Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Martinem Kupkou (ODS) chce, aby se přezkum dopadů zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory uskutečnil dříve, než v původně plánovaném termínu v roce 2026, který stanovila Evropská unie. Odložení zákazu spalovacích motorů má podle Kupky zajistit evropskému automobilovému průmyslu udržení konkurenceschopnosti, zachování pracovních míst a zajištění dostupnosti dopravy. „Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025,“ uvedl ministr.
Evropská unie v roce 2023 přijala v návaznosti na klimatické cíle nařízení, aby osobní automobily a lehké dodávky od roku 2035 splňovaly nulové emise oxidu uhličitého, fakticky tak zakazuje spalovací motory. Zároveň, ale naplánovala revizi na rok 2026, aby posoudila vývoj alternativních pohonů. Právní předpisy obsahují také výjimku pro automobily na e-paliva, uvedla agentura Reuters.
Kupka chce o posunu přezkumu jednat s novou Evropskou komisí. „Zároveň připravujeme poziční dokument, pro který bychom chtěli získat koalici podobně smýšlejících států, tak jak tomu bylo v případě revize normy Euro 7,“ dodal Kupka.
Podle českého ministra dopravy musí být cílem udržet konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a zároveň zabránit tvorbě bariér, které by znemožnily nákup nových cenově dostupných automobilů. „Máme ambici být lídry snah o změnu nastavení evropských plánů týkajících se spalovacích motorů,“ konstatoval český ministr dopravy.
Ministr na svém facebookovém profilu uvedl, že výrobci automobilů nedokáží plnit ani stanovené limity oxidu uhličitého pro příští rok. Hrozí podle něj propouštění a uzavírání továren. O přehodnocení limitů oxidu uhličitého u osobních vozidel v minulém týdnu v Berlíně jednal s německým ministrem dopravy Volkerem Wissingem, a to v návaznosti na dopis Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), ve kterém se zmiňuje právě nemožnost splnění stanovených limitů oxidu uhličitého pro rok 2025.
Zároveň je ministerstvo dopravy podle informací úřadu v kontaktu se sdružením českého autoprůmyslu ohledně dalších společných kroků. „Cesta vede přes další intenzivní vyjednávání a získání dostatečně široké podpory podobně smýšlejících států,“ zmínil ministr.
Resort dopravy také oznámil, že tak navazuje na své dosavadní aktivity i aktuální iniciativu italské premiérky Georgie Meloniové. Návrh na posunutí plánované revizi Evropské unie týkající se zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 chtěla Itálie podle Reuters v minulém týdnu předložit na schůzce ministrů průmyslu EU.
Italská premiérka nazvala podle zpravodajské agentury vyřazení spalovacích motorů jako „sebedestruktivní“ rozhodnutí a uvedla, že evropskému automobilovému průmyslu způsobuje příliš velké škody. „Opatření EU měla urychlit elektrifikaci tohoto odvětví, ale několik výrobců automobilů nedávno začalo omezovat své plány na zavádění elektrických vozidel kvůli nízké poptávce,“ uvedla agentura Reuters.
(teč)