Německá spolková vláda plánuje spolufinancovat Deutschlandticket i v roce 2026 částkou 1,5 miliardy eur, stejně jako dosud. Podle dopravních svazů to však nestačí – vzniká finanční mezera, která by mohla vést k zdražení nebo dokonce ohrožení celého projektu.

Oliver Krischer (Zelení), ministr dopravy Severního Porýní-Vestfálska, upozornil, že současná dotace nezajistí stabilní cenu. Výkonný ředitel VDV Alexander Möller varuje, že nekonečné debaty o financování by mohly vést k zániku D-ticketu.

Cena už letos stoupla

Od května 2023 umožňuje jízdenka neomezené cestování regionální a místní dopravou po celém Německu. Cena však od začátku roku vzrostla z 49 na 58 eur měsíčně – tedy o 18 %.

Schodek je miliardový

Podle dopravních asociací činila ztráta projektu už loni 3,5 miliardy eur, tedy o půl miliardy více, než vlády dotují. Bez navýšení podpory se bude muset cena po roce 2025 zvyšovat.

Deutschlandticket
Jízdenka Deutschlandticket v QR kódu. Foto: DB AG/Bahnblogstalle/Dominic Dupont

Napjaté jednání mezi spolkovou a zemskými vládami

Zemské vlády chtějí, aby spolková vláda pokryla dodatečné náklady, což ale Berlín odmítá. Jednou z možností je zavedení automatického cenového mechanismu od roku 2026, který by každoročně mírně zdražoval.

Potenciál pracovních jízdenek

Dopravní průmysl vidí velkou příležitost v job ticketech pro zaměstnance, které ale nyní tvoří jen 20 % prodejů. Pokud zaměstnavatel přispěje alespoň 25 %, má nárok na další 5% slevu – zaměstnanec pak platí jen 40,60 eura.