INZERCE

Deutsche Bahn mají aktuálně zhruba třetinu podílu na trhu se smlouvami o zelené elektřině v Německu. Foto: Pixabay

Komise je pro „porcování“ Deutsche Bahn Group. Podle ní převažují výhody 

Zatímco němečtí odboráři rozdělení skupiny Deutsche Bahn Group odmítají, monopolní komise, která radí federální vládě v otázkách hospodářské soutěže, je za současné situace pro, napsal dopravní web Bahnblogstelle. Podle jejího názoru totiž převažují výhody úplného oddělení sítě a provozu, uvedl předseda výboru Jürgen Kühling pro pondělní vydání deníku Süddeutsche Zeitung. Míní, že cílem by mělo mělo být oddělení provozovatelů infrastruktury od jejich uživatelů.

Výsledkem rozdělení společnosti podle předsedy komise nakonec  vznikne společnost, která bude mít zájem pouze na tom, aby byla síť dobře využívána a dobře fungovala. „Pak už nebudou existovat žádné pobídky, které by bránily konkurenci v jejim provozu,” uvedl. A zároveň dodal, že podle odhadu by změna nastala poměrně rychle, a to pro zákazníky, pro ostatní poskytovatele železniční dopravy i pro investice do sítě.

Například ve Španělsku se podle něj v důsledku takového oddělení zlepšila konkurence a klesly i ceny jízdenek. Po rozdělení volá jak CDU/CSU, tak Spolkový kontrolní úřad.

Kühling se nechtěl konkrétně vyjádřit k obvinění, že jde o odváděcí taktiku CDU/CSU, která sama velmi dlouho zajišťovala funkci spolkového ministra dopravy a mohla reformu prosadit, pouze řekl: „Hodnotíme jen samotné návrhy a tento návrh je dobrý. Ale diskuse o něm vře již dlouho. A to je vše.”

Ve Španělsku oddělení zlepšilo hospodářskou soutěž a ceny letenek klesly. Unie i Spolkový účetní dvůr volají po jejím rozpadu. K nařčení, že jde o diverzní manévr Unie, který velmi dlouho zajišťoval spolkového ministra dopravy a mohl prosadit reformu, nechtěl Kühling konkrétně komentovat, pouze řekl: „Pouze hodnotíme samotné návrhy a tento návrh je dobrý. Ale diskuse doutnala už dlouho.“

Vlaky Deutsche Bahn. Foto: Pixabay

Odbory chtějí zachovat integrovanou DB

Na druhou stranu, předseda německých odborů Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG) Martin Burkert rozpad skupiny Deutsche Bahn (DB) odmítá. „Jsme pro zachování integrované skupiny DB a proti oddělení sítě a provozu. Protože rozhodujícím faktorem pro lepší železniční dopravu v Německu je odpovídající financování infrastruktury,“ prohlásil.

Podle něho jsou politické strany CDU a CSU zodpovědné za churavějící železniční síť a zaostávání v renovaci. Nyní se dle Burkertových slov CDU/CSU snaží svalit vinu za svou neúspěšnou dopravní politiku ministrů CSU na Deutsche Bahn.

„Rodinu železnic nelze rozbít kvůli konkurenční mánii a špatné dopravní politice. Chybí ocenění zaměstnanců DB, kteří denně zajišťují mobilitu v naší zemi. Oddělení sítě a provozu by ohrozilo mnoho dobrých pracovních míst ve skupině DB, na která se vztahují kolektivní smlouvy,“ uvedl Martin Burkert.

Kromě toho by se podle Burkerta ztratily synergické efekty ve skupině DB a vzniklo by mnoho nových rozhraní. „Nesmí se připustit, aby debaty o struktuře a právní formě ochromily železniční průmysl na dlouhá léta a vázaly zdroje. Čas, který vzhledem k nekontrolovanému postupu klimatických změn nemáme. Aby se železnice v příštích letech posunula kupředu a aby bylo možné přesunout více osobní a nákladní dopravy na železnice šetrné k životnímu prostředí, je především nezbytné zajistit dlouhodobé, přiměřené a efektivní financování churavějící železniční infrastruktury. Jen tak lze účinně a rychle snížit obrovské zaostávání v renovaci,“ tvrdí Burkert.

Debata o rozdělení podle šéfa odborů odvádí pozornost od hlavních, skutečných problémů železniční a dopravní politiky a brání jejich řešení.

„EVG považuje integrovanou skupinu Deutsche Bahn AG jako páteř ekologického obratu v dopravě za nejlepší model pro zvládnutí hlavních výzev v příštích letech. Současně je správné, aby se infrastrukturní společnosti DB AG v budoucnu výrazněji orientovaly na úkoly veřejné služby namísto maximalizace zisku,“ uzavřel Martin Burkert.

(mig)