INZERCE

Ilustrační snímek. Jedno z pilotních vozidel TATRA TRUCKS armádní Tatra Force. Foto: TATRA TRUCKS

Kopřivnická automobilka Tatra slaví výročí znovuoživení značky. Před 10 lety ji ovládly podnikatelské rodiny Strnadů a Materů

Kopřivnická automobilka Tatra, jedna z nejznámějších českých průmyslových značek a výrobce těžkých nákladních vozů s unikátní koncepcí podvozku, slaví 10 let od chvíle, kdy ji převzali čeští vlastníci a vdechli jí nový život. Dne 20. dubna 2013 potvrdil transakci, při které Tatru ovládli české podnikatelské rodiny Strnadů a Materů, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou značku a kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Velmi důležité jsou domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa.

Automobilka TATRA TRUCKS zaměstnává více než 1 400 lidí a dalších více než 700 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie a.s. zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Předehrou k akvizici skomírající automobilky tomu byla exekuční dražba, která se odehrála 15. března na exekučním úřadu v Chebu. Do ní se společnost Tatra a. s. dostala díky rozhodnutí o exekuci, kterou vyhlásil okresní soud v Novém Jičíně kvůli neschopnosti automobilky splácet své závazky.

Dražbu vyhrála společnost Truck Development a. s., která byla později přejmenována na TATRA TRUCKS a. s. Vítězná nabídka byla ve výši 176 milionů korun.

Ve společnosti TATRA TRUCKS se spojili dva akcionáři, významné české podnikatelské rodiny: Strnadovi se svým holdingem Czechoslovak Group (CSG) a Materovi s holdingem Promet Group.

Podíl CSG je 65 procent a podíl Promet Group 35 procent. Toto partnerství trvá již deset let a přineslo nejstarší české automobilce nebývalý rozkvět.

Novým vlastníkům se podařilo rychle dostat automobilku do zisku. Od března 2013 do listopadu 2014, kdy se počítalo první účetní období pod novými vlastníky, měla TATRA TRUCKS zisk před zdaněním 435 milionů korun při tržbách 5,5 miliardy korun.

V dubnu 2022 Tatra oznámila, že pod českými vlastníky vyrobila již 10 tisíc automobilů. Od té doby už další tisícovku přidala. Za rok 2022 Tatra vyrobila a prodala celkem 1326 automobilů a utržila 7,12 miliardy korun. Pro srovnání v roce 2012, posledním, kdy byla pod kontrolou zahraničních akcionářů prostřednictvím společnosti Tatra a.s., vyrobila kolem 400 vozidel.

Pohled kopřivnickou automobilku s testovacím polygonem. Foto: TATRA TRUCKS

„TATRA TRUCKS představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive. Její unikátní podvozky přinášejí synergické efekty pro další společnosti naší skupiny: slouží například k výrobě pozemní techniky v našich firmách Excalibur Army a TDV,“ uvedl místopředseda představenstva CSG David Chour k desetiletému výročí Tatry pod českými vlastníky.

„Díky tomu, že se nám daří Tatru rozvíjet, prosperuje nejen řada dodavatelských společností, ale také lokální komunity, které se snažíme dlouhodobě podporovat. Systematicky realizujeme rozsáhlé investice do modernizace a ekologizace našich výrobních společností, což vnímáme jako hlavní cestu vpřed. Jsme pyšní na to, že je TATRA TRUCKS například vedle výroby vagónů nebo strojírenství jedním z hlavních pilířů skupiny Promet,“ doplnila členka představenstva Promet Group Denisa Materová.

TATRA TRUCKS má smělé plány: ten na rok 2023 zní vyrobit a prodat 1 700 vozidel a postupně zvýšit výrobní kapacitu až na 2 500 vozidel. V současné době je totiž Tatra v situaci, kdy výroba nestačí celosvětové poptávce.

Vývoj hospodaření TATRA TRUCKS

Tatra Trucks a.s.UkazatelMJ3/2013-11/20142015201620172018201920202021
Tržbymil. Kč5 5003 7244 7055 7043 8015 8825 5055 313
EBITDA3)mil. Kč435446547646-69364485385

Zdroj: TATRA TRUCKS

Tři klíčové inovace

V roce 2014 Tatra připravila díky spolupráci s firmou DAF nový vůz Tatra Phoenix s motory ve specifikaci Euro 6, který se do prodeje dostal na začátku roku 2015. Tatra tak mohla nabídnout zákazníkům na domácím i nejvyspělejších západních trzích těžký nákladní automobil splňující nejpřísnější emisní limity poskytující zároveň i vysoké výkony při příznivé ekonomice provozu. Zároveň splňoval i náročné požadavky na bezpečnost a komfort pro řidiče. Tatra se díky tomuto vozu stala v mnoha segmentech civilního trhu rovnocenným konkurentem zavedeným a renomovaným značkám.

Výroba kabin modelové řady Tatra Force v roce 2016 prošla významnou modernizací. Začaly se používat nové výrobní technologie, které přinesly především nižší hmotnost kabin a lepší antikorozní charakteristiky. Původní koncepce byla nahrazena vlepováním plochých hliníkových dílů do základní svařované konstrukce kabiny z ocelových profilů. Novinkou bylo také rozšíření nabídky o prodlouženou čtyřdveřovou variantu, která doplnila standardní dvoudveřové provedení. Tatra navíc začala nabízet i pancéřované kabiny v krátkém a dlouhém provedení.   

Tatra Force je klíčovým typem v nabídce Tatry pro civilní i obranný sektor. V roce 2022 se naplno rozběhl vývoj nové generace této modelové řady, která bude představena v letošním roce. Dostane novou kabinu v krátkém i dlouhém provedení, jež přinese zásadní změny v interiéru, v ergonomii ovládání i výbavě. Nová Tatra Force bude znamenat výrazný pokrok v oblasti elektronického vybavení, bezpečnosti i komfortu pro osádku. Tatra do této platformy zabuduje i alternativní pohonné systémy, včetně palivových článků či hybridních ústrojí.

Tři významné zakázky

Na začátku roku 2021 Tatra společně s firmou DAF a podnikem Tatra Defence Vehicle uspěla ve výběrovém řízení na bezmála 900 logistických nákladních automobilů pro belgickou armádu. Pro Tatru to byla vůbec první takto rozsáhlá zakázka v západní Evropě, tedy na velmi konkurenčním trhu, kde uspěla v přímé konfrontaci s renomovanými a zavedenými výrobci.

Civilní nákladní Tatra Phoenix. Foto: TATRA TRUCKS

V roce 2021 Tatra uspěla také v Německu, když získala ve výběrovém řízení smlouvu na dodávku 77 hasičských speciálů pro německý Bundeswehr. Dokála uspět i proti domácím výrobcům, jako je Mercedes-Benz. Navázala tak na zakázku na bezmála 50 hasičských speciálů pro spolkovou zemi Braniborsko z předešlého roku.

V roce 2022 Tatra prokázala svou flexibilitu ve vztahu k české armádě. Na konci srpna a začátkem září ministerstvo obrany objednalo 209 logistických tatrovek v provedení 6×6 a 80 hákových nakladačů na podvozcích Tatra 8×8 prostřednictvím urgentního způsobu zadání v souvislosti se zhoršenou bezpečností situací. Tatra v souladu s podmínkami smluv dokázala už do konce roku 2022 dodat přes dvě stovky z objednaných vozů.

Filantropové z Kopřivnice

K významným počinům kopřivnické automobilky směrem k vlastní historii patří vybudování nového Muzea nákladních automobilů Tatra. Muzeum, ve kterém je k vidění na osm desítek užitkových a nákladních automobilů Tatra, bylo slavnostně otevřeno 16. listopadu 2021 a stojí na místě bývalé slévárny. V roce 2022 získalo první cenu v Národní soutěži muzeí Gloria musaealis.

Renovace legendárního motorového vozu Slovenská strela trvala více než dva roky a celý projekt přišel na 118 milionů korun. Renovovaný vlak se poprvé představil veřejnosti 8. října 2021 na Hlavním nádraží v Praze, kdy přijel na nástupiště č. 1, odkud v 30. letech minulého století jezdíval do Bratislavy. Nový depozitář Slovenské strely, který se nachází v areálu Muzea nákladních automobilů Tatra, byl dokončen rovněž v roce 2021.

Automobilka Tatra se dlouhodobě angažuje v ochraně Větřkovické přehrady, kterou i s přilehlými pozemky vlastní. V minulých letech společnost TATRA TRUCKS učinila několik významných kroků ke zvýšení vodní hladiny v přehradě a také ke zkvalitnění služeb v oblasti cestovního ruchu v okolí přehrady. V roce 2019 kopřivnická automobilka vybudovala v areálu přehrady nový bufet, sociální zařízení a informační tabuli.

Tomáš Rovný