Řidiči by se měli na silnicích v Česku v mnohem větší míře než dosud potkávat s takzvaným dynamickým řízení dopravy. Nový systém částečně nahradí mnohem nákladnější lidské „regulovčíky“.

Větší důraz na dynamické řízení chce dát Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle generálního ředitele státního podniku Radka Mátla aktuálně dochází k úpravě předpisu, kde chce ŘSD tento typ více upřednostňovat. Od dynamického řízení si slibuje mnohem větší plynulost dopravy.

Intenzity, kolony

„Naší preferencí je zejména plošné zavedení dynamického řízení světelného signalizačního zařízení dle intenzit provozu a délky kolon,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl. Podle vedoucího odboru dopravního inženýrství ŘSD Michala Caudra byly technické podmínky k signalizaci naposledy aktualizované v roce 2024.

Změny systému řízení dopravy nečeká žádný náročný legislativní proces, podle ŘSD bude stačit potvrzení ministerstva dopravy.

Semafory s odpočtem

Dynamické řízení je podle ŘSD vhodné zejména tam, kde jsou větší dopravní intenzity. Může jít o komunikace, kde denně projíždí například 10 tisíc automobilů denně, tedy zejména 1. třídy. Na místech mají fungovat semafory s kamerami, které reagují na aktuální „houšťku“ provozu. Konkrétní čísla, kolik specializovaných semaforů by mělo být do provozu nasazeno, není aktuálně podle ŘSD k dispozici.

A nejsou také „samospásné“ pokud intenzita dopravy dosahuje až 15 tisíc vozidel za den, tak nepomůže ani dynamické řízení, ani „ regulovčíci“ a kolony budou vždy. „Tomu nezabráníte, ať uděláte sebelepší systém,“ zní z ŘSD.

Mohlo by vás zajímat

Kromě dynamického řízení by se měla posílit také role světelného signalizačního zařízení s odpočtem. „Zatím ho používáme v poměrně malé míře, nicméně předpokládáme, že jej budeme používat ve větší míře,“ uvedl Mátl. Konkrétní čísla neupřesnil. Podle Mátla je nevýhodou, že nejde oba systémy kombinovat