Automobilový koncern Volkswagen dosáhl pokroku v dekarbonizaci svého vozového parku. V roce 2021 bylo v EU, včetně Norska a Islandu, dodáno 472 300 elektrifikovaných vozidel, což je o 64 procent více než v předchozím roce. Podíl bateriových elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) vzrostl na 17,2 procenta z celkových dodávek (2020: 10,1 procenta). Skupina je tak v segmentu BEV v Evropě jasným lídrem trhu s tržním podílem kolem 25 procent. Volkswagen to uvedl v dnešní zprávě.
Na základě předběžných údajů dosáhla Skupina VW v roce 2021 u svého vozového parku nových osobních automobilů v EU průměrných emisí CO2 118,5 g/km, což je přibližně 2 procenta pod zákonným cílem. Konečné potvrzení ze strany Komise EU bude následovat později.
Emise vozů Bentley a Lamborghini se měří individuálně, proto nejsou v tomto údaji zahrnuty.
„Naše celoskupinová elektrická ofenzíva nabrala v loňském roce značnou rychlost s mnoha atraktivními novými modely. Téměř každé páté vozidlo dodané v Evropě bylo elektrifikováno a více než polovina z nich byla plně elektrická. To nám pomohlo dále snížit emise CO2 emise z loďstva a splnit cíl EU. Podařilo se nám také inspirovat mnoho nových zákazníků pro elektromobilitu. V rámci naší NOVÉ STRATEGIE AUTO budeme i v nadcházejících letech důsledně prosazovat elektrifikaci našeho portfolia. Do roku 2030 plánujeme podíl plně elektrických vozidel v Evropě ve výši 60 procent,“ oznámil vedoucí prodeje Skupiny Christian Dahlheim.
V roce 2020 dosáhl koncern Volkswagen průměrného počtu emisí CO2 emisí 99,9 g/km pro svůj vozový park v EU, včetně Spojeného království, Norska a Islandu. Toto číslo bylo vypočteno na základě nového evropského jízdního cyklu (NEDC).
Mohlo by vás zajímat
Právním základem je od roku 2021 celosvětově harmonizovaný zkušební postup pro lehká vozidla (WLTP). Základní zkušební cyklus v tomto postupu je realističtější než v NEDC, například s vyšší maximální rychlostí. To obecně dává vyšší CO2 emisí, což je důvod, proč CO2 byly také převedeny na WLTP. Hodnoty koncernu dosažené pro roky 2020 a 2021 nejsou z tohoto důvodu srovnatelné; Spojené království navíc již není v roce 2021 zahrnuto kvůli svému vystoupení z EU.
Koncern Volkswagen letos nabídne svým zákazníkům v rámci své elektrické ofenzivy další nové plně elektrické vozy. Na základě sady nástrojů MEB (Modular Electric Drive Toolkit) plánuje značka Volkswagen uvést na trh dynamické SUV kupé ID.5 a ID.5 GTX, které již představila, stejně jako ikonické ID. BUZZ.
Škoda také na základě modelu MEB představí sportovní Enyaq iV Coupé a CUPRA rozšiřuje nabídku modelu Born s dodatečnou kapacitou baterie a výkonnější verzí e-Boost. Audi představí modernizovaný e-tron a poprvé budou k dispozici nové verze Porsche Taycan a Taycan Sport Turismo.
Cílem skupiny je stát se do roku 2025 předním světovým dodavatelem elektromobilů. V období 2022–2026 se proto plánují investice do elektromobility ve výši přibližně 52 miliard eur a další částka ve výši přibližně 8 miliard eur do hybridizace modelového portfolia.
Volkswagen je prvním automobilovým koncernem, který se zavázal k Pařížské klimatické dohodě, a má v úmyslu stát se do roku 2050 čistým klimaticky neutrálním, což je důvod, proč skupina systematicky prosazuje dekarbonizaci i mimo své vozy. Elektrárna ve Wolfsburgu, která vyrábí elektřinu pro elektrárnu a dálkové vytápění pro město, byla nedávno přeměněna z uhlí na plyn. To ušetří 1,5 milionu tun CO2 ročně, což odpovídá ročním emisím 870 000 automobilů.
MAN Energy Solutions jde ještě o krok dále. Tato společnost již pracuje na inovativní technologii, která by nahradila dálkové vytápění z elektráren na fosilní paliva. V Esbjergu se provádí pilotní provoz s tepelným čerpadlem se sektorovým propojením. S celkovým topným výkonem 50 MW bude elektrárna zásobovat přibližně 100 000 obyvatel přibližně 235 000 MWh tepla ročně. Tím se ušetří 100 000 tun CO2 za rok – ekvivalent CO2 emisí 55 000 automobilů.
(nik)