Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou patří už roky mezi nejproblematičtější mezinárodní trasy. Náročný terén, neelektrifikované úseky a rozdílné napájecí systémy komplikují nasazení moderních vlaků. Bavorsko a Česká republika proto spouštějí nový pokus o modernizaci.
Podle plánů by od roku 2031 měly na 440 kilometrů dlouhé trati jezdit nové soupravy. Původní tendr, který měl rychlé spoje dostat na koleje už v roce 2028, zkrachoval. Obě strany nyní chtějí využít financování z fondů Evropské unie.
„Přímé spojení mezi Mnichovem a Prahou je páteří bavorsko-české železniční dopravy a vyžaduje dlouhodobou perspektivu orientovanou na cestující. Proto jsme se nenechali odradit a intenzivně pracovali na nové cestě,“ uvedl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter (CSU).
Úspory i změny v provozu
Nové výběrové řízení by mělo začít na konci letošního roku, vítěz má být znám v polovině roku 2027. Oproti předchozí soutěži se má šetřit zejména úpravou manévrovacích postupů, snížením personálních nároků či změnami ve stravovacích službách.
Momentálně trať obsluhuje Länderbahn na německé straně a České dráhy na české. Zatímco v České republice je spoj napojen na dálkovou dopravu, v Bavorsku končí u lokálních spojů, což snižuje atraktivitu celé linky.

Problémy Deutsche Bahn brzdí plány
Realizaci projektu komplikuje i kritický stav německé železniční infrastruktury. Deutsche Bahn v posledních letech čelí rekordnímu počtu zpoždění a masivním rekonstrukcím tratí, které často vedou k výlukám na klíčových koridorech.
Kritici upozorňují, že Bavorsko dlouhodobě upřednostňuje spojení s Berlínem a severem Německa před investicemi směrem na Prahu.
Mohlo by vás zajímat
Konkurence z jiných tras
Zatímco spojení Mnichov–Praha má velkou časovou prodlevu – cca 6 hodin, ostatní německá města budou s českou metropolí propojena rychleji. Už od května příštího roku má začít jezdit přímý vlak z Prahy do Kodaně, s mezizastávkami v Drážďanech, Berlíně a Hamburku.