Na konci loňského roku zrušil Brnu Krajský úřad Jihomoravského kraje pěší zónu u hlavního nádraží v části u tramvajové zastávky směrem na Nové sady. Brněnský magistrát to ale s vizí klidnějšího provozu před významným městským dopravním uzlem nevzdal a spolu s novým rokem vyhlásil v lokalitě takzvanou sdílenou zónu. Městům a obcím ji nově umožňuje založit novela zákona o silničním provozu, která začala platit 1. ledna.

„Sdílená zóna je pro lokalitu přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována. Na základě jednání s krajským úřadem a policisty jsme navrhli nové značení, které tu bude v pondělí 22. ledna nainstalováno,“ informoval brněnský radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS). Sdílená zóna by měla fungovat v ulici Nádražní u obchodního centra Letmo.

Sdílené zóny mají podle ministerstva dopravy umožnit zklidnění dopravy a vést k optimálnímu využití veřejného prostoru. „Prostor, kde jsou si chodci, řidiči automobilů a cyklisti rovni. Tak by se dala ve zkratce charakterizovat sdílená zóna,“ informoval brněnský magistrát. Přednost má v takové zóně pouze tramvaj. Maximální povolená rychlost je 20 kilometrů za hodinu.

V nově vyhlášené sdílené zóně nemusí mít lidé podle radního Kratochvíla obavy z velkého provozu. „Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na komunikaci při ulici Nádražní dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluha,“ uvedl.

Mohlo by vás zajímat

Od 1. 1. 2024 platí nové značky. Je mezi nimi i sdílená zóna. Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Brno v rámci zóny umožní také zásobování pro místní podniky, povoleno bude v ranních hodinách a třicetiminutovém intervalu. „U OC Letmo najdou řidiči i obrátková místa na parkování. Ta jsou k dispozici po celý den,“ informoval magistrát.

Pěší zónu Brno v lokalitě vyhlásilo původně loni v dubnu, v prosinci ji zrušil Krajský úřad Jihomoravského kraje na podnět fyzické osoby. Výhrady měl k tomu, že město dostatečně neodůvodnilo, proč by měli dostat přednost chodci před auty. Umístění dopravního značení také označil jako nepřehledné a nezákonné.

Podle mluvčího brněnského magistrátu Filipa Poňuchálka chtělo město stanovením pěší zóny především zklidnit dopravu v přednádražním prostoru. „Díky rekonstrukci bylo odstraněno po celé délce nástupiště MHD zábradlí, které znemožňovalo chodcům volný přístup na chodník u OC Letmo,“ konstatoval.

(teč)