INZERCE

Moderní soupravy zamíří také na regionální linky. Foto: České dráhy

Konec „koženek“, více Wi-Fi i dobíjení pro elektrokola. S jízdním řádem 2022 nasadí České dráhy nové vlaky

Západní expres a Krušnohor s nejmodernějšími soupravami InterJet, regionální spoje z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm s patrovými soupravami push-pull, dvě desítky zbrusu nových bezbariérových RegioPanterů na regionálních linkách v Plzeňském, Středočeském a Jihočeském kraji a klimatizované vozy EC / IC nahradí v rychlících „koženky“. Více vlaků nabídne bezbariérové cestování, Wi-Fi a možnost dobíjet cestovní elektroniku. Novinkou bude rozšířená možnost dobíjení elektrických vozíků handicapovaných osob nebo elektrokol. To jsou změny, které České dráhy plánují společně s jízdním řádem 2022.

Dopravce do provozu nasadí nové vlaky v hodnotě zhruba devět miliard korun. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu dopravce nasadí v průběhu roku 2022. Má jít o největší revoluci v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení Railjetů před sedmi lety. 

Přichází éra InterJetů

Největší novinkou představují moderní soupravy InterJet. „Po éře Pendolina a Railjetů, které v minulosti znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přichází éra InterJetů, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Nasadíme je na linky „Západní expres“ a „Krušnohor“. Poprvé v centrální Evropě budou vlaky vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál, aby se v nich dalo lépe telefonovat. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. 

Foto: České dráhy

Jednotky však nebudou mít restaurační vůz. Odpovídá to současnému trendu mezi objednateli – zajistit provoz vlaků na kratší a střední vzdálenosti co nejefektivněji s nízkými náklady. České dráhy se ale v těchto spojích chystají nabízet drobné občerstvení přímo na místech cestujících prostřednictvím mobilního minibaru. 

S koženkami je konec

„Ve velké míře se pustíme do náhrady starších vozů, takzvaných „koženek“, v obyčejných rychlících. Zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradíme je klimatizovanými vagóny s řadou služeb, jako je Wi-Fi nebo zásuvky na dobíjení cestovatelské elektroniky. Většina našich rychlíků tak nabídne komfort vlaků EC/IC,“ doplňuje Ivan Bednárik.    

Změny v kvalitě zaznamenají cestující v rychlících „Vltava“ a „Lužnice“ z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a v rychlících „Vysočina“ z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna. Tam dopravce odstaví nejvíce „koženek“ a nahradí je moderními vagóny. 

„Jednotlivé komfortní vozy pak doplníme také do rychlíků „Hradečan“ a „Krakonoš“ z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a do rychlíků „Bouzov“ z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, například při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu,“ popisuje změny člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Služby jako u dálkových expresů

Moderní soupravy zamíří také na regionální linky. Během příštího roku budou na lince Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm jezdit nové patrové jednotky push-pull. RegioPantery zamíří na linku P2 z Klatov přes Plzeň a Rokycany do Berouna a na regionální linky v Jihočeském kraji. 

Foto: České dráhy

„Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu osmdesátých a devadesátých let,“ doplňuje Jiří Ješeta. Nové jednotky nahradí například vozy typu Bdtmee z bývalé NDR přezdívané „Honecker“, ale především vozy řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.     

Moderní regionální soupravy nabídnou cestujícím služby na úrovni dálkových expresů – klimatizaci, plně bezbariérové řešení, zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky a nově i výkonné zásuvky 230 V pro dobíjení elektrických vozíků handicapovaných cestujících a elektrokol. Soupravy push-pull na Ostravsku budou mít i speciální okna umožňující lepší průchod mobilního signálu, podobně jako InterJet.

Foto: České dráhy

Během jízdního řádu 2022 uvede národní dopravce do provozu také další modernizovaná vozidla. Třeba v Olomouckém kraji půjde o motorové jednotky Stadler GTW. V dalších soupravách pak rozšíří služby.

Změny ve vnitrostátní dopravě 

U dálkových vlaků nedochází k významným změnám. Na všech linkách operovaných Českými drahami zůstává zachován současný rozsah provozu a jen minimálně, v rozsahu jednotlivých minut, se upravují cestovní doby a časy odjezdů a příjezdů.  

K větším změnám dochází u těchto linek: 

Ex 6 Západní expres Praha – Plzeň – Cheb 

Vlaky budou během jízdního řádu 2022 operované jednotkou InterJet, které budou vybaveny speciálními okny propouštějícími signál mobilních telefonů, v 1. třídě bezdrátovými nabíječkami mobilních telefonů a elektrickými zásuvkami 230 V pro nabíjení elektrických vozíků handicapovaných a elektrokol. Spoje nabídnou všechny dosavadní služby: Wi-Fi, el. zásuvky a USB konektory, přepravu osob na vozíku, kočárků a jízdních kol, dětské kino atd.   

R9 Vysočina Praha – Havlíčkův Brod – Brno 
V soupravě bude zařazen větší počet klimatizovaných vozů, které byly v minulosti řazeny ve vlacích EC / IC. Půjde o oddílové a velkoprostorové vozy (Bee238, Bpee237). Rozšíří se nabídka Wi-Fi připojení a možnosti dobíjení elektroniky cestujících.   

R 10 Hradečan a Krakonoš Praha – Hradec Králové – Trutnov
Z kmenové soupravy bude vyřazen poslední vůz starší konstrukce (BDs). Souprava nabídne přepravu jízdních kol formou spoluzavazadla. 

R 12 Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk 
Do soupravy budou zařazeny klimatizované kombinované vozy 1. a 2. třídy vybavené Wi-Fi a zásuvkami pro napájení elektroniky (ABpee). Službu Wi-Fi nabídne více vozů v soupravě. V soupravě budou i nadále zařazeny také dva modernizované osobní vozy typu Bdtee.  

R 15 Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb 
Spoje budou během jízdního řádu 2022 operované jednotkou InterJet, které budou vybavené speciálními okny propouštějícími signál mobilních telefonů, v 1. třídě bezdrátovými nabíječkami mobilních telefonů a elektrickými zásuvkami 230 V pro nabíjení elektrických vozík handicapovaných a elektrokol. Spoje nabídnou všechny dosavadní služby: Wi-Fi, el. zásuvky a USB konektory, přepravu osob na vozíku, kočárků a jízdních kol, dětské kino atd.   

R 17 Vltava Praha – České Budějovice a Lužnice Praha – České Velenice  
Vlaky nově zastaví ve stanici Praha-Zahradní Město. Kmenové soupravy budou sestaveny z klimatizovaných vozů EC / IC a budou z nich vyřazeny starší typy („koženky“). Spoje nabídnou nové služby: přepravu osob na vozíku, Wi-Fi, elektrické zásuvky 230 V pro napájení cestovní elektroniky a dětské kino. Přeprava kol bude možná formou spoluzavazadla.   

Od Kielu po Graz, od Curychu po Brest 
Také nabídka mezistátních spojů Českých drah provozovaná v kooperaci se zahraničními partnery zůstává stabilní a bez významných změn. České dráhy i nadále nabídnou přímá spojení v trasách (Břeclav) – Praha – Berlín – Hamburk – Kiel, Praha – Mnichov, Cheb – Norimberk, Praha – Linec, Praha – Curych (přímý lůžkový vůz), (Děčín–) Praha – Vídeň – Graz, (Děčín –) Praha – Bratislava – Budapešť, Praha – Púchov / Žilina, Praha – Ostrava – Žilina – Košice / Humenné, Ostrava – Banská Bystrica / Zvolen, Graz – Vídeň – Břeclav – Ostrava – Katovice – Krakov – Přemyšl / Varšava – Brest / Gdaňsk – Gdyně a Praha – Ostrava – Katovice – Krakov – Přemyšl / Varšava a pojedou i letní sezónní vlaky z Bohumína do pobaltských přímořských letovisek.    

Tomáš Rovný