Přestavba silničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech začne 3. března, Zlínský kraj v letošním roce chystá ale i další velké projekty, jde třeba o stavbu okružní křižovatky v Holešově u cukrovaru, průtah Halenkovic nebo opravu silnice mezi Bystřicí pod Hostýnem a Hlinskem pod Hostýnem. Plánované akce přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Zlínského kraje Radek Doležel (ANO).
Krajský soud v Brně zrušil začátkem února na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria rozhodnutí Krajského úřadu Zlínského kraje o změně umístění 22 objektů na stavbě dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku, co se bude dít nyní?
Dálnice D49 je stavba, která má zásadní význam pro celý Zlínský kraj a okolí, rozsudek soudu v této věci jistě přináší komplikace v procesu realizace této stavby, kraj další vývoj ovlivnit nemůže a jen doufá, že se vše vyřeší a stavba bude dokončena v nejbližším možném termínu.
Zlínský kraj nedávno oznámil, že letos zahájí čtyři zásadní stavby za 885 milionů korun, jde například o opravu silnice mezi Bystřicí pod Hostýnem a Hlinskem pod Hostýnem a obnovu silnice mezi Uherským Hradištěm a Bílovicemi. Stavbaři budou řešit most v Napajedlech. Které další významné stavby plánujete? Jaké budou odhadované náklady?
Jednak budou dokončeny dvě větší stavby zahájené v roce 2023, a to Pohořelice za 56 milionů korun a Vlachovice – Vrbětice za 45 milionů korun. Letos bude například realizovaná stavba okružní křižovatky v Holešově u cukrovaru za 34 milionů korun, průtah Halenkovic za 19 milionů korun, průtah Soběsuk za 16 milionů korun, stavby mostů ve Vsetíně za 28 milionů. Dále probíhají veřejné zakázky na průjezdní úseky obcemi Vrbka, Bělov, Kudlovice a stavby mostů ve Valašské Polance, Zubří či Velkých Karlovicích.
Kolik chce letos celkem Zlínský kraj investovat do dopravních staveb? A jak má zajištěné financování?
Velké projekty (II/438, II/497 a II/481) budou spolufinancovány prostředky z fondů Evropské unie, letos očekáváme z EU přibližně 120 milionů korun. V současné době je připraveno vlastních 420 milionů korun investičních a 55 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Dále očekáváme ze SFDI dalších zhruba 138 milionů korun. Provozní prostředky jsou zatím ve výši 553 milionů korun. Navýšení rozpočtu Ředitelství silnic Zlínského kraje pro zajištění staveb na krajské silniční síti bude schváleno v krajském zastupitelstvu začátkem března 2024. V návrhu je povýšení o 100 milionů korun u investic a o 150 milionů korun u provozních výdajů na opravy a údržbu silničního majetku.
Vrátím se ještě k silničnímu mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Co bude stavba obnášet a co to bude znamenat pro řidiče?
Dojde k úplné uzavírce mostu po celou dobu jeho stavby, jednání ohledně objízdných tras probíhají, doposud nebylo vydáno stanovení provizorního dopravního značení. Bude odstraněna celá nosná konstrukce a odbourány krajní opěry. Mezilehlé čtyři pilíře mostu zůstanou původní, ale budou na nich provedeny nové úložné prahy pro novou spřaženou ocelobetonovou nosnou konstrukci. Předpokládáme, že přes následující zimní období bude chodcům umožněno přecházet přes rozestavěný most.
Jaké jsou náklady na stavbu nového mostu?
Náklady investičního záměru jsou 147,5 milionu korun.
Kdy by měly stavební práce začít a kdy plánujete jejich ukončení?
Práce by měly být letos zahájeny 3. března a ukončeny v listopadu 2025.
Zlínský kraj plánuje v oblasti dopravy i další změny, cestujícím by měla v krajských vlacích, autobusech a městské hromadné dopravě ve Zlíně a v Otrokovicích stačit pouze jedna jízdenka. Kdy by měl začít systém fungovat? A proč se do projektu kraj pustil?
Snahou Zlínského kraje je, aby cestující v celém regionu mohli využívat vlaky, regionální autobusy i městské autobusy na jeden jízdní doklad. V loňském roce se do krajské dopravy zaintegrovala MHD v Uherském Hradišti. V případě MHD Zlín – Otrokovice jsme před několika dny podepsali deklaraci o spolupráci s oběma městy, která znamená začátek úzké koordinace v rozvoji veřejné dopravy, aby cestujícím sloužil jeden jízdní doklad, jeden způsob odbavení i jeden tarif. Co se týká termínů, ty by měla vygenerovat až první koordinační schůzka všech dotčených stran.
Co dalšího čeká v letošním roce cestující?
Od 3. března spustí Zlínský kraj novou autobusovou linku 300, která propojí města Uherské Hradiště a Kunovice s vlakovým nádražím ve Starém Městě, jež je významným přestupním uzlem na dálkové trasy. Linka bude jezdit denně v půlhodinovém intervalu.
Od dubna pak dojde k plné integraci městské hromadné dopravy ve Vsetíně se systémem Integrované dopravy Zlínského kraje, takže cestující budou moct na jeden doklad využít jak městské, tak krajské autobusy. Dále pak budeme pracovat na obdobném zapojení kroměřížské MHD.
Během letošního roku plánujeme ve Zlínském kraji také spuštění mobilní aplikace k placení jednotlivého jízdného, která je již nyní používaná v regionální dopravě v několika evropských zemích. V plánu je také spuštění vlastní mobilní aplikace. Připravujeme také jednodušší cestování pro lidi, kteří dojíždějí pravidelně mezi dvěma místy, mezi nimiž ale jezdívají různými trasami.
Tereza Čapková