INZERCE

Kontejnerová loď Ever Given. Foto: Vesselfinder

Kontejnerovou loď Ever Given v Suezském průplavu se konečně podařilo uvolnit. Kanál je už opět splavný

AKTUALIZOVÁNO

Kontejnerovou loď Ever Given, která téměř týden blokovala Suezský průplav, se dnes podařilo uvolnit. Doprava na této klíčové vodní cestě se tak může obnovit, informovala s odkazem na správu průplavu agentura Reuters. Minulý týden v úterý plavidlo o velikosti mnohaposchoďového domu tuto trasu zablokovalo napříč, čímž zatarasilo cestu mnoha dalším lodím. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard korun).

Flotile remorkérů se dnes podařilo za pomoci vrcholícího přílivu dostat 220 000 tun vážící kolos z písčitého břehu průplavu. Poté loď podle záběrů místní televize za doprovodu remorkérů pomalu zamířila ke středu kanálu.

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí prohlásil, že Egyptu se podařilo ukončit krizi, kterou nehoda 400 metrů dlouhé lodi vyvolala. Suezský průplav je pro Egypt důležitým zdrojem devizových příjmů.

Šéf správy průplavu Usáma Rabía uvedl, že kanál je po uvolnění lodi splavný.

Desítky plavidel ale už předtím zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží zhruba o dva týdny a také notně prodraží, nemluvě o zpoždění dodávek.

Na proplutí kanálem čekalo nejméně 369 lodí. Podle společnosti Maersk by se však námořní doprava mohla s negativním důsledky nehody potýkat ještě týdny či měsíce.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí, napsala agentura AP.

Vyprostit 400 metrů dlouhou kontejnerovou loď se týmy snažily pomocí bagrů a remorkérů, přestože analytici upozorňovali, že to k uvolnění kolosu nemusí stačit. Jelikož se okno pro uvolnění plavidla zužovalo a příliv ustupoval, rostly obavy, že úřady budou nuceny loď zlehčit odstraněním 20 000 kontejnerů.

Poloha lodi Evergiven dnes v 11, 53. Foto: Vesselfinder

Podle odborného loďařského serveru Vesselfinder měla Ever Given do plánované destinace, přístavu v nizozemském Rotterdamu, dorazit 31. března.

Loď je 400 metrů dlouhá, 59 metrů široká a její hloubka ponoru činí 15,7 metru. Postavena byla v roce 2018.

Šéf správy průplavu Usáma Rabía uvedl, že provoz by se mohl vrátit do průměrné úrovně asi do čtyř dnů. Podle odborníků na lodní dopravu může trvat až deset dnů, než proplují všechny lodě, které čekaly na uvolnění této dopravní tepny. Za normálního provozu cestu využívá zhruba 50 nákladních lodí denně.

Podle egyptského prezidenta Abdal Fattáha Sísího nehoda ukázala na význam průplavu ve světové dopravě. Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19.000 lodí. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard Kč).

Podle japonského vlastníka, společnosti Shoei Kisen Kaisha, není ještě jasné, zda Ever Given bude pokračovat v plavbě do Rotterdamu, kam měla původně namířeno, či zda bude nutné ji na místě opravit. Toto rozhodnutí vlastník ponechá na tchajwanském provozovateli plavidla.

K příčinám, které nehodu způsobily, se japonský vlastník lodě nechtěl vyjadřovat. Okolnosti stále vyšetřují egyptské úřady. Na určení příčin havárie bude zřejmě záležet, komu budou zainteresované podniky adresovat žádosti na odškodnění za skoro týdenní čekání na průjezdnost průplavu.

Přes 400 metrů a 220 000 tun vážící kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav v úterý 23. března. Plavidlo se zhruba po týdnu podařilo vyprostit za pomocí deseti remorkérů a bagrů, které odstranily písek pod zádí lodi.

(čtk, rov)