Upevnění infrastruktury, dosažení jednotného evropského železničního prostoru a zlepšení konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy, Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA) představila manifest, ve kterém nastiňuje priority, jež by měly řešit evropské instituce a členské státy během současného legislativního cyklu. Informovalo o tom Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD.cz).
„ERFA věří, že k dosažení těchto tří cílů je zapotřebí široký a holistický přístup, který se zaměří jak na financování, tak na legislativní politiku,“ uvedlo sdružení. Potřeba bude podle něj koordinovaný přístup k rozvoji politiky mezi evropskými a vnitrostátními tvůrci politik a odvětvím železniční nákladní dopravy.
Evropská asociace železniční nákladní dopravy v manifestu zmiňuje šest hlavních témat, jde o infrastrukturu, technologie, státní podporu, ERTMS, poplatky za přístup na trať a strojvedoucí.
V oblasti infrastruktury upozorňuje na sníženou kapacitu železničních sítí v blízkosti městských uzlů a v rámci hlavních tratí. Jako užitečný vyzdvihuje například evropský program Nástroj pro propojení Evropy (CEF), který představuje další možnosti financování projektů z oblasti dopravy, energetiky či telekomunikací. Podle asociace ale často přehlíží přeshraniční projekty. Program má podle ERFA zásadní význam při dokončení Transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Asociace zmiňuje, že by členské státy i proto měly program CEF obnovit také pro příští finanční cyklus 2025–2034 a zachovat jeho přímé řízení ze strany Evropské komise, zvýšit rozpočet a rozšířit činnosti na financování palubních jednotek jednotného evropského zabezpečovače (ETCS).
Podle asociace by se zároveň měla zjednodušit pravidla pro využívání železniční sítě pro provozovatele. Jednotlivé státy by se také měly zaměřit podle asociace na podporu železniční nákladní dopravy a pomoci vytvořit v souvislosti s dalšími druhy dopravy rovnější podmínky. Asociace ale zároveň varuje před tím, aby nedošlo k narušení hospodářské soutěže. Státní podpora by měla být použita tam, kde přinese přidanou hodnotu.
Téma využívání kapacity železniční infrastruktury v jednotném evropském železničním prostoru měl řešit v prvním zářijovém týdnu i výbor Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Hlasování ale bylo přesunuto podle českého europoslance Ondřeje Krutílka (ODS) na další jednání výboru. „Obecně mohu říci, že podporuji kroky vedoucí k lepšímu využití kapacity pro železniční dopravu napříč Evropou a zpráva Parlamentu jde v tomto smyslu dobrým směrem,“ sdělil Ekonomickému deníku.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o využívání kapacity železniční infrastruktury v jednotném železničním prostoru počítá se s tím, že systém přidělování kapacity železniční infrastruktury v Evropské unii by se měl změnit. Řízení železniční dopravy by mělo být efektivnější a důraz je kladen na mezinárodní vlaky. Zlepšit se má také kvalita služeb a železniční síť by se měla přizpůsobit většímu objemu dopravy.
(teč)