Už za necelý rok by se elitní čeští armádní stíhači měli stěhovat z čáslavského letiště do Pardubic a Náměště nad Oslavou. Začne totiž rekonstrukce a dostavba tamní letecké základny. To vše kvůli dodávkám amerických stíhaček 5. generace F-35. Jen projektová dokumentace vyšla na tři čtvrtě miliardy korun.
Se zahájením rekonstrukce a dostavby letecké základny v Čáslavi se podle informací ministerstva obrany počítá v průběhu první poloviny příštího roku.
Zmodernizovaná ranvej i CAMPUS pro americké stíhačky
Součástí plánované rekonstrukce a dostavby letiště je v první fázi (plánované dokončení je do konce roku 2028) dlouhodobě plánovaná rekonstrukce vzletové a přistávací dráhy a letištní světelné techniky.
Na ni bude bezprostředně navazovat výstavba nemovité infrastruktury pro F–35, takzvaného CAMPUSU F–35 včetně několika dalších souvisejících objektů.
Komplexní dokončení rekonstrukce a dostavby základny v Čáslavi je plánováno do konce roku 2031.
Mohlo by vás zajímat
Objekt důležitý pro obranu státu
CAMPUS zahrnuje objekty pro činnost dvou operačních letek, jedné technické letky, jedné letky údržby, oddělení simulátorů a podpůrné letky.
„Tento objekt musí přirozeně splňovat bezpečnostní požadavky dané dodavatelem letounu tak, aby byly ochráněny utajované informace a technologie. Celý objekt letiště bude tvořit tzv. ODOS (objekt důležitý pro obranu státu) s veškerým zabezpečím kontrol vstupu, vjezdů, a dalších opatření,“ odpověděl na otázky Ekonomického deníku David Šíma z ministerstva obrany.

Kolik to bude stát?
Půjde o výraznou investici, očekávat lze náklady v miliardách korun. Přesná suma ještě není vyčíslena.
Náklady na projektovou dokumentaci na nemovitou infrastrukturu F-35 jsou vyčísleny na 732 milionů korun (732 622 330 korun včetně DPH.)
„V současnosti probíhá projekční činnost. Samotný odhad realizačních nákladů nemovité infrastruktury F-35 bude znám až na základě zpracování projektové dokumentace,“ odpověděl David Šíma.
Nastoupí noví vojáci
Ministerstvo obrany zcela přirozeně počítá s rozšířením personálu například o specialisty v oblasti bezpečnosti, nebo komunikačních a informačních systémů.
„V dané věci byly podpořeny studijní programy a navýšena směrná čísla tak, aby byla pokryta potřeba AČR. Současně byl spuštěn program pro civilní vzdělávací zařízení (forma poskytnutí stipendia). Veškeré kroky jsou činěny s předstihem, aby v požadovaném termínu byl dostatek personálu připraven,“ doplňuje David Šíma.
Mezinárodní výběrové řízení
Zatím byla dokončena projektová dokumentace na modernizaci letecké infrastruktury letecké základny Čáslav. Projektované parametry nové vzletové a přistávací dráhy včetně nové světlotechniky již samozřejmě splňují požadavky na provozování jak letounů Jas Gripen, tak letounů F-35 Lighting.
Na vlastní realizaci je již vyhlášeno mezinárodní výběrové řízení dle pravidel NATO tzv. ICB. Projektová dokumentace NI F-35 byla soutěžena standardním výběrovým řízením dle zákona o zadávání veřejných zakázek.

Přesun do Pardubic a Náměště
V době realizace dlouhodobě plánované rekonstrukce letištních drah a ploch, v letech 2026 až 2028 – budou hlavní operační prvky dislokovány na letištích Armády ČR v Pardubicích a Náměšti nad Oslavou. Kvůli tomu ministerstvo nakoupilo několik nemovitostí od Pardubického kraje a města Pardubic.
Na těchto letištích už podle Davida Šímy probíhají přípravné práce tak, aby byly zabezpečeny požadované úkoly. Základna Čáslav splňuje požadavky na ochranu.
Požadavky na ochranu objektu CAMPUS zahrnují další opatření nezbytná k ochraně, které budou před a v průběhu výstavby dle potřeb realizována.
Konzultace v zemích NATO
Náměty k řešení nemovité infrastruktury F-35 v podmínkách letecké základy Čáslav ministerstvo obrany získávalo postupně v návaznosti na postupné upřesnění technických a bezpečnostních parametrů výstavby a provozu nemovité infrastruktury F-35 s americkou stranou.
„Součástí jsou samozřejmě i konzultace a návštěvy již vybudovaných či realizovaných lokalit nemovité infrastruktury F-35 v zemích NATO, které letouny F-35 již provozují nebo plánují provozovat,“ uzavřel David Šíma.