Středočeský kraj už od dob hejtmana Davida Ratha zajišťuje autobusovou dopravní obslužnost za více než miliardu korun ročně nevýhodnými smlouvami uzavřenými bez soutěže. Situace se má změnit v prosinci 2024, kdy veřejnou dopravu v kraji převezmou nově vysoutěžení dopravci.

Občanské sdružení Kverulant se snaží přimět krajský úřad k uspořádání transparentního výběrového řízení dlouhodobě. Šance ke změně se otevřela na podzim 2020, kdy po krajských volbách nastoupila nová koalice vedení hejtmankou Petrou Peckovou (STAN). Ale až po necelém roce od krajských voleb radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký potvrdil, že soutěž vypíše.

Vypsání zakázek bude postupně podle oblastí zahájeno v červenci roku 2022 s předpokladem výběru do konce roku. Noví dopravci začnou jezdit od 1. prosince 2024. Dříve to podle vyjádření radního Boreckého není možné, protože by současní dopravci nemohli splatit nově pořízené autobusy a další investice, třeba do odbavovacího systému.

Jedná se o zakázku za zhruba 1,5 miliardy korun ročně, která bude rozdělena na 35 částí. Díky tomu se do soutěže budou moct hlásit i menší dopravci. Největším provozovatelem autobusových linek ve Středočeském kraji je v posledních letech společnost Arriva Střední Čechy.

Dodnes platné smlouvy o provozování autobusových linek v kraji byly zadány netransparentně za éry hejtmana Davida Ratha, který se proslavil korupčními kauzami včetně legendární „krabice od vína.“ Sdružení Kverulant od roku 2010 podalo řadu podnětů k Úřadu pro hospodářskou soutěž, ombudsmanovi a na Ministerstvo vnitra. Kverulant také opakovaně vyzýval vedení Středočeského kraje, ať vypíše transparentní výběrové řízení.

Mohlo by vás zajímat

Avšak v době, kdy kraj vedli hejtmani z ČSSD a ANO (roky 2008 až 2020) k tomu nikdo nepřistoupil. Výsledkem jsou vysoké náklady na dopravní obslužnost ve srovnání s jinými kraji, kde dopravce vybrali formou férové soutěže.

Tomáš Rovný