INZERCE

V České republice je v současnosti zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Foto: Správa železnic

Kupka: V prvních měsících provozu ETCS bude na síti běžně deset až 20 zastavení denně

Zavedení výhradního provozu pod jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS) v České republice se blíží. Odstartovat má v několika fázích od ledna 2025. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by od příštího roku po tratích s výhradním provozem pod ETCS mělo měsíčně projet až padesát tisíc vlaků. „Je jasné, že v tomhle rozsahu bude docházet k zastavením, může docházet k poškozením traťové i palubní části a na to budeme muset být nachystaní,“ uvedl.

V prvních měsících výhradního provozu bude na síti běžně deset až 20 takových zastavení denně, dodal Kupka. Chybná zastavení podle ministra neznamenají omezení bezpečnosti provozu, ale pouze jeho plynulosti a je tedy žádoucí, aby množství chyb ubývalo.

Kupka také zmínil, že se po celou dobu zkušebního provozu ETCS jednotlivá zastavení vozidel vyhodnocují. Téměř sedm procent poruch bylo na straně mobilní části ETCS a další více než čtyři procenta tvořily chyby obsluhy. Podle ministra se pracovní skupina pro zavádění ETCS bude do konce roku snažit posílit signál dalšími vysílači tak, aby se spojení mezi traťovou a mobilní částí zabezpečovacího systému zlepšilo.

Přehled plánovaného spuštění systému ETCS na jednotlivých koridorech. Zdroj: MDCR

Další jednání železničního sektoru k zavádění ETCS se podle Kupky uskuteční v listopadu. Na konci října bude ministerstvo jednat s firmou Alstom o dovybavení skladů náhradními díly zabezpečovače. Podle Kupky by se měl rozšířit například sklad v České Lípě.

Do konce roku je kvůli spuštění výhradního provozu pod ETCS potřeba také proškolit čtyři tisíce strojvedoucích, dosud jich prošlo školením 2800. Dopravci také k provozu pod novým automatickým zabezpečovacím systémem ETCS připravili 1304 železničních vozidel. K výhradnímu provozu na hlavních koridorech bude od ledna potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS, uvedl to ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Podle ministra dopravy Kupky zároveň ministerstvo v září vypsalo pro dopravce další dotační výzvy z operačního programu Doprava s předpokládanou vyčleněnou částkou 500 milionů korun. Celková veřejná podpora se zvýší ze 7,2 miliardy na 7,7 miliardy korun. Peníze na pořizování mobilní části ETCS dopravcům podle Kupky poskytovaly také evropské fondy, aktuální je například výzva z nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Více tratí s ETCS

V polovině září Drážní úřad také rozšířil seznam tratí, na kterých jsou dopravci povinni jezdit pod dohledem ETCS. Nařízení aktuálně platí na několika tratích z České Třebové, na několika tratích v Jihomoravském kraji, na úsecích Břeclav – Přerov – Bohumín, výhybna Dluhonice – Přerov a Beroun – Ejpovice. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byl zabezpečovací systém v září spuštěn i v pardubickém železničním uzlu.

Jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS dokáže v případě selhání strojvedoucího vlak zastavit. Foto: Ministerstvo dopravy

Po železničních tratích se podle ministerstva dopravy v září pohybovalo 650 vozidel vybavených mobilní částí ETCS. Největší podíl vlaků pod dohledem ETCS, mimo pilotní trať mezi Olomoucí a Uničovem, vykazuje podle resortu trať Česká Třebová – Přerov, a to přes čtyřicet procent. Celkově na tratích s ETCS jezdí pod dohledem ETCS přibližně třicet procent vlaků.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Čtěte také: ETCS na Slovensku? Dvě stě kilometrů tratí a do roku 2030 má přibýt ještě stovka

Spuštění ETCS do výhradního provozu bude v lednu postupné. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Přerov, od 8. ledna následuje úsek Břeclav – Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice – Česká Třebová. Na těchto tratích projede denně kolem 1200 vlaků.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé síti.

(čtk, teč)