Cestující na letiště Václava Havla Praha se musí připravit na stavební ruch. Konkrétně přestavbu přetížené křižovatky, kterou denně projíždějí desítky tisíc aut, nové zázemí pro bezpečnostní kontroly i modernizaci prostoru před Terminálem 1.
Přetížená a nebezpečná, tak označuje současnou mimoúrovňovou křižovatku Aviatická Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Místem denně projíždí v průměru až 50 tisíc vozidel, z toho nákladní doprava tvoří pětinu. Nevyhovující jsou i rampy, které stavbu tvoří. Po úpravách má mít nová křižovatka osm ramp a dva kolektorové pásy, které propojí směry na centrum metropole, město Slaný, letiště a obec Přední Kopanina.
ŘSD nyní vybralo zhotovitele projektu, který má zkapacitnit napojení pražského letiště na dálnici D7 směrem do centra Prahy a opačně. Křižovatku přestaví za zhruba 895 milionů korun bez DPH firma Swietelsky stavební. Stavba by měla být hotová na konci roku 2027.

Součástí projektu jsou kromě silničních a mostních objektů také přeložky inženýrských sítí, protihlukové stěny, veřejné osvětlení, anebo vegetační úpravy. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla má během stavebních úprav zůstat provoz na křižovatce zachovaný.
Druhá etapa úprav křižovatky má začít v roce 2027. Zajistí napojení na pražský okruh a rozšíření D7 na tři pruhy v každém směru. Práce potrvají dva roky a cena má být kolem 1,3 miliardy korun bez DPH.
Mohlo by vás zajímat
Omezení u Terminálu 1
V příštím roce čekají cestující na letišti i další změny. Připravuje se oprava prvního pruhu komunikace před Terminálem 1, ze kterého se odbavují lety ze zemí mimo schengenský prostor. Omezení se dají podle mluvčí Denisy Hejtmánkové čekat „v přednádraží“.
U Terminálu 1 zároveň v současnosti probíhají práce na projektu modernizace a zkapacitnění zásobovacího tunelu. Podle dřívějšího vyjádření místopředsedy představenstva Letiště Praha Jiřího Krause to v budoucnu umožní i rozšíření Terminálu 2.
Letiště zároveň chystá projekt bezpečnostních kontrol u vjezdu do areálu letiště. „Jedná se o stavbu kontrolního stanoviště. Bude se skládat ze zpevněné plochy pro vozidla, jednotlivých stanovišť a kontrolního objektu se zázemím pro obsluhu,“ upřesnila Hejtmánková. Místo se má využívat při mimořádných událostech.
Přesuny na ranvejích
Provoz na letišti ovlivní v příštím roce také uzavírka hlavní letové dráhy. Trvat bude od března do srpna. Stejně jako letos převede letiště provoz na vedlejší dráhu. Stavební práce jsou aktuálně na letišti například u kolektoru Hangáru F, zásobovacím koridoru nebo na parkovišti C. Cestující ale nijak neomezují.
Mezi nejzásadnější dlouhodobě připravované projekty patří rozšíření Terminálu 2, výstavba paralelní dráhy a rozsáhlé Airport City. Kraus k nim řadí i výstavbu nového parkovacího domu B. Zahájení stavby předpokládá na podzim 2026. Celkové náklady na modernizaci letiště vyčíslilo na 37 miliard korun.