Zatímco cestující v sousedním Německu si v poslední době stěžují na zpoždění vlaků, přesnost vlaků Českých drah zůstává stabilní. V průměru devět z deseti spojů jede na čas, tvrdí ČD. Statistika sleduje nejen výchozí a cílovou stanici, ale celou jízdu vlaku.
„V první polovině roku bylo vypraveno skoro 1,2 milionu spojů, z toho 1 077 758 vlaků jelo na čas. Údaje o přesnosti vychází z 24 milionů záznamů o příjezdech a odjezdech po celé trati. Jízdní řád byl splněn na 89 %. Pokud bychom se zaměřili pouze na zpoždění způsobená dopravcem, pak by jelo na čas 98,8 % všech vlaků,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu ČD.
Největší vliv má infrastruktura
Nejvíce zpoždění (61,8 %) připadá na tzv. ostatní příčiny – křižování a předjíždění vlaků, čekání na přípoje, obraty souprav a personálu. Velký vliv má historické dědictví železniční sítě, kdy 78 % tratí je jednokolejných a tří a vícekolejných úseků je méně než 1 %. V zahraničí, zejména ve velkých aglomeracích, jsou běžné čtyř- a vícekolejné tratě s oddělením dálkové, regionální a nákladní dopravy – například v saských Drážďanech.

Podíl provozovatele a dopravce
Za 18,4 % narušení jízdního řádu odpovídá provozovatel dráhy – především plánované výluky a poruchy zabezpečovacích zařízení. Dopravce je příčinou 13,4 % zpoždění, nejčastěji kvůli technickým závadám hnacích vozidel, přípravě vlaku nebo delšímu nástupu a výstupu cestujících.
Stabilní výsledky včasnosti
Celkové plnění jízdního řádu 89 % zůstává oproti první polovině roku 2024 téměř stejné (pokles o 0,3 p. b.). Včasnost „s odečtem“ – tedy jen z viny dopravce – činí 98,8 %, stejně jako loni.
Jaká je šance na velké zpoždění?
Nejčastější zpoždění je 6–15 minut (8,5 % spojů). Zdržení více než 60 minut má pravděpodobnost méně než 1 : 1400 (0,07 %).
Co znamená „Plnění JŘ“
Parametr vyjadřuje časovou spolehlivost vlaků – podíl přesně projetých bodů na trase vlaku (výchozí stanice, nácestné stanice, cílová stanice). Přesnost se počítá při toleranci do 5 minut zpoždění. V některých státech, například u dálkových vlaků ve velkých evropských zemích, je tato tolerance až 15 minut.