INZERCE

Lanovka přepraví v běžném roce více než dva miliony cestujících, což je více než 290 cestujících za hodinu. Od roku 1985 ji využilo již téměř 56,5 milionu lidí. Foto: DPP

Lanovku na Petřín čeká generační obměna. Její novou podobu mohou navrhnout designéři z celého světa

Lanová dráha na Petřín tvoří už skoro 130 let neodmyslitelnou součást nejen pražské veřejné dopravy, ale i genia loci města. Ta současná je třetí generací tohoto dopravního prostředku na svém místě. Každá vydržela v provozu okolo třiceti let, než dostala novou podobu a byla nahrazena modernějšími vozy. Stávající slouží již 35 let, a právě proto čeká na svou generační obměnu. Mezinárodní designérskou soutěž na novou podobu vozidel lanovky, která je jedním z kroků projektu modernizace této nejnavštěvovanější pražské dominanty, vyhlásil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP).

Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinečnou lanovku a nepředpokládá se její další sériová výroba, výsledkem této soutěže nebude zcela nový prototyp lanovky, ale design nových vozů vycházející z technologií výrobců na trhu. Všechny předložené návrhy, včetně prvního a druhého místa, plánuje hlavní město představit veřejnosti v březnu příštího roku. První cestující by se novou lanovkou mohli svézt již na konci roku 2023.

Nová karoserie a interiér

Zájemci o účast v soutěži mohou svou žádost podat do 1. listopadu 2021. Soutěž je otevřena designérům z celého světa a DPP na ni po dohodě s Prahou vyčlenil částku 1,5 mil korun, která je určena na ceny a na náhradu výloh účastníků. Designérská soutěž je zveřejněna včetně podkladů na profilu zadavatele DPP v Tender aréně. 

„Návštěvnost lanovky převyšuje dokonce i Pražský hrad. Lanovka na Petřín je turistickou i dopravní ikonou Prahy, zaslouží si, aby dostala jedinečný a nadčasový design. Očekáváme, že chytrý design a nový interiér umožní současnou kapacitu lanovky na Petřín ještě navýšit,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Předmětem soutěže je návrh designu dvou obdobných vozů lanové dráhy s kapacitou až 120 cestujících v každém z nich, a to jak karoserie, tak interiéru. Samotný návrh musí být nadčasovým, moderním a inovativním řešením, musí také respektovat trendy veřejné dopravy 21. století, v neposlední řadě genia loci i fakt, že se jedná o jednu z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších dominant Prahy. 

Rozhodne odborná porota

O vítězi a druhém místě v této designérské soutěži rozhodne pětičlenná porota. Výsledky soutěže by mohly být známy již v únoru 2022. Porotu tvoří přední osobnosti designérské scény i veřejného života a odborníků na dopravu. 

Zasednou v ní například Gerhard Nüssler, člen představenstva International Design Center v Berlíně, který se od roku 1991 zabývá designem vozidel a průmyslovým designem, je držitelem několika světových i národních cen za design. 

Foto: DPP

Kromě něj také Jan Dědek, senior interiér designér Škoda Auto, který se podílel na nejnovějších modelech Scaly, Octavie a Enyaqu nebo Jiří Pelcl, profesor z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) a její bývalý rektor, držitel četných světových a národních ocenění za design. Samotné návrhy budou v průběhu soutěže konzultovány s renomovanými výrobci.

Historický i ekologický kontext

Členkou poroty je rovněž Anna Švarc, architektka metra DPP, která dohlíží na architektonické provedení v projektech modernizace stávajících stanic a má na starosti také vizuál nové linky D. Své zkušenosti sbírala například u slavné Evy Jiřičné nebo Studia Egret West v Londýně, kde přispěla ke vzniku Designového manuálu Londýnského metra. 

„Návrh kabiny nových vozů lanovky na Petřín by měl uživatelsky a vizuálně odpovídat 21. století,“ uvádí Anna Švarc a dodává: „Zároveň musí ctít požadavky, které řeší současná společnost v podobě především historických, ale také ekonomických a ekologických kontextů této zakázky.“

Stávající podoba zastávek, nástupišť a drážního tělesa lanovky na Petřín není předmětem této soutěže. Stejně jako samotná výroba vozů. Na tu dopravní podnik vypíše samostatnou veřejnou zakázku, a to dle vítězného designérského návrhu.

Dva miliony cestujících ročně

Jízda lanovkou na Petřín trvá čtyři minuty a její dva vozy překonávají výšku 130 metrů. Jde o pozemní lanovou dráhu s kyvadlovým provozem. Přepravu cestujících zajišťují dva vozy zavěšené na společném tažném laně, pohybující se po jednokolejové dráze s výhybkou.

Lanovka přepraví v běžném roce více než dva miliony cestujících, což je více než 290 cestujících za hodinu. Od roku 1985 ji využilo již téměř 56,5 milionu lidí. Je druhou nejnavštěvovanější atrakcí v České republice.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že primárními uživateli lanovky jsou čeští i zahraničí turisté, velmi výraznou skupinou uživatelů jsou také obyvatelé Strahova a studenti. Kopec Petřín je jedním z nejstrmějších v Praze a dosažení jeho vrcholku je možné individuálně autem s nájezdy mimo hlavní centrum Prahy nebo autobusy po stejné trase. 

Lanovka je tak atraktivním a nejkratším spojením parku Petřínské sady, oblasti Strahova a části Břevnova s historickým centrem Prahy, Malou Stranou a řekou Vltavou. Vzhledem k výrazné topografii Prahy je lanovka hojně využívána také cyklisty. Na ty se ale často nedostane kvůli její omezené kapacitě. V zimě bývá využívána i jako dopravní prostředek pro sáňkaře a lyžaře. 

Zásobování a převoz zraněných vojáků

Realizace výstavby LD započala v již v roce 1890. Hlavním důvodem pro její vybudování byla potřeba přepravy cestujících k nově vystavěné Petřínské rozhledně. Prvotní celoroční provoz byl po čtyřech letech upraven na provoz mimo zimní měsíce, kdy vznikaly potíže se zamrzáním vody. Během první světové války byl provoz lanovky omezen. Zajišťovala například zásobování a převoz raněných vojáků do špitálu na petřínském vrchu. 

V důsledku poválečné ekonomické situace a nedostatku vody, zdroje pohonu, byl v roce 1920 její provoz trvale ukončen. Znovu se rozjela až v roce 1932 z důvodu zajištění dopravní obslužnosti při „Všesokolském sletu“. 

Obnovení díky spartakiádě

Byla zmodernizována, pohon elektrifikován a systém řízení již zajišťoval poloautomatický režim. Byl instalován celosvětově jedinečný bezpečnostní brzdný systém „brzdění na lano“ s vozovou klínovou brzdou a atypická Abtova výhybna pro míjení vozů. 

Provoz lanovky ukončilo až špatné počasí, nejprve v roce 1965 a později v roce 1967, kdy došlo kvůli nadměrným srážkám k podmáčení celého petřínského svahu, nejvíce pak v oblasti Nebozízku, kde došlo k masivnímu sesuvu půdy. Došlo tak k poškození osmdesáti procent dráhy, a provoz byl natrvalo přerušen. 

Hlavním impulsem pro opětovné zprovoznění lanovky bylo pořádání Československé spartakiády v roce 1985. Provoz byl zahájen v červnu téhož roku na nově vybudované dráze s repasovanými vozy moderního vzhledu. Lanovka byla zařazena do systému pražské MHD, v kterém funguje dodnes.

Tomáš Rovný