INZERCE

Letiště London City Airport prodáno

Letiště London City Airport koupilo konsorcium kanadských investorů za necelé tři miliardy dolarů.

Londýnské letiště City Airport koupilo konsorcium kanadských investorů. O transakci za necelé tři miliardy dolarů (2 miliardy liber) informovala agentura Bloomberg s odkazem na Willieho Walshe, šéfa International Airlines Group, majitele British Airways.

Walsh vyjádřil obavu, zda se změnou vlastníka nestoupnou na letišti poplatky. „Nejsme v pozici, kdy nový majitel jen tak zvýší poplatky a my na to nebudeme nijak reagovat jen proto, že letiště využíváme dlouho. Jestliže ceny vzrostou, přehodnotíme naši strategii a snížíme objem přepravní kapacity. Pokud se ukáže, že lety na London City nebudou ziskové, zkrátka tam nebudeme létat,“ varuje Walsh.

Podobně je ke zvyšování poplatků skeptický také Peter Oncken, šéf společnosti Intro Aviation. „Nemyslím si, že financování nákupu pomocí vyšších poplatků bude fungovat. Londýn má šest letišť a cestující si dvakrát rozmyslí, na kterém přistanou. Tím spíše vyloučí lety tam, kde budou letištní poplatky vysoké,“ říká Oncken.

Ačkoli se objem odbavených cestujících na London City Airport za posledních pět let zvýšil o polovinu, jde stále o letiště, jehož objem přepravených osob je jen zlomkem v porovnání s největšími letišti ve Velké Británii. A to i přesto, že City je alokováno nejblíže britskému finančnímu centru. Má smůlu v tom, že možnosti jeho rozvoje jsou velmi omezené. Jednak díky ranveji, na níž nemohou přistávat velká proudová letadla, jednak díky nezájmu politiků.

Tím, že je London City Airport vzdálen jen necelých 10 kilometrů od hlavní londýnské finanční čtvrti a jen pět kilometrů od bankovního centra Canary Wharf, je cestujícími poměrně oblíbeno. A to i díky tomu, že jde o středně velké letiště s relativně malým terminálem. Pasažéři se tak dostanou z letadla do taxíku rychleji než na velkých letištích.

Jelikož letiště leží na břehu řeky Temže, jeho ranvej je dlouhá pouhých 1200 metrů. Tím pádem je vhodné spíše pro menší regionální aerolinky, které létají s menšími letadly. British Airways na něm přistávají s Airbusem A 318, a když chtějí vypravit let do New Yorku, je nutné tankovací mezipřistání v Irsku.

Londýnskému City Airport nepřejí ani politici. Londýnský starosta Boris Johnson chce omezit provoz na City, případně jej dokonce zavřít. Důvodem je prý omezení hluku a znečištění, které je s provozem letiště uprostřed města spojeno.

Londýnský starosta Boris Johnson, o kterém se někdy hovoří jako o budoucím premiérovi, vloni vetoval projekt za 250 milionů liber, který počítal s výstavbou nových stání pro letadla a související infrastruktury. Přepravní kapacita letiště se tak do roku 2023 měla ze současných 4,3 milionů cestujících ročně zvýšit až na 6,5 milionů.

Prodej letiště se má uskutečnit letos v březnu. Podle zdrojů, které jsou o transakci informovány, vítězná nabídka, která přišla od konsorcia pěti kanadských investorů, činila 44násobek zisku letiště před zdaněním roku 2014. Oficiálně však cena, kterou investoři za letiště zaplatili, oznámena nebyla.

Letiště London City Airport bylo otevřeno v roce 1987 a o osm let později prodáno irskému byznysmenovi Dermotu Desmondovi za 23,5 milionů liber. Ten jej v roce 2006 prodal společnosti American International Group. Ta dnes drží 75 % letiště a zbývající čtvrtinu vlastní společnost Highstar Capital, která svůj podíl bude také prodávat. Hodnota transakce v roce 2006 činila podle odhadů 750 milionů liber.

-usi-