeč. Dojde k prodloužení stávající linky 405 ze Žatce do Kadaně, nově bude vedena přes obce v okolí Měcholup. Prodlouží se i stávající linka z Jesenice až do Karlovic. V oblasti železniční dopravy dochází k zachování a mírnému posílení provozu na trati ze Žatce do Lužné a Rakovníka. Na linkách budou platit přesahy tarifů jednotlivých integrovaných dopravních systému a bude umožněna jízda na jeden jízdní doklad.

O jak nákladný projekt se jedná?

Navýšení výdajů Ústeckého kraje na dopravní obslužnost pro rok 2024 v souvislosti s projektem Čtyřmezí se odhaduje na 10 milionů korun.

Kraj plánuje také posílení školních spojů, současné školní spoje nebyly dostačující?

Současné spojení nestačilo zejména kapacitně, kdy po zahájení školního roku začalo jezdit víc studentů. Ústecký kraj proto reagoval jak na základě vlastních zjištění a analýz sčítání cestujících, tak na základě podnětů od cestujících a navýšil počty školních spojů zejména v západní části kraje, aby dále zajistil kvalitní a pohodlné cestování občanů.

Cestující ve Šluknovském výběžku se mají dočkat modernizovaných vlaků – můžete být konkrétnější?

V celé oblasti Šluknovsko, které je vymezeno linkami U28 Děčín – Bad Schandau – Rumburk, U8 Děčín – Česká Kamenice – Rumburk a T2 Děčín – Mikulášovice/Rumburk, Jedlová – Varnsdorf budou nasazována vozidla Siemens Desiro Classic.

Dopravní společnost Ústeckého kraje, kterou vlastní krajská samospráva, si od příštího roku už nebude půjčovat žádné autobusy, co to znamená?

Dopravní společnost Ústeckého kraje pro svůj běžným provoz potřebuje kolem dvou set autobusů, přičemž dosud disponovala v zásadě jen 71 vozidly typu Scania a 20 vozidly IVECO Crossway v délce 15 metrů. Ostatní vozidla na svůj provoz si tak musela pronajímat od soukromých subjektů. V letošním roce ovšem došlo k dodání a nasazení hned 90 vozidel typu Otokar Vectio v délce 10,5 metru v celkové hodnotě 347 milionů korun bez DPH, která nahradila pronajaté a v mnohých případech již technicky nevyhovující vozy. Dále dopravní společnost očekává v nejbližší době dodání dalších 15 vozidel typu IVECO v délce 13 metrů. Tím se stabilizuje vozový park, a nebude tak nutné si vozy pronajímat.

Jaké další změny v dopravě chystá kraj v příštím roce? Zvažuje například navyšování cen v regionálním jízdném?

Ústecký kraj zdražoval jízdné v počátku roku 2023 a navzdory zvyšování sazby DPH z 10 procent na 12 procent u jízdného v rámci úsporného vládního balíčku se zdražovat jízdné nechystá. Namísto toho ponese nadále riziko tržeb při zachování současného rozsahu dopravní obslužnosti, přičemž pro rok 2024 předpokládá pokles tržeb v řádu nižších jednotek procent.

Mezi plánované změny patří takové úpravy v jízdních řádech, které reflektují aktuální potřeby provozu, tedy změny ve vztahu drážní a autobusové dopravy, kde kvůli posunu vlakového spoje musel být pro zachování návaznosti posunut spoj autobusový. Rovněž dochází k posilování spojení na nejvytíženějších krajských linkách v západní části kraje, ale také na Ústecku, kdy se snažíme eliminovat přeplněnost některých spojů a zvýšit tak kulturu cestování pro naše občany. Dále jsme prováděli úpravy, které posilují mezikrajskou spolupráci, jako je například úprava linek v oblasti Lounska, jednalo se o spolupráci se Středočeským krajem při dopravě zaměstnanců do průmyslových zón a Podbořanska – projekt „Čtyřmezí“. Rovněž jsme museli přistoupit k redukci spojů u mezikrajské linky Praha – Litoměřice, která o víkendech již nebude zajíždět k hornímu nádraží v Litoměřicích.

Z pohledu vlakové dopravy je pak možné zmínit zavedení přímých vlakových spojů mezi Děčínem a Varnsdorfem v přepravních špičkách a nahrazení současného vlakového spojení Rybniště – Varnsdorf autobusovou dopravou, která na rozdíl od vlaku obslouží všechna sídla na trase hned na několika zastávkách a cestující tak nebudou nuceni docházet na vzdálená vlaková nádraží. Ani turistickým linkám se změny nevyhnou a například linka T2 Děčín hlavní nádraží – Krásná Lípa/Rumburk – Mikulášovice dolní nádraží nabídne v turistické sezoně čtyři páry vlaků Jedlová – Varnsdorf-pivovar Kocour a jeden další pár Děčín – Varnsdorf. V neposlední řadě díky dokončení prací na zrychlení trati dochází také ke zrychlení úseku mezi Ústí nad Labem a Teplicemi.

Mrazivé počasí posledních dnů přineslo komplikace v dopravě, jak se vám daří zimní údržba silnic? Kde v zimních měsících bývají nejčastěji problémy?

Zimní údržbu silnic v těchto dnech zvládá Správa a údržba silnic obdobně jako v předešlých letech v době nepříznivých klimatických podmínek. Nejčastější problémy bývají na silnici I/7 Chomutov-Hora Svatého Šebestiana a I/9 Rumburk, Šébr, a to zejména z důvodu neukázněnosti řidičů kamionové dopravy. Dále pak na otevřených pláních Krušných hor, jako je například Moldava, Dlouhá Louka, Rusová aVýsluní. V době namrzajících srážek naopak bývají větší problémy v nižších polohách kolem vodních toků. 

Tereza Čapková