Měl to být první ze železničních projektů, který měl být financovaný formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekt). Teď ale zvažuje ministerstvo dopravy pro dostavbu IV. koridoru Nemanice – Ševětín jinou formu financování, a to design and build. Prioritu PPP projektu dostala železniční trať mezi Prahou, Kladnem a Letištěm Václava Havla Praha (PRAK). „Platí, že je vhodné realizovat pilotní projekt na železnici PRAK a až následně získané know-how aplikovat na další projekty, pokud se tato forma na železničním projektu osvědčí,“ sdělila mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

U projektu Nemanice – Ševětín nejde o jedinou změnu. Podle ministerstva se změnilo i také technické řešení. Podle Mühl jde konkrétně o změnu způsobu ražby na metodu TBM, jde o tunelovací metodu, k níž se používají razicí štíty. „Tato změna projekt vrátila v čase nazpět. Vyžaduje úpravu projektové dokumentace a stavebního povolení, a pokud bychom jej chtěli realizovat formou PPP, bylo by vhodné znovu prověřit, zda forma PPP i v případě tohoto technického řešení přináší státu úsporu,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí.

Aktuálně má ministerstvo dopravy vypsané dva projekty, jde o dostavbu dálnice D35 a v úvodu zmiňovanou trať mezi Prahou, Kladnem a Letištěm Václava Havla Praha. „Dle zpětné vazby trhu, kterou jsme obdrželi od lokálních i zahraničních společností, není vhodné spouštět paralelně třetí výběrové řízení na PPP projekt,“ upozornila mluvčí. Vláda podle mluvčí zároveň schválila další železniční projekty formou PPP, jde o Rychlá spojení Morava, která by mohly podle Aleny Mühl plynule navázat na aktuální výběrové řízení na D35 a PRAK.

„V této situaci se tak jeví jako vhodnější tento projekt nerealizovat formou PPP, ale formou design and build, protože by výběrové řízení na dodavatele mohlo být vyhlášeno již v prvním kvartálu 2025,“ uvedla mluvčí k dostavbě IV. koridoru Nemanice – Ševětín.

Mohlo by vás zajímat

Jak již Ekonomický deník informoval, začátek realizace výstavby IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín je podle Správy železnic naplánován na rok 2026 a investiční náklady na 17 kilometrů stavby by měly vyjít podle studie, a to včetně rezervy, na více než 23 miliard korun.

V trase se počítá s vybudováním dvou tunelů, Hosínského, který je dlouhý 3,1 kilometru a Chotýčanský, který je dlouhý 4,7 kilometru. Správa železnic pro něj už na konci loňského roku dokončila dokumentaci pro stavební povolení. Jak uvádí studie proveditelnosti PPP projektu, z posuzovaného úseku jsou například vyjmuty náklady na železniční stanici České Budějovice (obvod Nemanice I) a náklady na celosíťové prvky železniční infrastruktury.