Dánský námořní dopravní gigant A.P. Moller-Maersk dočasně zastaví veškerou kontejnerovou přepravu do a z Ruska, čímž prohloubí izolaci země. Napsala to agentura Reuters. Je to reakce na sankce, které Západ uvalil na Moskvu kvůli invazi na Ukrajinu. Podobný krok vzápětí oznámil i dopravce Mediterranean Shipping Company (MSC). Ten přestává přijímat zboží ke kontejnerové přepravě do Ruska a zajistí tam jen dopravu potravin a humanitární pomoci, podobně jako Maersk.
Společnost Maersk, která provozuje kontejnerové přepravní trasy do Petrohradu a Kaliningradu v Baltském moři, Novorossijsku v Černém moři a Vladivostoku a Vostočném na východním pobřeží Ruska, v úterý uvedla, že veškerá kontejnerová přeprava do Ruska bude dočasně zastavena.
„Vzhledem k tomu, že stabilitu a bezpečnost našich aktiviz už přímo a nepřímo narušují sankce, budou nové objednávky do Ruska i z Ruska pozastaveny,“ oznámil dopravce. Privátní sankční opatření nemá zahrnovat potraviny, léky ani humanitární dodávky, dodala.
MSC dnes klientům také oznámila, že s okamžitou platností dočasně zastavuje rezervaci pro přepravu všech nákladů do Ruska a z Ruska. Týká se to všech námořních cest, včetně Baltského a Černého moře i přístupových tras přes ruský Dálný východ.
Maersk byl léta největším kontejnerovým přepravcem nákladů po moři. Letos v lednu ale společnost oznámila, že ji předstihla firma MSC, registrovaná ve Švýcarsku.
Další sankce z privátu
Demokratické země uvalily na Rusko přísná omezení, aby uzavřely jeho ekonomiku a vyblokovaly ji z globálního finančního systému, čímž ji v podstatě učinil neinvestovatelnou. Omezení uzavřela vzdušný prostor pro ruská letadla, vyloučila některé ruské banky z globální finanční sítě SWIFT a omezila schopnost Moskvy používat své zahraniční rezervy ve výši 630 miliard dolarů.
Například energetické firmy BP a Shell opustily v Rusku svoje mnohamiliardové pozice a přední bankovní ústavy, letecké společnosti, výrobci automobilů, a další, snížili dodávky, ukončili partnerství nebo minimálně označili ruské kroky za nepřijatelné. Také těžařská skupina TotalEnergies uvedla, že už nebude poskytovat kapitál pro nové projekty v Rusku.
Americké společnosti vyrábějící platební karty Visa Inc a Mastercard Inc vyblokovaly několik ruských finančních institucí ze své sítě.
Hlavní výrobci automobilů a nákladních automobilů, včetně společností Volvo a GM přerušili vývoz do Ruska. Ford Motor, který má padesátiprocentní podíl ve třech ruských závodech, své plány zatím nekomentoval. Automobilka Mitsubishi Motors uvedla, že může pozastavit prodej svých vozů v Rusku, informovala v úterý tisková agentura Jiji. Japonský obchodní dům Mitsubishi Corp vlastní 141 dealerství Mitsubishi v Rusku.
Námořní gigant
Maersk, plným názvem A. P. Moller-Mærsk Group, je dánská podnikatelská skupina, která se zabývá hlavně logistikou, lodní a leteckou dopravou a stavbou lodí. Od roku 1993 je největším provozovatelem kontejnerových lodí na světě s podílem asi 15 procent. Byla založena roku 1904, sídlem firmy je Kodaň a s pobočkami ve 130 zemích světa zaměstnává přes sto tisíc zaměstnanců.
Rodinnou firmu založil kapitán Peter Mærsk Moeller roku 1904, kdy provozoval jediný parník. Roku 1918 založil vlastní loděnici, roku 1928 první pravidelnou dopravu v USA a začal pracovat s tankery. 1962 získala firma oprávnění pro naftové vrty, 1963 nasadila první polokontejnerovou loď Tobias Maersk a roku 1974 Svendborg Maersk, první plně kontejnerovou loď na světě. Loď Emma Maersk z roku 2006, dlouhá 398 metrů, byla největší kontejnerová loď a od roku 2010 vůbec největší loď na světě.
V roce 2018 se vedení Maersku rozhodlo, že nejpozději do roku 2030 chce u svých plavidel vyvinout pohon bez použití fosilních paliv a do roku 2050 se ropy zbavit úplně.
Vyjma logistiky a kontejnerové a lodní dopravy se firma zabývá i těžbou a dopravou nafty i plynu, pronajímáním speciálních lodí pro vrtné plošiny a poskytuje i záchranné služby. Má vlastní loděnice, řetězec supermarketů a obchoduje s různými komoditami.
(nik)