Napjatá geopolitická situace a dlouhodobě přetížený evropský vzdušný prostor se promítají do letového provozu. Cestující se na pražském letišti musí podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) připravit na komplikace.
Uzavírání vzdušného prostoru kvůli konfliktům a přesměrovávání letů povede podle ministra ke zpoždění, což dále zvyšuje tlak na evropský vzdušný prostor. „V posledních dnech došlo opakovaně k uzavření leteckého provozu v blízkosti zemí Blízkého východu. Znamenalo to významné zásahy do pravidelného leteckého provozu,“ poznamenal Kupka.
Dopady na letecký provoz
Omezené jsou například lety mezi Českou republikou a Izraelem, kde mezi oběma zeměmi létalo týdně až 36 přímých spojů. Letecký provoz musí podle ministra reagovat nejen na situaci nad Izraelem, ale také nad Irákem, Íránem, Jordánskem a dalšími zeměmi, kde je nestabilní politická situace. „To vše vede k nutným zásahům do přesměrovávání letů,“ dodal. Začátkem týdne došlo také k uzavření letového provozu nad Spojenými arabskými emiráty, i to mělo podle ministra významný dopad na letecký provoz nad Evropou.

Komplikace se už promítají do začátku hlavní letecké sezóny. Letošní rok by přitom měl být podle Kupky rekordní. Podle ministra může docházet k obdobným zpožděním jako v loňském roce, kdy některé přílety nabíraly zdržení až 40 minut.
„To samozřejmě zásadním způsobem omezuje a komplikuje i odbavení cestujících a zasahuje to do dalších návazností celého letového řádu,“ dodal Kupka. Kvůli přetížení okolních států aktuálně přebírá Česká republika až 35 letů denně, aby ulevila nejzatíženějším částem evropského nebe.
Přetížená Evropa
Podle generálního ředitele Ředitelství letového provozu Jana Klase negativně ovlivňují letový provoz nad Českou republikou i problémy s kapacitou. Nejvíce jsou zatíženy jihozápadní části kontinentu – především Španělsko a Francie. Problémy pociťuje také Německo. „Situace je mírně lepší od nás na východ,“ uvedl Klas. V loňském roce byly problémy s Maďarskem, tam je ale podle Klase letos situace výrazně lepší. Dodal, že výrazný nárůst provozu letos očekává Chorvatsko.
Klas zároveň upozornil, že zpoždění mohou ovlivnit i nepředvídatelné meteorologické jevy. České řízení letového provozu podle něj disponuje dostatečným personálním i technickým zajištěním. V současnosti má k dispozici 260 řídících letového provozu a dalších 40 lidí je ve výcviku.
Mohlo by vás zajímat
Přípravu nepodceňujete
Ministr Kupka vyzval cestující, aby nepodceňovali přípravu na odlet. „Doporučujeme využívat on-line odbavení a přijít na letiště s dostatečným předstihem. Uděláme maximum, aby dopady na cestující byly co nejmenší,“ poznamenal. Některým zpožděním se ale podle něj nelze vyhnout. „Není v silách nikoho v Evropě ovlivnit to, co způsobí přesměrovávání,“ dodal Kupka.

Na cestující apeluje i předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Uvedl, že letiště už dokončilo instalaci šesti nových CT rentgenů na bezpečnostních kontrolách. Díky nim mohou nechat lidé v příručních zavazadlech elektroniku a tekutiny, což má výrazně urychlit kontrolu.
Předvídání zátěže
Letiště zároveň nasadilo nový software pro predikci dopravní zátěže pomocí umělé inteligence. Data sdílí s například s leteckými společnostmi, aby bylo možné lépe plánovat pracovní kapacity.
Posílené má být i pasové odbavení. Spolu se začátkem léta by měly skončit také všechny stavební práce v areálu pražského letiště. Co by se naopak nemělo podle představitelů letiště opakovat, je situace z loňského léta, kdy spoje nabíraly výrazná zpoždění a část cestujících odlétala bez svých zavazadel.