Pokud stát nevyčlení další miliardy korun na opravy silnic II. a III. třídy, hrozí odklad desítek klíčových projektů po celé republice. Kraje varují před prohloubením „silničního dluhu“. A čas se krátí.

Letošní rok je pro kraje výjimečný tím, že se měl změnit systém, jakým způsobem se zafinancují opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy. Nestalo se tak a krajům nyní hrozí, že přijdou o dvě miliardy korun.

Chybí zákon

Opravy se měly nově platit místo z kasy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přímo, a to na základě upraveného rozpočtového určení daní. Novela zákona ale dosud neprošla Poslaneckou sněmovnou, aktuálně je před druhým čtením. Stát zapeklitou situaci v březnu vyřešil tak, že výbor SFDI schválil krajům přidělení dvou miliard korun, to je ale málo. Loni kraje získaly miliardy čtyři.

V současnosti nad druhou polovinou částky visí otazník a pro kraje spíše vykřičník. „Pokud kraje neobdrží další dvě miliardy korun z prostředků SFDI, znamená to pro Ústecký kraj a jeho silnice o 140 milionů méně,“ upozornila mluvčí Magdalena Fraňková.

Přesuny oprav

Dodala, že v případě, že finanční prostředky od státu budou v letošním roce nižší, dojde k přesunu některých oprav do příštího roku. „Vnitřní dluh, který v silnicích II. a III. třídy přetrvává od předání silnic krajům a který se dařilo postupně snižovat, naopak vzroste,“ dodala Fraňková.

Mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl Ekonomickému deníku sdělila, že i nadále platí, co úřad uváděl na přelomu let 2024 a 2025, tedy že finance pro kraje na opravy silnic II. a III. třídy budou řešeny prostřednictvím rozpočtového určení daní.

Mohlo by vás zajímat

Čas se krátí

Čas jednání Poslanecké sněmovny se ale před podzimními volbami a vzhledem k poslaneckým prázdninám krátí, jak se bude situace řešit, když se novela zákona nestihne schválit? „Předjímat, co Poslanecká sněmovna stihne nebo nestihne, nyní nebudeme. Za nás platí, co jsme k tomu řekli,“ uvedla Mühl. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už začátkem března uvedl, že vyčlenit další peníze z rozpočtu SFDI by bylo svízelné.

Na snímku ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Radek Čepelák

Podle mluvčí Moravskoslezského kraje Nikoly Birklenové se nutností vyčlenit další prostředky ze SFDI zabývala na začátku dubna i Rada Asociace krajů České republiky a se svým požadavkem oslovila vládu, konkrétně premiéra Petra Fialu (ODS), ministra financí Zbyňka Stanjuru a ministra dopravy Martina Kupku.

„Hejtmani od státu požadují finance na opravy krajských silnic a mostů. Ty měly být vyčleněny v rámci novely RUD, proto byla alokace v rámci SFDI významně ponížena,“ sdělila mluvčí.

Klíčové tahy

Tím, že novela dosud přijatá nebyla, podle mluvčí krajům finance na opravy silnic chybí a logicky očekávají jejich vyčlenění prostřednictvím SFDI. „Nastává tak alarmující situace, pokud by Moravskoslezský kraj od státu finance na opravy silnic neobdržel, bylo by ohroženo financování mnohých plánovaných oprav a rekonstrukcí komunikací,“ sdělila Birklenová.

Konkrétně podle ní hrozí odsunutí plánované opravy krajské silnice II/483 Hodslavice – Veřovice. Jedná se o přibližně 4,7 kilometru dlouhý úsek komunikace ve vlastnictví kraje, jeho rozpočtované náklady dosahují částky 128 milionů korun. Jedná se o páteřní propojení silnic I/57 a I/58, což jsou klíčové tahy na území regionu.

Na úkor něčeho jiného

Liberecký kraj měl v loňském roce na rekonstrukce komunikací k dispozici přes 1,1 miliardy korun. Z toho dotace z evropských zdrojů byla přibližně 193 milionů korun a od SFDI obdržel dotaci ve výši 170,4 milionu korun, letos je to je 80,8 milionu korun.

Stavba mimoúrovňové křižovatky Rádelský mlýn. Foto: Liberecký kraj

„Liberecký kraj bude muset na toto snížení příjmu ze Státního fondu dopravní infrastruktury pochopitelně reagovat. Budeme redukovat naše plány na investice do krajských silnic, popřípadě rozdíl dokrýt z prostředků kraje na úkor jiných záměrů. V současné době máme zhruba 1,27 miliardy včetně finančních prostředků ze SFDI a evropských zdrojů,“ uvedl náměstek pro resort dopravy Jan Sviták.

Úpravy rozpočtu

Liberecký kraj má aktuálně v plánu pro rok 2026 stavební akce za více než 350 milionů korun. Ty je nutné dokončit, nicméně je není podle mluvčího Filipa Trdly možné financovat z rozpočtu roku 2025, proto se přesunou na rok 2026. Patří mezi ně například silnice III/29055 Lhotka – Návarov za 33,9 milionu korun, silnice III/2797 Husa – Čtveřín za 14,7 milionu korun či silnice III/27713 Dehtáry za 59,9 milionu korun.

Současnou situaci předjímal Kraj Vysočina. „S ohledem na skutečnost, že již při přípravě rozpočtu na rok 2025 byly k dispozici informace o návrhu rozpočtu SFDI pro rok 2025, který nepočítal s alokací finančních prostředků pro kraje, do návrhu krajského rozpočtu zahrnul navýšení prostředků určených na opravu silniční sítě,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí Jitka Svatošová.

Krok měl podle ní zajistit finanční rezervu pro případ, že by prostředky od SFDI skutečně nepřišly vůbec, případně dorazily pouze ve sníženém objemu. Jak se podle mluvčí bohužel stalo. „Jinak řečeno, pokud se nemůžeme spolehnout na stát, musíme si poradit sami,“ uvedla.

Více peněz, více silnic

Středočeský kraj by měl z přislíbených dvou miliard získat celkem 350 milionů korun. „Peníze použijeme třeba na opravy silnic plnící funkci nevybudovaného Pražského okruhu, rekonstrukci mostů na silnici II/503 v Nymburce a další. Pokud by se podařilo přerozdělit mezi kraje další dvě miliardy, získali bychom celkem 700 milionů korun,“ uvedla hejtmanka Petra Pecková (STAN). Bylo by díky tomu možné opravit více silnic. „Což by mělo výrazně pozitivní vliv na naši krajskou síť. Nadále usilujeme o to, aby rekonstrukce silnic pokračovaly v co nejrychlejším tempu,“ dodala.

Ve specifické pozici je Praha. Pro hlavní město připadá přibližně 4,35 procenta z dosud vyčleněných dvou miliard. Získat by tak měla 87 milionů korun na opravy komunikací plnících funkci nevybudovaného silničního okruhu kolem Prahy. „Samozřejmě bychom rádi dostali víc, stejně jako každý, ale jsme rádi i za to,“ uvedl k „porcování financí“ náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Technická správa komunikací hlavního města Prahy, má podle něj v letošním roce vyčleněné na investice tři miliardy korun, v loni to bylo méně, 2,1 miliardy korun. „Klíčové dopravní investice a rekonstrukce silnic se budou realizovat podle stávajícího rozpočtu a podle priorit města,“ dodal Hřib.