Státní fond životního prostředí (SFŽP) rozdělil 15 miliard korun z emisních povolenek na modernizaci železniční dopravy. Dotaci získalo jedenáct projektů z osmi krajů a hlavního města Prahy. Na část regionů se ale nedostalo. Rozhodovala míra energetických úspor.
Peníze půjdou na výměnu osobních dieselových či zastaralých elektrických vlaků za nové vozy s moderním elektrickým pohonem. V prvním kole výzvy Modernizačního fondu TRANSGov mohli žádosti předkládat objednatelé regionální železniční dopravy. Fond vybíral z celkem 17 projektových záměrů 13 krajů a Prahy. Výše celkových požadavků na investiční podporu dosáhla 26,5 miliardy korun.
Podpora pro tratě
Uspěly projekty Plzeňského, Moravskoslezského, Zlínského, Ústeckého a Jihočeského kraje. Dotace získají i kraj Vysočina, Královéhradecké kraj, hlavní město a Pardubický kraj.
Praha chce dotace využít na modernizaci dopravy na trati do Kladna. Moravskoslezský kraj plánuje pořídit další akutrolejové soupravy a Královehradecký kraj chystá nasazení nových kolejových vozidel typu BEMU a EMU.
„Je to podpora pro železniční tratě, které se v tuto chvíli elektrifikují. Právě železnice má obrovský potenciál stát se páteří ekologické a udržitelné dopravy v Česku. Díky financím z Modernizačního fondu, které jdou z výnosů ze systému emisního obchodování, jí k tomu můžeme dát potřebný impuls,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Mohlo by vás zajímat
Žadatelé mohou na výměnu dieselových vlaků získat až 70procentní dotaci. Na výměnu starších elektrických vozidel je možné získat 40 procent celkových způsobilých výdajů.

Výsledné pořadí schválených projektů určovala podle ředitele Státního fondu životního prostředí ČR Petra Valdmana takzvaná měrná dotační náročnost, tedy míra dosažených energetických úspor vůči požadovaným dotačním prostředkům. Dodal, že hodnocením prošly úspěšně všechny žádosti.
Byla to soutěž
Podle ministra Hladíka ale s ohledem na soutěžní charakter výzvy a alokaci 15 miliard korun do druhého kola postoupilo prvních jedenáct projektových záměrů. Zbylé projekty jsou podle něj zařazeny v zásobníku žádostí. Dostane se na ně v případě, pokud by se snižovala na základě tendrů alokace u aktuálně doporučených projektů. Nebo pokud by někdo v rámci druhého kola odstoupil.
Pod čarou se ocitl například Středočeský kraj s plánem modernizace vozového parku na lince S3 Praha – Všetaty – Mělník. Neuspěl ani Ústecký kraj s projektem na BEMU jednotky, anebo Jihomoravský kraj s projektem na pořízení hybridních akutrolejových jednotek.
Druhá výzva začne v prosinci
Finance z první výzvy TRANSGov jsou určené na výměnu osobních dieselových nebo zastaralých elektrických vlaků za nové vozy s moderním elektrickým pohonem napájeným z trakčního vedení, za vlaky s elektrickým pohonem a bateriemi či za soupravy s elektrickým vodíkovým pohonem. Úspěšní žadatelé uzavřou do konce roku 2026 smlouvy s dopravci, kteří se zavážou pořídit a provozovat nové vlaky.
Otevření příjmu žádostí do druhého kola výzvy by mělo odstartovat letos v prosinci. Přihlásit se budou moci dopravci, které kraje pověří provozováním konkrétních železničních tratí, případně samy kraje, pokud nebudou využívat externí dopravce. Dopravci budou podávat žádosti až do konce března 2027.