Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic uzavřely dohodu o spolupráci, která má zlepšit kvalitu signálu mobilních operátorů na železničních koridorech zařazených do evropské dopravní sítě TEN-T. Jak potvrdil Ekonomickému deníku ČTÚ, měřit se začne už 24. října, a to na úseku Praha Libeň – Ústí n.O. – Lichkov – Ústí n.O. ­– Česká Třebová.

Na více než 2 300 kilometrech železnice v Česku by měl být kvalitnější signál, Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic budou společně zjišťovat a odstraňovat rušivé signály. Dohoda o spolupráci se dotkne hned několika oblastí. Správa železnic (SŽ) konkrétně poskytne součinnost při kontrolách ČTÚ, který bude ověřovat plnění závazků aukce mobilních operátorů z takzvané 5G ohledně železničních tratí. Ty stanovují povinnost držiteli přídělů, kterému byl přidělen alespoň jeden aukční blok v pásmu 700 MHz, zajistit do února 2025 zajistit pokrytí 100 % hlavních a 98 % vedlejších koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T.

„Měření se odehrává speciálním měřicím vozem Správy železnic, který využije Český telekomunikační úřad,” potvrdila Ekonomickému deníku (ED) tisková mluvčí ČTÚ Tereza Meravá. Nejde tedy o běžnou jízdu, které se účastní cestující. 

Díky spolupráci se SŽ může Český telekomunikační úřad proměřit tak všechny koridory v síti TEN-T. Výsledky budou následně sloužit nejen k ověření plnění rozvojových kritérií přídělů z aukcí, ale zejména i jako podklad pro hodnocení projektů, které teď běží v rámci ministerstva průmyslu a obchodu týkají se posílení pokrytí nad rámec požadavků z aukce, zdůraznila pro ED Meravá.  

Mohlo by vás zajímat

Měřit se začne 24. října, a to na úseku Praha Libeň – Ústí n.O. – Lichkov – Ústí n.O. ­– Česká Třebová. Správa železnic dodá měřicí vůz a strojvedoucího, ČTÚ techniky a vybavení. Měření budou trvat řádově několik týdnů a výsledky by podle Meravé měly být k dispozici na přelomu roku. Následně o nich bude informovat zpráva, kterou úřad zveřejní na svém webu a výsledky zanese i do svého informačního VPortalu.

Špatný příjem mobilů ve vlacích obtěžuje i cestující v Německu

Lepší signál řeší i v sousedním Německu, a to v regionálních vlacích a za pomocí laseru. Tamní dopravce Deutsche Bahn za jeho pomocí upravuje okna tak, aby byla více propustná vlnám a až stonásobně tím zlepšila příjem mobilních telefonů, jak nedávno informoval Ekonomický deník.

Kromě lepšího příjmu mobilních telefonů přispívá tato technologie také k úspoře zdrojů: „Nepotřebujeme jediné nové okno ve vlaku. Ty dosavadní zaručí téměř nerušený vstup signálu mobilních telefonů všech poskytovatelů a všech současných i budoucích standardů mobilních telefonů do vlaku,“ řekla členka představenstva DB Daniela Gerd tom Markotten, která je zodpovědná za digitalizaci a technologie.

Deutsche Bahn na základě nařízení soudu přistoupilo k genderově vyvážené uniformní politice. Foto: Deutsche Bahn

Podle DB jsou dva vlaky pro Südostbayernbahn a region Berlín/Brandenburg (síť Elbe-Spree) pilotním projektem, pro který se hledají partneři z dalších dopravních sdružení a orgánů veřejné dopravy.

Kvůli ochraně před teplem jsou okna vlaků pokryta tenkou kovovou vrstvou. Ta je pro vlny mobilních telefonů obtížně prostupná. A aby byla propustnější, je do kovové vrstvy pomocí laseru zapracována jemná síťová struktura. Tento filigránový vzor umožňuje signálům mobilních telefonů pronikat dovnitř vlaku mnohem lépe než dříve. Milimetrové čáry mění tepelnou izolaci jen minimálně, pouhým okem jsou sotva viditelné.

Monika Ginterová