INZERCE

Státní fond dopravní infrastruktury přispěje na cyklostezky. Foto: Pixabay

Kolem pražských cyklosčítačů loni projely 4 miliony cyklistů

Dnes zahájil Magistrát hlavního města Prahy další cyklistickou sezonu. Oblíbenost cyklistické dopravy v hlavním městě roste a dokazují to především nainstalované sčítače. Jen za rok 2018 kolem nich projely 4 miliony cyklistů, což je o 2,5 % více než v roce 2017. Praha má v plánu podpořit růst počtu cyklistů, a to především investicemi do infrastruktury.

V letošní pražské cyklistické sezóně, která byla zahájena dnes, jsou v plánu například cyklostezky v úseku Cholupice – Dolní Břežany, Vodní prostup Rokytka, který usnadní průjezd páteřní trasy A26 a dalších tras od Vltavy až po Dolní Počernice. Dále cyklostezka Prostřední cesta u Kolodějí, stezková úprava cyklotrasy mezi Sedlcem a Suchdolem a poslední část cyklostezky Zbraslav – Jarov. Zároveň se na dalších úsecích ulic objeví nové cyklopruhy.

V loňském roce investovala Praha prostřednictvím Technické správy komunikací do cyklistické infrastruktury rekordní částku 73,4 milionů korun. Vznikla díky tomu například cyklostezka z Běchovic do Horních Počernic, trasa podél Košíkovského potoka, úsek mezi Újezdem nad Lesy a Koloději a další. „V roce 2018 šlo o zhruba stejnou částku jako za tři předchozí uplynulé roky dohromady. Kromě těchto investičních výdajů se však každý rok utratí ještě zhruba 11─15 milionů na běžnou údržbu, dopravní značení a jiné úpravy,“ říká nový pražský cyklokoordinátor Pavel Polák.  

„Cyklistika má v pražské dopravě nezastupitelné místo, chystáme se proto do její infrastruktury investovat i v letošním roce. Čeká nás pět velkých investičních cyklistických akcí a zahájíme nově i řešení propojení hlavního města Prahy se Středočeským krajem na první části z 68 důležitých průjezdů. Nainstalujeme také další stojany na kola a nové pilotní cykloboxy a cyklopřístřešky na nádraží v Klánovicích a cyklopřístřešky u SPŠ stavební J. Gočára. Cyklistika v Praze ale nejsou jen cyklostezky, dokonce ani převážně ne. Těch je a vždycky bude jen zlomek kilometrů městských komunikací. Cyklista se na cestě do práce, do školy i rekreačně pohybuje téměř v celém dopravním prostředí města. Naším hlavním úkolem je proto zlepšování podmínek pro cyklisty a zvýšení bezpečnosti cyklistiky v Praze na co největším území. I proto se pouštíme do oprav a úprav důležitých městských komunikací jako je Vinohradská třída, Legerova, Koněvova, Karlovo a možná i Václavské náměstí či připravujeme další etapy výstavby městského okruhu. Tam všude, pokud to je jen trochu možné, se musí už při plánování s cyklistickou dopravou počítat,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro dopravu.

V roce 2009 bylo pro sledování vývoje počtu cyklistů v Praze nainstalováno prvních deset automatických sčítačů. V loňském roce už jich po Praze stálo 27 a díky tomu je možné vysledovat nejfrekventovanější cyklistická místa a trasy a plánovat podle toho další investice. Kolem těchto sčítačů projely loni téměř 4 miliony cyklistů (přesně 3 951 737), což je o 2,5 % více než v roce 2017. Nejvíce cyklistů napočítal sčítač na Podolském nábřeží, kde je od loňského roku umístěn sčítací totem, který aktuální čísla nejen cyklistů, ale i chodců rovnou i zobrazuje. Nejvíce cyklistů a pěších nasčítal totem v Podolí v říjnu 2018, a to více než 70 tisíc lidí. Oblíbené jsou pak také lokality v Modřanech a na Elsnicově náměstí. Data o cyklistech doplňuje také mobilní aplikace Na kole Prahou, kterou si v roce 2018 stáhlo přes deset tisíc uživatelů.

Velkým tématem pro město jsou v současné době také možnosti parkování cyklistů. Jen v loňském roce bylo na základě požadavků městských částí nainstalováno téměř 300 nových cyklostojanů. Celkem jich je už 3 594 pro více než 7 000 kol. I tak jsou ale parkovací kapacity, a hlavně jejich intenzita, stále nedostatečné. Na rok 2019 je proto v plánu například výstavba pilotního projektu KOLárna. „Jde o uzamykatelný přístřešek, kam bude možné uskladnit několik desítek kol v patrových stojanech. Jelikož jde o modulové prvky, kapacita se bude odvíjet dle očekávané poptávky v dané lokalitě. Zároveň zde bude prostor pro atypická kola a uživatel bude mít možnost dobít si své elektrokolo. K dispozici bude i pumpa a základní nářadí pro servis kola,“ vysvětluje Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy Magistrátu hl. m. Prahy.

-red-