Automobilový koncern Volkswagen dosáhl pokroku v dekarbonizaci svého vozového parku. V roce 2021 bylo v EU, včetně Norska a Islandu, dodáno 472 300 elektrifikovaných vozidel, což je o 64 procent více než v předchozím roce. Podíl bateriových elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) vzrostl na 17,2 procenta z celkových dodávek (2020: 10,1 procenta). Skupina je tak v segmentu BEV v Evropě jasným lídrem trhu s tržním podílem kolem 25 procent. Volkswagen to uvedl v dnešní zprávě.
Na základě předběžných údajů dosáhla Skupina VW v roce 2021 u svého vozového parku nových osobních automobilů v EU průměrných emisí CO2 118,5 g/km, což je přibližně 2 procenta pod zákonným cílem. Konečné potvrzení ze strany Komise EU bude následovat později.
Emise vozů Bentley a Lamborghini se měří individuálně, proto nejsou v tomto údaji zahrnuty.
„Naše celoskupinová elektrická ofenzíva nabrala v loňském roce značnou rychlost s mnoha atraktivními novými modely. Téměř každé páté vozidlo dodané v Evropě bylo elektrifikováno a více než polovina z nich byla plně elektrická. To nám pomohlo dále snížit emise CO2 emise z loďstva a splnit cíl EU. Podařilo se nám také inspirovat mnoho nových zákazníků pro elektromobilitu. V rámci naší NOVÉ STRATEGIE AUTO budeme i v nadcházejících letech důsledně prosazovat elektrifikaci našeho portfolia. Do roku 2030 plánujeme podíl plně elektrických vozidel v Evropě ve výši 60 procent,“ oznámil vedoucí prodeje Skupiny Christian Dahlheim.
V roce 2020 dosáhl koncern Volkswagen průměrného počtu emisí CO2 emisí 99,9 g/km pro svůj vozový park v EU, včetně Spojeného království, Norska a Islandu. Toto číslo bylo vypočteno na základě nového evropského jízdního cyklu (NEDC).
Právním základem je od roku 2021 celosvětově harmonizovaný zkušební postup pro lehká vozidla (WLTP). Základní zkušební cyklus v tomto postupu je realističtější než v NEDC, například s vyšší maximální rychlostí. To obecně dává vyšší CO2 emisí, což je důvod, proč CO2 byly také převedeny na WLTP. Hodnoty koncernu dosažené pro roky 2020 a 2021 nejsou z tohoto důvodu srovnatelné; Spojené království navíc již není v roce 2021 zahrnuto kvůli svému vystoupení z EU.
Koncern Volkswagen letos nabídne svým zákazníkům v rámci své elektrické ofenzivy další nové plně elektrické vozy. Na základě sady nástrojů MEB (Modular Electric Drive Toolkit) plánuje značka Volkswagen uvést na trh dynamické SUV kupé ID.5 a ID.5 GTX, které již představila, stejně jako ikonické ID. BUZZ.
Škoda také na základě modelu MEB představí sportovní Enyaq iV Coupé a CUPRA rozšiřuje nabídku modelu Born s dodatečnou kapacitou baterie a výkonnější verzí e-Boost. Audi představí modernizovaný e-tron a poprvé budou k dispozici nové verze Porsche Taycan a Taycan Sport Turismo.
Cílem skupiny je stát se do roku 2025 předním světovým dodavatelem elektromobilů. V období 2022–2026 se proto plánují investice do elektromobility ve výši přibližně 52 miliard eur a další částka ve výši přibližně 8 miliard eur do hybridizace modelového portfolia.
Volkswagen je prvním automobilovým koncernem, který se zavázal k Pařížské klimatické dohodě, a má v úmyslu stát se do roku 2050 čistým klimaticky neutrálním, což je důvod, proč skupina systematicky prosazuje dekarbonizaci i mimo své vozy. Elektrárna ve Wolfsburgu, která vyrábí elektřinu pro elektrárnu a dálkové vytápění pro město, byla nedávno přeměněna z uhlí na plyn. To ušetří 1,5 milionu tun CO2 ročně, což odpovídá ročním emisím 870 000 automobilů.
MAN Energy Solutions jde ještě o krok dále. Tato společnost již pracuje na inovativní technologii, která by nahradila dálkové vytápění z elektráren na fosilní paliva. V Esbjergu se provádí pilotní provoz s tepelným čerpadlem se sektorovým propojením. S celkovým topným výkonem 50 MW bude elektrárna zásobovat přibližně 100 000 obyvatel přibližně 235 000 MWh tepla ročně. Tím se ušetří 100 000 tun CO2 za rok – ekvivalent CO2 emisí 55 000 automobilů.
(nik)