INZERCE

Stavba turbo-okružní křižovatky u Kosmonos na D10. Zdroj: ŘSD

Konec mostu u Kosmonos. Na D10 pokračuje stavba turbo-okružní křižovatky

Na dálnici D10 u Kosmonos postupně pokračuje stavba okružní křižovatky. O víkendu společnost Eurovia CS zbourala čtyři desítky let starý most, musel ustoupit novému projektu. Most měl tři pilíře a čtyři nosná pole a jeho demolice si vyžádala dopravní omezení. Otevření nové křižovatky za 736,85 milionu korun bez DPH je v plánu v létě 2025.

Společnost Eurovia CS na sociální síti Linkendin přiblížila postup demolice mostu. Stavbaři na nový úsek dálnice pod most nejdříve navezli takzvaný polštář, aby jeho padající části nepoškodily vozovku dálnice. „Technika se speciálními nůžkami postupně narušovala jeho stabilitu a rozebírala jej po částech,“ dodala společnost.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) Jan Rýdl ČTK sdělil, že všech 200 metrů krychlových betonu z mostu má být zrecyklováno a půjde zpátky do stavby. S rozsáhlou přestavbou křižovatky začalo ŘSD loni v září.  

Nová mimoúrovňová křižovatka je podle informací ŘSD navržena jako spirálovitá turbo-okružní. Její prstenec bude mít vnější průměr 140 metrů a bude dvoupruhový. Zaústěno do něj bude celkem devět větví, jde o jednosměrnou výjezdová větev na D10 na Turnov, jednosměrnou vjezdovou větev z D10 od Turnova, obousměrnou větev ze silnice I/38, jednosměrnou výjezdovou na D10 na Prahu a jednosměrnou vjezdovou větev z D10 od Prahy.

V plánu je i obousměrná větev z průmyslové zóny a obousměrná z přeložky silnice I/16. Na přeložku už ŘSD získalo stavební povolení a její výstavbu plánujeme mezi lety 2025 až 2027.

(teč)