Probíhající předsednictví České republiky se promítá i do segmentu železniční dopravy. Dvoudenní mezinárodní konference IRFC 2022, která tradičně patří mezi zásadní události v železničním sektoru, přinesla rozpor mezi jednotlivými státy v oblasti zavádění DAC (digitální automatické spřáhlo). Zatímco západní země jsou pro co nejrychlejší implementaci, středoevropské a východoevropské státy tento názor nesdílí. Patří sem i Česká republika, které se jasně postavila proti překotnému a plošnému zavedení.
Hlavními tématy prestižní mezinárodní konference IRFC 2022, kterou zahájil ministr dopravy Martin Kupka a prostřednictvím video zdravice i eurokomisařka pro dopravu Adina Valean, byly vysokorychlostní železnice (VRT), digitalizace na železnici a Green Deal, tedy Zelená dohoda pro Evropu.
Vysokorychlostní železnice v ČR: chybějící článek
Během první části vystoupil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tématem vysokorychlostních železnic a jejich možného zapojení do projektu celoevropské sítě TEN-T. Ten již dříve v rozhovoru pro Ekonomický deník konstatoval, že vysokorychlostní tratě a jejich zavedení v ČR jsou pro něj prioritou.
„Jsem velmi ráda za projekt VRT, který výrazně pomůže evropské železniční dopravě. Touto cestou by se mohla zajistit lepší pomoc Ukrajině, protože bude možné nutné komodity dopravovat rychleji“, komentovala eurokomisařka Valean projekt vysokorychlostních železnic.
K českému předsednictví a významu vysokorychlostních železnic se vyjádřil i francouzský velvyslanec v ČR Alexis Dutertre „ Během francouzského předsednictví jsme se snažili posunout projekt TEN-T a také digitalizaci železnice. Musíme také pracovat na užší kooperaci s kandidátskými zeměmi, aby se mohly zapojit do evropské železniční sítě. S tím také pomůže například český projekt VRT, který může zvýšit konektivitu v rámci Evropy, je to takový chybějící článek. I proto jsme v ČR prezentovali vlak TGV, protože TGV má nesporný pozitivní vliv na ekonomiku.“, komentoval velvyslanec, který přišel i se zajímavým nápadem na zavedení nočních vlaků:
,,Dalším velkým bodem by mohlo být využívání nočních vlaků mezi evropskými metropolemi, čímž snížíme podíl mezistátních letů mezi členskými státy“, vysvětlil Dutertre.
Budoucnost je ve vodíku
V prvním bloku vystoupil i generální ředitel UNIFE Philippe Citroen, který se věnoval alternativním pohonům na železnici, zejména vodíku. Podle něj má zejména vodík na evropské železnici velkou budoucnost.
S ním souhlasil i japonský velvyslanec v České republice Hideo Suzuki. ,,Bavili jsme se o vodíku a v Japonsku na to máme stejný pohled. Vodík výrazně změní železnici a přispěje k její udržitelnosti, stejně jako k udržitelnosti naší společnosti,“ vysvětlil velvyslanec.
Druhá sekce potom byla zaměřena na standardizaci a železniční interoperabilitu. Tématem bylo propojení evropské železnice a vytvoření jednotného železničního areálu (SERA) nebo implementace ERTMS (European Rail Traffic Management System) , která zajistí větší bezpečnost na železnici.
Konec jednoty
Dosavadní jednotu mezi účastníky ovšem narušila problematika zavádění digitálního automatického spřáhla (DAC). Mezi jednotlivými členskými státy totiž nepanuje plná shoda. Země na západ od ČR, a to především Francie a Německo, jsou pro nejrychlejší implementaci DAC, a to formou tzv. big bang. Tak je nazývána operace, kdy by v krátkém časovém úseku, hovoří se až o 14 dnech, měla být evropská vlaková flotila najednou vybavena systémem automatického spřáhla. To by ale znamenalo de facto zastavení nákladní železniční dopravy v celé Evropě.
Proti postoji francouzských a německý drah ohledně výhodnosti implementace DAC pro nákladní přepravu se postavil Tomáš Tóth, výkonný ředitel ČD Cargo. „ Není vůbec jisté, že DAC ve výsledku přinese nějakou přidanou hodnotu pro železnici nebo to spíš bude překážka jejího dalšího vývoje,“ uvedl. Tóth rovněž vyjádřil nesouhlas s operací „big bang“Podle něj je daleko schůdnější evoluční vývoj, podobně jako u silniční dopravy, aby neklesla konkurenceschopnosti železnice během tohoto procesu.
Podobného názoru byl během panelové diskuze i výkonný ředitel ŽESNAD Oldřich Sládek. Nepopřel, že by DAC mohlo pomoci železnici, ale nesouhlasí s tím, jak se plánuje jeho implementace. „Požaduji, aby se k této problematice přistupovalo selským rozumem, aby celý projekt neskončil fiaskem. Tedy rozkladem nákladní železniční dopravy,“ vyjádřil obavy Sládek.
Jana Bartošová