Letiště Václava Havla Praha plánuje výraznou přestavbu v Terminálu 2. Čekárna u odletového východu D3 se rozšíří o více než stovku metrů čtverečních na úkor stávající obchodní jednotky.
Cílem je zvýšit kapacitu prostoru pro cestující, kteří kvůli nové takzvané „walk-through“ zóně přišli o část míst k sezení. Náklady na úpravy se odhadují na 100 milionů korun, Ekonomickému deníku to sdělila Denisa Hejtmánková z Letiště Praha. Letiště Praha už na úpravy vypsalo tendr.
Zcela nevyhovující
„Čekárnu bude možné po úpravě vybavit přibližně 45 místy pro sezení odlétajících cestujících,“ uvedla Hejtmánková. Stávající čekárna D3 je podle ní v současnosti svou velikostí pro množství cestujících, které odpovídá kapacitě přistavovaných letadel, zcela nevyhovující.
„Proto musí být rozšířena. Pokud by se akce nerealizovala, by byly odletový východ D3 a přilehlé kontaktní stání nepoužitelné,“ dodala. Rozšíření čekárny bude možné díky tomu, že dojde ke zrušení jedné z obchodních jednotek v patře. Konkrétně jde podle Hejtmánkové o plochu o velikosti 105,8 metru čtverečních.
Nákladné úpravy
Předpokládaná cena úprav ve výši 100 milionů korun je podle ní odhadnuta na základě dokumentace pro stavební povolení. Hejtmánková přiložila také odůvodnění předpokládaných nákladů: „Rozšířením odletové čekárny dochází k úpravě počtu osob a je potřeba dimenzovat prostory jako shromažďovací v celém řešeném sektoru, včetně přilehlé tranzitní haly, což s sebou nese nutné nákladné úpravy.“

Modernizace za 32 miliard
Úpravy čekárny nebudou jediné, Letiště Praha chystá velkou modernizaci, jejíž cena je vyčíslená do roku 2033 na zhruba 32 miliard korun. Rozšiřovat by se měly oba letištní terminály, v procesu je i napojení letiště na železnici, která má pod sebou Správa železnic.
Společnost Letiště Praha také dlouhodobě hovoří o projektu Airport City. „Plánujeme uskutečnit projekty na principu takzvaného práva stavby, kdy vybraní partneři vybudují užitné objekty na letištních pozemcích, následně budou zajišťovat provoz těchto nových objektů a letiště bude získávat výnosy z pronájmu, respektive formou takzvaného stavebního platu,“ sdělil Ekonomickému deníku Jiří Hannich z Letiště Praha.
Mohlo by vás zajímat
Rozšíření hangárů a nové parkovací domy
Tento princip hodlá společnost aktuálně uplatnit v případě rozšíření hangárů, kde se primárně snaží uspokojit poptávku stávajících klientů po zvýšených hangárových kapacitách. Podstatnou součástí Airport City jsou podle Hannicha projekty, které Letiště Praha buduje bez spoluúčasti partnerů.

„Typicky jde o nové parkovací domy, kde nové výnosy očekáváme s postupným dokončováním jednotlivých staveb a nárůstem parkovacích míst pro cestující. K tomu by dle současných předpokladů mělo dojít od roku 2028,“ uvedl.
Magistrát ve hře
Na části projektů spolupracuje Letiště Praha také s pražským magistrátem. Spolupráci už potvrdilo společné memorandum. „Předpokládáme, že v nejbližší době zahájí svou práci expertní skupina, která bude hledat konkrétní využití pro dílčí projekty. Vedle ekonomického aspektu zde ovšem bude zohledněn průnik mezi potřebami Letiště Praha a hlavního města Prahy a vzájemná shoda na zvýšení atraktivity regionu,“ konstatoval Hannich.
Členy pracovní skupiny bude navrhovat magistrát a figurovat by v ní měl například i Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.