INZERCE

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta, ministr dopravy Martin Kupka a moderátor diskuze, vydavatel České justice Ivo Hartmann Foto: Radek Čepelák

Kupka chce, aby i po liberalizaci trhu měly České dráhy silné postavení. Hospodářskou soutěž bude ovlivňovat Green Deal, zaznělo na konferenci

Statistiky jasně dokládají, že liberalizace trhu vede ke zvyšování počtu lidí, kteří vymění individuální dopravu za železniční. Na konferenci Ekonomického deníku a České justice „Liberalizace v dopravě, veřejné zakázky a hospodářská soutěž” to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zdůraznil, že by byl rád, kdyby i po otevření trhu Českým drahám zůstalo silné postavení. V diskuzích často zaznívalo, že je třeba počítat s tím, že hospodářskou soutěž bude čím dál více ovlivňovat Green Deal, tedy dohoda Evropské unie, která má směřovat k uhlíkové neutralitě planety.

Green Deal mění pravidla hospodářské soutěže a s dohodou je třeba s ním do budoucna počítat, řekl v úvodní přednášce konference v pražském Autoklubu 1. února předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna. „To je fakt. Já to nekomentuji ani ideologicky, ani politicky. Myslím, že by byla škoda zůstat mimo tento rozjetý vlak jenom z důvodů emocionálních představ zda s tím souhlasíme, či nikoliv,“ uvedl Mlsna. I v dalších prezentacích se problematika Zelené dohody a jejího propojení s veřejnými zakázkami objevovala často. To, co je zelené, bude i z pohledu hospodářské soutěže více chráněno, zdůrazňuje šéf antimonopolního úřadu.

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta, ministr dopravy Martin Kupka a moderátor diskuze, vydavatel České justice Ivo Hartmann, předseda ÚOHS Petr Mlsna a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik Foto: Radek Čepelák

Liberalizace, tedy otevření trhu konkurenci v dopravě, by měla směřovat ke zlepšení podmínek a služeb pro cestující. „Všichni jsme byli svědky toho, kdy první konkurenční nabídky na železnici znamenaly zkvalitnění služeb, znamenaly to, že si cestující mohli začít vybírat, tedy vše, co konkurence v tržní oblasti přináší,“ řekl ve své prezentaci ministr dopravy Kupka. Podle jeho slov by měl mít nyní resort dopravy za cíl po opadnutí epidemie koronaviru více rozvíjet celou oblast veřejné dopravy a vybičovat dopravce „včetně toho národního“ k co nejlepším výkonům.

Jednatel Siemens mobility Roman Kokšal, předseda ÚOHS Petr Mlsna a vydavatel České justice Ivo Hartmann Foto: Radek Čepelák

Generální ředitel Českých Drah Ivan Bednárik uvedl, že by rád otevřel diskuzi o budoucí legislativě týkající se liberalizace trhu a rovných podmínek pro dopravce na konkurenčním trhu. „Ta diskuze by se z mého pohledu měla týkat toho, že České dráhy mají jako státem vlastněná akciová společnost hendikep,“ upozornil Bednárik v souvislosti s tím, že společnost se musí řídit zákonem o zadávání veřejných zakázek. Zdůraznil, že České dráhy se v žádném případě nechtějí této povinnosti zprostit a chtějí být co nejvíce transparentní. „Nicméně v konkurenčním prostředí by měla stejná povinnost platit pro všechny, kteří se účastní výběrových řízení na poskytování služeb osobní železniční dopravy v závazku veřejné služby,“ dodal generální ředitel Českých drah.

Předseda ÚOHS Petr Mlsna, vydavatel České justice Ivo Hartmann, generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik, ředitelka právního oboru Českých drah Jitka Frischholzová a společník a advokát Fiala, Tejkal a partneři Daniel Jadrníček Foto: Radek Čepelák

Od 25. prosince 2023 nebude možné na železnici postupovat jinak, než formou nabídkových řízení, upozornil ministr. Existují pouze výjimky pro malé zakázky a výjimečné situace. „Proto chceme určit ve spolupráci s regiony harmonogram otevírání trhu. Je to důležité i z hlediska toho, aby dopravci mohli například do budoucna objednat vlakové soupravy,“ zdůraznil Kupka. Silné postavení na trhu dál patří Českým drahám. „A já bych si moc přál, aby vydrželo po všech soutěžích, aby ukázali, že jsou schopni obstát,“ dodal ministr dopravy.

Konference se konala v pražském Autoklubu Foto: Radek Čepelák

Diskuze se kromě Martina Kupky s Petrem Mlsnou zúčastnili politici, zástupci dohledových orgánů, zástupci dodavatelů, soudci nebo advokáti. Vystoupil generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik, ředitelka právního oboru Českých drah Jitka Frischholzová, jednatel Siemens mobility Roman Kokšal, společník a advokát Fiala, Tejkal a partneři Daniel Jadrníček, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Vítězslav Žůrek, soudce Krajského soud v Brně David Raus, soudce Nejvyššího správního soudu Petr Mikeš, hejtman Libereckého kraje a předseda Komise Asociace krajů pro dopravu Martin Půta (STAN), místopředsedkyně Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Markéta Dlouhá, ředitel odboru centrálního nákupu a logistiky Českých drah Lukasz Kryński a vedoucí právního a zakázkového odboru Dopravního podniku města Brna Kateřina Matušková. Konferenci moderoval vydavatel Ekonomického deníku a České justice Ivo Hartmann.

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta, ministr dopravy Martin Kupka a moderátor diskuze, vydavatel České justice Ivo Hartmann Foto: Radek Čepelák

O konferenci chystáme na stránkách České justice a Ekonomického deníku sérii článků.

Eva Paseková

Konference „Liberalizace v dopravě, veřejné zakázky a hospodářská soutěž” se uskutečnila za laskavé podpory generálního partnera společnosti České dráhy, a.s. a partnerů Satum CZECH s.r.o., CCA Group a.s. a Brněnských komunikací a.s.