Navýšení parametrů vozidel, pro která by bylo možné vydávat opakovaná povolení k nadměrným přepravám, způsob výpočtu odměny pro provozovatele jednotné služby evropského mýta prostřednictvím nařízení vlády nebo také zrušení postihů řidičů vozidel u vysokorychlostního vážení kamionů, s takovými změnami počítá novela zákona o pozemních komunikacích, kterou koncem prosince předložila skupina poslanců spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). S normou může Poslanecká sněmovna vyslovit souhlas už v prvním čtení. Aktuálně dokument čeká na vyjádření vlády.

Podle navrhovatelů je hlavním důvodem pro zvolenou formu, tedy možnost souhlasu Sněmovny v prvním čtení, skutečnost, že by navrhované úpravy měly nabýt účinnosti co nejdříve. Důvodová zpráva materiálu uvádí datum 1. března 2024.

Navýšení parametrů vozidel, pro která bude možné vydávat opakovaná povolení k nadměrným přepravám, má podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky vést k omezení byrokratické zátěže. „Navýšení je realizované tak, že bude odpovídat dnešní rozhodovací praxi ministerstva dopravy, tedy se podnikatelům sníží byrokracie oproti stavu prosazenému v konsolidačním balíčku,“ uvedl mluvčí.

Návrh podle důvodové zprávy počítá s tím, že ministerstvo dopravy bude po dobu jednoho roku povolovat nadměrným vozidlům opakované užívání dálnic a silnic a místních komunikací I. a II. třídy. Materiál se vztahuje i na Prahu. Aktuálně byla povolení platná maximálně pro dobu tří měsíců.

Mohlo by vás zajímat

Úpravu zákona a chystané omezení byrokratických úkonů vítá Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „V případě dlouhých souprav jde navíc o opatření zohledňující ekonomiku a především ekologii, neboť dvě soupravy měřící 25,25 metru odvezou stejné množství nákladu jako tři standardní kamiony,“ sdělil mluvčí dopravců Martin Felix.

Pravidla pro výpočet mýta

Novela zákona o pozemních komunikacích také doplňuje podle mluvčího ministerstva dopravy Jemelky zákonné zmocnění pro určení způsobu výpočtu odměny pro provozovatele jednotné služby evropského mýta prostřednictvím nařízení vlády.

Jak se uvádí v materiálu, finanční dopady opatření je možné obtížně kvantifikovat, protože jsou přímo úměrné počtu vozidel užívaných v režimu evropské služby elektronického mýtného. Za období leden – říjen 2023 se prostřednictvím této služby podle důvodové zprávy vybralo mýtné ve výši 397 milionů korun, odměna jejich poskytovatelům byla ve výši 5,95 milionu korun, což odpovídá 1,5 procentu z projeté částky mýtného. „Tato nízká výše vyplacené odměny je však dána pouze postupným náběhem vozidel v režimu evropské služby elektronického mýtného v roce 2023,“ uvádí se v materiálu.

„V kontextu pravidel daných směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/520 ze dne 19. března 2019 o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací týkajících se nezaplacení silničních poplatků v Unii lze odhadovat nutnost navýšení odměny na 3,5 procenta z projetého mýtného. V takovém případě by roční odměna poskytovatelům evropské služby elektronického mýtného stoupla z 60 milionů korun na 140 milionů korun za rok, což by zakládalo snížení čistých příjmů veřejných rozpočtů z mýtného o 80 milionů korun na rok oproti současnému stavu,“ zmiňuje důvodová zpráva.

Méně postihů pro řidiče

Novela zákona zahrnuje také konec postihů pro řidiče u vysokorychlostního vážení kamionů. „Zlepšujeme pozici pro obce s rozšířenou působností při vymáhání pokut z vysokorychlostního vážení, tak, aby se mohly soustředit primárně na přetížená vozidla a nemusely se zaobírat agendou ztotožňování jejich řidičů,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodal, že dále novela řeší dílčí legislativně technická zpřesnění.

V souvislosti s vysokorychlostním vážením zvažuje ministerstvo dopravy již delší dobu rozšíření počtu specializovaných vah. Podle ministra dopravy by jich do konce příštího roku mělo být na českých dálnicích v provozu 13, v současnosti jich je šest.

Zástupci dopravců považují rozšiřování za kontroverzní, a to v případě, že by podle nich bylo využíváno k automatickému udělování pokut. Jak už dříve sdělil Ekonomickému deníku Martin Felix, v České republice neexistují jednotná pravidla pro hodnocení výsledků vážení, například v případech sypkých a tekutých materiálů, které se během jízdy přeskupují.

Tereza Čapková