Evropský parlament přijal rezoluci, prostřednictvím které vytyčuje budoucí trendy v dopravě. Poslanci požadují rychlý přechod na elektromobilitu, inteligentní tachografy, nebo rovněž jednotný unijní systém silničních poplatků. Předznamenávají tak ucelený balíček nové legislativy, který brzy představí Evropská komise.
Evropský parlament nedávno schválil několik legislativních návrhů, které pravděpodobně změní naše odpadové hospodářství. Nyní začíná jednat o komplexní regulaci, respektive liberalizaci silniční dopravy – hodnocení záleží na úhlu pohledu. Unie může získat větší pravomoci na úkor národních států, za což slibuje efektivnější jednotný trh. Parlament nyní přijal společnou rezoluci, Evropská komise koncem května navrhne ucelený “silniční balíček”.
Europoslanec Pavel Telička (ANO, ALDE) doufá, že soubor jednotných pravidel bude schválený “včas, v maximální možné míře”, aby členské státy nemohly štěpit vnitřní trh svými národními pravidly. Zároveň chce zamezit sociálním a ekologickým praktikám, které jednotné unijní ekonomice škodí. “Půjde možná o nejdůležitější legislativu, v dopravním sektoru rozhodně, kterou budeme řešit do konce současného mandátu,” věří Telička.
Například socialisté podle očekávání vyzdvihují sociální práva, především přiměřený odpočinek pro profesionální řidiče. „Za důležitou považuji jednoznačnost a vymahatelnost pravidel,” říká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Evropská federace pracovníků v dopravě naopak zveřejnila svoje obavy – ze zkrácení a rozdrobení přestávek, nuceného dlouhodobého nocování v kabině auta apod.
Mohlo by vás zajímat
[mn_protected]
Projděme nejzajímavější pasáže, které obsahuje parlamentní rezoluce “o silniční dopravě v Evropské unii”, přijatá 18. května. Poslanci svoje výzvy adresují většinou Komisi, eventuálně členským státům nebo všem těmto stranám zároveň.
Jednotné zpoplatnění silnic
Infrastrukturu máme ve stále horším stavu, často uvízneme v dopravní zácpě a přitom znečišťujeme životní prostředí. Poslanci navrhují částečné řešení: “soudržný, spravedlivý, transparentní, nediskriminační a nebyrokratický systém zpoplatnění silnic”, podle zásady „uživatel a znečišťovatel platí“. Odmítají mezistátní roztříštěnost, ale zároveň navrhují mírnější pravidla pro okrajová území.
Minimální mzda pro řidiče
Poslanci kritizují osoby, které “pod zástěrkou samostatně výdělečné činnosti úmyslně zneužívají nebo obcházejí stávající evropské a vnitrostátní právní předpisy a rozpoutávají nekalou hospodářskou soutěž, neboť protizákonně snižují náklady práce a provozní náklady (…)”. Jako trest navrhují vyřazení ze silniční dopravy. V oblasti pracovního práva požadují dodržování stávajících předpisů, jako je minimální mzda.
Pracovní podmínky řidičů
Státy mají zesílit kontroly a ukládat “účinné, přiměřené a odrazující sankce”, pokud šoféři dost neodpočívají. (Parlament však uznává, že není praktické, když řidič musí kvůli předpisům na několik hodin zastavit, ačkoli do cílové destinace zbývá “pouze pár kilometrů”.) Poslanci chtějí, aby “každá investice do silniční infrastruktury” zlepšovala pracovní podmínky šoférů. Vyzývají k urychlenému zavedení digitálních zařízení, jako jsou inteligentní tachografy.
Přechod na udržitelný pohon
Poslanci “naléhavě” vyzývají Komisi a členské státy, aby “urychlily přechod od tradičních silničních vozidel využívajících fosilní paliva k udržitelným elektrickým vozidlům, tj. těm, která využívají vodík nebo palivové články (…)”.
[/mn_protected]
Petr Woff