Modernizace vozidlového parku Českých drah posílá do důchodu legendární expresní lokomotivy, pro něž se mezi železničáři a fanoušky vžily názvy „banán“ a „dvojka“.
V pravidelném provozu zbývají těmto zasloužilým strojům už jen zhruba dva týdny. Pak je dráhy odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji.
„Pokračujeme ve svém plánu sjednotit a omladit vozidlový park Českých drah. Je to cesta, jak zjednodušit údržbu a snížit náklady na provoz roztříštěného vozidlového parku s velkým množstvím různých typů lokomotiv,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva ČD. „Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony. Útlumem procházejí řady 163 a stejný osud čeká zhruba do dvou let motorové vozy řady 854,“ říká Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
„V budoucnosti budou základem našeho lokomotivního parku v elektrické trakci lokomotivy Škoda řady 362 a Siemens Vectron. Dodávka 50 kusů těchto strojů v provedení pro maximální rychlost 230 km/h začne na konci letošního roku a ve Vršovicích už pro ně chystáme místo,“ doplňuje Ješeta.
Mohlo by vás zajímat
Lokomotivy řady 151 přezdívané „banán“ pro své původní zbarvení od výrobce nebo „dvojka“ podle původní řady E 499.2 dojíždí své poslední plánované kilometry na lince R 20 Labe z Prahy do Děčína. Turnusová potřeba představuje denně dvě lokomotivy. Ty každý den najedou dohromady více než 1 500 kilometrů. Poslední plánovaný den provozu je pátek 7. března. Od soboty 8. března je nahradí mladší lokomotivy Škoda řady 162 z depa v Děčíně. Ty nahradí i řadu 371 na stejné lince. Tato dvousystémová lokomotiva zůstane v provozu už jen ve dvou kusech pro sezónní výkony na spěšných vlacích Ústí nad Labem – Drážďany.
Historie a provoz řady 151
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem.
Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.
Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.
Lokomotiva 151.023 opatřená původním zeleno-krémovým nátěrem zamíří do sbírek železničního muzea. Do muzea Českých drah zamíří také lokomotiva 371.005.