Zpoždění v řádu desítek minut až hodin, rušení spojů a přesedání do autobusů. Krádeže kabelů na železnici výrazně komplikují dopravu. Naposledy to pocítili cestující 21. prosince. V úseku mezi nádražími Praha Vršovice a Praha hlavní nádraží byl provoz omezený více než devět hodin. Krádeže kabelů znamenají i velké bezpečnostní riziko.

Zloděj čtvrtou adventní neděli ukradl přibližně 70 metrů zabezpečovacího zařízení přímo u pražského hlavního nádraží. Ke krádeži došlo krátce po páté ráno, provoz na trati byl přitom plně obnovený až před třetí hodinou odpoledne.

„Jakákoliv krádež, vandalismus nebo neoprávněná manipulace s částmi železniční infrastruktury představuje významné ohrožení bezpečnosti provozu,“ upozornila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Zloději berou všechny druhy kabelů

Zabezpečovací zařízení na celé železniční síti je podle Eberl Friebové proto nastaveno tak, aby se při zjištění jakékoliv chyby zastavil provoz do doby, než dojde k odhalení příčiny. Právě zásahy do zabezpečovací techniky jsou podle mluvčí z hlediska bezpečnosti nejzávažnější.

Správa železnic ročně eviduje nižší desítky případů, které mají dopad na provoz vlaků. Nejčastěji se jedná o krádeže měděných kabelů k osvětlení, kabelů sloužících k ovládání návěstidel, nových a nepoložených kabelů nebo kabelů zabezpečovacího zařízení.

Mohlo by vás zajímat

Někde jsou i fotopasti

Krádeže kabelů zaznamenává Správa železnic nejčastěji v oblasti Prahy a Moravskoslezského kraje. „Přijali jsme technická i organizační opatření, která mají krádeže ztížit. Například změny způsobu pokládky kabelových tras tak, aby byl přístup pachatelům co nejvíce omezen. Na vybraných místech jsou instalovány také fotopasti,“ upozornila mluvčí.

kabely
Zloděje kabelů v Praze zadrželi zaměstnanci Správy železnic. Foto: Policie ČR

Pachatele poslední pražské krádeže kabelů nakonec zadrželi zaměstnanci Správy železnic a předali ho policistům. Ve vězení může skončit až na osm let. Škodu na materiálu a provedených pracích za Správu železnic vyčíslila Nela Eberl Friebová na 150 tisíc korun.

„Náklady vyplývající ze zpoždění vlaků si řeší jednotliví dopravci,“ pokračovala. Finanční škoda zahrnuje kromě hodnoty odcizeného materiálu i náklady spojené se zpožděním vlaků a následnými opravami. Celkové škody se proto mohou pohybovat od desítek tisíc až po jednotky milionů korun.

Koridor měl problémy 20 hodin

Rozsáhlé komplikace způsobila na začátku listopadu také krádež kabelů na železničním koridoru v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku. Omezení přitom trvalo 20 hodin. Zaměstnanci Správy železnic museli vyřešit opravu a napojení asi 400 kabelů.

„Co se týče Lipníku nad Bečvou, Policie České republiky v dané věci zahájila trestní stíhání. Pro účely vyšetřování jsme policii poskytli vyčíslení škody na majetku Správy železnic, činí 106 tisíc korun,“ upřesnila mluvčí. Krátce po krádeži poslal okresní soud do vazby padesátiletého muže. Další dva ve věku 22 a 41 let jsou stíháni na svobodě.

Trojici hrozí až šest let vězení. Policisté vznesli obvinění z krádeže a ze zločinu poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení spáchaného ve spolupachatelství.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je vyhodnocení skutkové podstaty vždy na rozhodnutí soudu, krádeže kabelů železniční infrastruktury mohou být posuzovány jako poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení, případně i jako trestný čin obecného ohrožení.