Obava ze zvýšení dovozních cel, které před svým nástupem do funkce avizoval staronový americký prezident Donald Trump, vede řadu firem ke stěhování částí provozů jinam. To je i případ švédské automobilové značky Polestar, která je spolu s ikonickou švédskou značkou Volvo v majetku čínské společnosti Gelly. Její plány ale ovlivnilo i loňské razantní zvýšení cel na dovoz elektroaut z Číny ze strany Evropské unie.
Švédská značka Polestar, označovaná za konkurenta americké Tesly, na jejíž začátcích stál bývalý automobilový závodník Jan Nilsson (64), chce v Evropě začít vyrábět svou modelovou řadu číslo 7. Debut Polestar 7 se chystá na rok 2027. Šéf automobilky Michael Lohnscheller před pár dny při oznámení zmíněné novinky připustil, že motivem jsou cla, ale také vysoké náklady na přepravu aut na trhy. Pokud jde o cla, míněna jsou i cla na dovoz do Evropy. EU loni razantně zvýšila cla na dovoz elektroaut z Číny. Dosavadní modely se vyrábějí v USA, Číně a Jižní Koreji. Kde v Evropě se bude vyrábět Polestar 7, zatím uvedeno nebylo.
Ve Spojených státech čeká na Polestar kromě cel ještě další problém. Administrativa Joe Bidena stihla ještě v posledních dnech svého působení přijmout zákaz prodeje aut vybavených hardwarem či softwarem čínských výrobců. Včetně těch, co vyrábějí přímo na území USA.
Podle oficiálního sdělení Polestar má být Polestar 7 kompaktním prémiovým SUV. Bližší technické parametry zatím firma nesdělila. Pouze akcentovala, že půjde o luxusní, elegantní a stylové auto. Britský server specializovaný na novinky ze světa technologií TechRada.com připomíná, že šéf Polestaru Lohscheller zmínil, že velikostně půjde o auto mezi Volvo EX30 a EX40.
Mohlo by vás zajímat
Volvo EX30 je malé auto vhodné do městského provozu, EX40 není o mnoho větší. To podle zmíněného serveru indikuje i cenu – na americkém trhu kolem 45 až 55 tisíc dolarů. Vyjádřeno v českých korunách tedy něco mezi 1 080 až 1 320 tisíci korunami.
Do 27 zemí světa
Značka Polestar odstartovala nástup na trh v 2017. První modelová řada byla hybridní. Dva roky nato přišel ryze elektrický sedan Polestar 2 a v roce 2021 byl představen SUV model Polestar 3. Posledním typem, který už jezdí na silnicích, je Polestar 4 s dojezdem až 600 kilometrů. První vozy této modelové řady byly dodány loni v létě zákazníkům v Norsku, Švédsku a Německu. Letos by měl začít jejich prodej ve Francii.
Model Polestar 5, velký luxusní sedan, který má konkurovat modelům jako Porsche Taycan a Mercedes EQS, je v současnosti ještě ve fázi testování prototypů a z výrobních pásů má začít sjíždět ke konci letošního roku.
Loni firma dodala svým zákazníkům v 27 zemích světa v Severní Americe, Evropě a na euroasijském kontinentu bezmála 45 tisíc aut. Do roku 2027 chce podle Lohschellera svůj odbyt zvýšit o 30 až 35 procent.
Na začátku byl automobilový závodník
Automobilku Polestar založil v roce 1996 švédský automobilový závodník Jan Nilsson pod názvem Flash Engineering. Firma se zaměřovala na úpravu sportovních vozů Volvo pro závodní účely. V roce 2005 změnila majitele i jméno na Polestar Racing a vedle dosavadní činnosti se začala zabývat i výrobou závodních automobilů Volvo. Tuto výrobu pak odkoupilo Volvo a spolu s ním přešla pod křídla čínské společnosti Geely. Ta z Polestaru v roce 2017 udělala samostatnou značku.