INZERCE

Dálnice D8 u Lovosic. Zdroj: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0,

Kremlík zakázku k dálničním známkám nezruší, zkusí ji zlevnit. Vedení SFDI hledá kličky a slovíčkaří

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky nezruší. Bude se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) hledat cesty pro její zlevnění. Ministr to uvedl po dnešní schůzce s premiérem Andrejem Babišem (ANO), kterému se vypsání zakázky nelíbilo a vyjádřil se pro její zrušení. Vedení SFDI se navíc vymlouvá, že neporušilo usnesení vlády o seznámení s velkými zakázkami, protože se na ně nevztahuje.

Systém na elektronické dálniční známky by mohl zlevnit co možná největším otevřením částí, které jsou v současnosti nastavené v režimu zákona o utajovaných skutečnostech. Právě režim utajení zakázku prodražoval. Vybraná společnost Asseco Central Europe měla od státu dostat 401 milionů korun, což se premiérovi i opozici zdálo příliš.

Zástupci ministerstva dopravy a SFDI budou na pondělním zasedání vlády o zakázce podrobně informovat členy kabinetu i přesto, že ředitelka Sekce pro správu finančních zdrojů SFDI Lucie Bartáková tvrdila, že její úřad neporušil usnesení vlády, podle kterého musí být před podepsáním smlouvy nadlimitní veřejné zakázky projednány na zasedání vlády, jelikož v tomto nařízení nejsou zmíněny státní fondy, ale jen ústřední orgány státní správy. Celé usnesení je možné prostudovat v knihovně vlády na tomto linku. Seznam ústředních orgánů pak například na wikipedii.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík spolu s šéfem fondu dopravy Zbyňkem Hořelicou premiérovi celou zakázku dopodrobna popsali a vysvětlili, proč byly některé části v režimu utajení. Ministr ani Hořelica nechtěl před podrobnou analýzou odhadovat, o kolik by zakázka mohla zlevnit.

SFDI, který má systém elektronických dálničních známek na starosti, v úterý oznámil, že IT části vybuduje společnost Asseco Central Europe. Systém bude i následně čtyři roky provozovat. Zakázka přitom byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž. Dnes fond na tiskové konferenci uvedl, že si za zakázkou stojí a její organizace byla v pořádku. Opoziční poslanci kritizovali cenu i způsob výběru dodavatele. Ministerstvo dopravy výběr hájilo, postup byl dle úřadu podle zákona a cena zahrnuje celý IT systém. Systém elektronických vinět začne fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony.

„Celé od počátku je to špatně, mně se to hrubě nelíbí a bude se o tom jednat. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ řekl Babiš před schůzkou s Kremlíkem. Řekl také, že je na SFDI i Kremlíka značně naštvaný. Podle premiéra je absurdní, že vláda řeší „haléřové záležitosti“, a podobnou zakázku nikoli. „Když je takhle důležitá zakázka, kde máme inkaso šest miliard za dálniční známky, lidem jsme slíbili, že to bude elektronicky, tak si to měl proboha někdo pohlídat, aby to fungovalo,“ uvedl předseda vlády.

Zakázka nevzbuzuje důvěru ani u koaliční ČSSD, řekl dnes novinářům její první místopředseda Roman Onderka. „Nedokážu si představit, co bylo za 400 milionů pořízeno,“ uvedl. Podobná zakázka by se podle něj vždy měla projednávat na vládě. „Záležitosti, které se dotýkají částek ve stamilionech a jsou dlouhodobé, by se měly projednávat minimálně formou informace na zasedání vlády,“ dodal Onderka.