Letiště Praha se snaží naplnit svůj plán dosáhnout uhlíkové neutrality v roce 2030. V letošním roce počítá s nákupem zelené elektřiny ve výši minimálně 76 procent, plánuje rekonstrukci vzduchotechnických jednotek a kotelen v areálu JIH či vybudování zkušebních geotermálních vrtů a instalaci fotovoltaických elektráren na Parkovacím domě C. Ekonomickému deníku to sdělila mluvčí letiště Klára Divíšková.
Od roku 2009, kdy letiště začalo počítat uhlíkovou stopu, se podařilo podle informací společnosti snížit emise o 59,45 procenta, jde údaj za rok 2022. Letišti tak i nadále zůstává certifikát Airport Carbon Accreditation třetí úrovně. Ročně pak snižuje Letiště Praha emise oxidu uhličitého v průměru o tři až pět tisíc tun.
Dalšími opatřeními, která letos v rámci snižování emisí Letiště Praha připravuje, je podle Divíškové nákup elektromobilů a rozšíření sítě nabíjecích míst. „V roce 2024 navíc očekáváme, že budeme mít k dispozici výstupy ze studie, která se zabývá potenciálem vodíku na našem letišti,“ doplnila Divíšková. Na podzim loňského roku také došlo k instalaci termofolií na okna ve spojovacím objektu mezi Terminály 1 a 2.
V roce 2022 Letiště Praha podle ředitelky pro oblast životního prostředí a ESG Soni Hykyšové přijalo dlouhodobý závazek v oblasti nákupu zelené elektřiny v podílu 60 procent s postupným nárůstem až do roku 2030. V tomtéž roce také zprovoznilo první fotovoltaickou elektrárnu, která se nachází na Terminálu 3 a nakoupilo elektrovozidla Dacia Spring.
Mohlo by vás zajímat
„V nákupech pokračujeme i nadále a zároveň pokračujeme ve výměně osvětlení za LED a dalších projektech. Intenzivně také sledujeme vývoj v oblasti alternativních paliv,“ uvedla koncem loňského prosince Soňa Hykyšová.
Letiště chystá další fotovoltaické elektrárny
Letiště plánuje zároveň další instalaci fotovoltaické elektrárny na Parkovišti C, podle Divíškové by měla mít o něco vyšší výkon, než stávající elektrárna na Terminálu 3. Ta aktuálně pokrývá zhruba polovinu jeho spotřeby elektřiny.
„V tomto případě se jednalo o první a menší instalaci na letišti. Učíme se díky tomu, co a jak nastavit a vyladit do budoucna,“ podotkla mluvčí letiště Klára Divíšková. V současnosti jsou podle ní zpracované i další studie a akční plány pro příští instalace. „Na základě realizovaných studií potenciálu fotovoltaických elektráren máme nyní vybrány tři konkrétní lokality s možností okamžité výstavby,“ dodala.
Až 85 procent emisí na letišti ale pochází od třetích stran, tedy dodavatelů a leteckých společností. Podle Divíškové je v této oblasti těžké spočítat úsporu, většina emisí je závislá na provozu.
Letiště se snaží dopravce motivovat ke snižování emisí několika způsoby. Pořádá pro ně soutěž TOP Sustainable Airline, ve které kromě hluku a emisí sleduje přístup aerolinek k udržitelnosti. K úspoře emisí dochází i díky změně odletových postupů, které začaly platit během koronavirové pandemie. Jde o popojíždění, vzlety a starty letadel. „Celkem evidujeme přes 20 projektů na snižování emisí CO₂ ze Scope 3, které pravidelně reportujeme správci programu Airport Carbon Accreditation,“ uvedla mluvčí.
Úsporu emisí CO₂ by podle ní měla přinést také plánovaná elektrifikace linky 119, kdy by se celkové emise z městské hromadné dopravy, která míří na letiště a zpět do Prahy, měly snížit o 40 procent.
Tereza Čapková