INZERCE

Foto: pixabay

Kupovat ojeté auto se teď nevyplatí. Na trhu jich je je málo a jsou výrazně dražší

Nedostatek čipů a dalších materiálů pro výrobu nových aut, vysoká inflace a celosvětová energetická krize.To jsou hlavní příčiny toho, že se řidiči musí aktuálně spokojit s omezenější nabídkou ojetých vozů a také s vyššími cenami.

Oproti stejnému období vloni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 tisíc vozů. Největší pokles zaznamenaly malé vozy vyrobené v letech 2014–2016. Souběžně s tím vzrostly i jejich ceny. Ačkoliv je stáří těchto vozů meziročně o 12 měsíců vyšší, jejich průměrná cena vzrostla o 10 tisíc korun.

„Například u modelu Hyundai i20 došlo vzhledem k situaci na trhu k poklesu počtu zobchodovaných aut o 17 procent. Vozy jsou o rok starší, v průměru mají o 12 tisíc kilometrů více najeto, ale průměrná cena zůstala stejná jako v loňském roce. Ještě výraznější rozdíl zaznamenala Škoda Rapid Spaceback. Prodej tohoto modelu se oproti loňsku propadl o 24 procent a stejně se průměrná cena vůbec nezměnila, přičemž vozy jsou o rok starší a mají v průměru najeto o 25 tisíc km více,“ komentuje současnou situaci provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Foto: Škoda auto

Na druhou stranu je to dobrá zpráva pro majitele vozů, které je v tomto roce budou chtít prodávat. „Současný stav v podobě zdražování je ale dobrou zprávou pro všechny prodejce. Dá se v podstatě říct, že pokud člověk disponuje autem s rokem výroby 2014–2016 a používá jej běžným způsobem, tedy do 20 tisíc najetých kilometrů ročně, jeho hodnota v dnešních dnech neklesá,“ doplňuje Petr Vaněček.

Vzhledem k aktuální situaci na trhu ojetých vozů dochází i k absurdním případům, kdy cena ojetého vozu je dokonce vyšší než cena auta nového.

„Například model Suzuki Jimny, jehož ceníková cena se pohybovala okolo 450 000 korun, se jako dvouletá ojetina dnes na trhu prodává i za více než 800 000 korun. Stejně tak zapůsobilo oznámení Škody Auto o tom, že model Fabia ve verzi combi již nebude mít pokračovatele. Jako zánovní ojetina tak často atakuje původní ceníkové ceny“, uzavírá Petr Vaněček.

(ede)