INZERCE

Nabídka na trhu hybridních aut je oproti elektrickým dvojnásobná. Důvodem je také o čtvrtinu nižší cena. Foto: Pixabay

Koupit elektrické nebo hybridní auto? Cena ojetin se stále zvyšuje, za posledních 7 let až trojnásobně

Vzhledem ke stále stoupajícím cenám pohonných hmot mnoho řidičů uvažuje o koupi elektrického či hybridního auta. Problém je v tom, že ačkoliv je na trhu ojetin stále více, rapidně roste i jejich cena. A to až o trojnásobek za posledních sedm let.

V Česku bylo v roce 2016 v nabídce přes 300 ojetých aut, v loňském roce už bylo na výběr z 2 400 elektromobilů a hybridů. Rostla také ale jejich cena.

Před sedmi lety se takové auto dalo pořídit za 280 000 korun, v současnosti je potřeba zaplatit trojnásobek, průměrná cena se pohybuje kolem 630 000 korun za elektrické auto, 550 000 korun za hybrid.

„Elektromobily a hybridy se v posledních letech stávají běžnou součástí nabídky prakticky všech výrobců automobilů. S množstvím nových modelů na trhu pochopitelně přibývá i aut, která se po určité době stanou ojetinou a objeví se v nabídce na sekundárním trhu“, říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.

V nabídce jsou stále mladší modely

Ještě před začátkem covidové pandemie se stáří ojetých vozů pohybovalo kolem 4 – 5 let a ve většině případů se jednalo o vozy ze zahraničí.

V současnosti jsou na trhu ojetiny do 3 let stáří a převážně tuzemského původu. Často se jedná o předváděcí vozy, případně vozy  firem, které se snaží o ekologický přístup k provozu svého autoparku.

Počet hybridů je dvojnásobný

Oproti plně elektrickým autům je na trhu více než dvojnásobný počet hybridních vozidel. Nejen,  že jsou cenově dostupnější, ale pro mnoho řidičů jsou přirozenějším přechodem od spalovacích motorů.

Stejně jako u elektromobilů jsou nejčastěji nabízena poměrně mladá auta, ve stáří mezi dvěma a třemi lety, s počtem najetých kilometrů kolem 3 000.

Které značky vedou?

U elektrických vozů je největší zájem o BMW i3, následují modely Tesla 3 a Tesla S. Na čtvrtém a pátém místě je pak Škoda Enyaq a Nissan Leaf.

U hybridů dominuje Toyota. Ta je se svými sedmi modely Toyoty a Lexusu nejžádanější. Další v pořadí jsou dva modely Suzuki a pomyslnou desítku nejvyhledávanějších aut zakončuje Hyundai Ionic.  

Vládní podpora elektromobility

Vysoká cena a malý počet nabíjecích stanic. To je důvod, proč lidí s koupí elektroaut váhají.

Ministr dopravy Martin Kupka na Kulatém stolu pořádané Ekonomickým deníkem připustil, že jsme pozadu v počtu nově prodaných elektromobilů.

Podle ministtra to určitě souvisí se skutečností, že Česká republika má jeden z nejstarších vozových parků s patnáctiletým průměrným stářím vozů. Roli státu přitom ministr vidí v podpoře infrastruktury pro elektromobilitu, kterou připravuje formou investic i zlepšením legislativy.

„Máme připravené finanční prostředky v Operačním programu doprava ve výši 6 miliard korun na dobíjecí infrastrukturu a na vodíkovou infrastrukturu,“ řekl ministr Kupka.

Během podzimu by mělo ministerstvo dopravy předložit novelu zákona, která podpoří rozvoj ekologické mobility.

Tomáš Rovný