Moravskoslezský kraj vypsal zakázku na provozovatele autobusové dopravy pro dalších deset let od roku 2026 pro oblast Českotěšínska. Dopravní obslužnost by měly zajišťovat autobusy s pohonem na zemní plyn (CNG). Tendr s předpokládanou hodnotou přes dvě miliardy korun podle tiskové mluvčí Moravskoslezského kraje Nikoly Birklenové navazuje na končící smluvní zajištění. Dosud se o dopravu stará dopravce Transdev Slezsko, který ji zajišťuje také s CNG vozy.
Kraj poptává autobusy na zemní plyn podle mluvčí kraje mimo jiné v kontextu zachování environmentálních priorit a „splnění zákonné povinnosti zajistit dopravní obslužnost kraje“. Mluvčí Birklenová dodala, že lhůta pro podání nabídek je stanovena na 20. ledna 2025.
Celkovou délku řízení v současnosti nejde podle Birklenové předjímat. Vítěz tendru by měl zajišťovat dopravu v oblasti Českotěšínska po dobu deseti let od 13. prosince 2026 do změny jízdního řádu v prosinci 2036.
V zadávací dokumentaci k tendru Moravskoslezský kraj uvádí, že by měl dodavatel dopravu zajistit buď klasickými autobusy na zemní plyn, anebo klasickými autobusy a menšími autobusy, a to v poměru 60 procent ve prospěch „klasických autobusů“. Volba je podle kraje na dodavateli. Minimální počet vozidel kraj v zakázce nestanovil a podle zadávací dokumentace je to na odpovědnosti dodavatele.
Mohlo by vás zajímat
„Zadavatel dle svých odborných zkušeností předpokládá pro zajištění plnění veřejné zakázky potřebu 38 vozidel včetně zajištění záložního vozidla dle kapitoly III. Přílohy č. 7 zadávací dokumentace. Zadavatel bude v průběhu plnění veřejné zakázky oprávněn nařídit nasazení příslušného typu vozidla na konkrétní spoj a vybraný dopravce bude povinen tento pokyn akceptovat,“ uvádí se ale přesto v zadávací dokumentaci.
Předpokládaný maximální rozsah plnění veřejné zakázky je se zahrnutím možného patnáctiprocentního zvýšení 28 264 294 vozokilometrů za deset let. Pod oblast Českotěšínska spadají Albrechtice, Bystřice, Český Těšín, Dobrá, Dolní Tošanovice, Frýdek-Místek, Havířov, Hnojník, Horní Tošanovice, Hrádek, Chotěbuz, Jablunkov, Karviná, Komorní Lhotka, Návsí, Nošovice, Ostrava, Ropice, Řeka, Smilovice, Stonava, Střítež, Těrlicko, Třanovice, Třinec, Vendryně, Vělopolí a Vojkovice.
Moravskoslezský kraj ve svém Plánu dopravní obslužnosti území na období 2022 až 2026 uvádí, že vzhledem k dosavadní uskutečněné veřejné soutěži nejsou v oblasti po dobu platnosti stávající smlouvy plánovány žádné zásadní změny. Současně budou ale podle dokumentu analyzovány změny v přepravních proudech v oblasti a prověřovány možnosti zavedení vhodných alternativních způsobů zajištění veřejné dopravy tak, aby mohla být včas vypsána veřejná zakázka na zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2026.