Z linek továren na osobní automobily v Polsku v prosinci sjelo pouze 9,4 tisíce vozidel. Můžeme se bavit o krachu, protože je to meziročně až o 58 procent méně. A automobilový průmysl je jedním z klíčových polských exportních odvětví. Úplně jiná nálada však panuje v závodech vyrábějících baterie pro elektromobily, píše portál Business Insider.

Automobilovými značkami nejvíce vyráběnými v Polsku jsou Fiat, Volkswagen, Opel, MAN, Solaris, Volvo a Melex.

Většinu podniků v odvětví vlastní zahraniční společnosti. Některé modely vyráběné v Polsku v posledních letech byly: Opel Astra (generace III, IV a V), Fiat Panda a Fiat 500, Lancia Ypsilon, Ford Ka, Chevrolet Aveo. Například v roce 2017 bylo v Polsku vyrobeno 689 729 vozů, což mu vyneslo čtvrté místo z hlediska výroby automobilů ve střední a východní Evropě po České republice, Rusku a Slovensku.

A teď k aktuálním datům. Výroba spalovacích motorů pro automobily v Polsku klesla v prosinci 2024 o 27 procent. Výroba baterií pro elektromobily se v prosinci 2024 zvýšila o 15,4 procenta.

Mohlo by vás zajímat

V prosinci sjelo z výrobních linek automobilek jen 9,4 tisíce a za celý rok 2024 bylo v Polsku vyrobeno 216 tisíc osobních automobilů. Prosincový pokles činil meziročně 58 procent a za celý rok 2024 se produkce meziročně snížila o 27,9 procent, informoval v pondělí Ústřední statistický úřad (GUS). To ukazuje, do jaké míry západní korporace snížily objednávky pro továrny v Polsku.

„Propouštění v tomto odvětví není náhodné. Firmy buď přesouvají výrobu do jiných zemí, levněji např. kvůli cenám elektřiny nebo mzdám, nebo ji jednoduše uzavřou kvůli nízké poptávce po stávajících produktech,“ píše Business Insider.

Krize se týká i výroby spalovacích motorů pro automobily. Zde byl prosincový pokles meziročně 27 procent a v Polsku bylo vyrobeno 85,5 tisíce motorů, zatímco za celý loňský rok 1,63 milionu. I přes špatný prosinec skončil celý rok jen s malým mínusem 1,1 procenta.

Automobilový průmysl je podle Business Insider klíčovým segmentem polského exportu. Za 11 měsíců roku 2024 byla podle údajů GUS zodpovědná až za 11 procent zahraničního prodeje zboží z Polska. Pokud má Polsko silný zlotý, je to z velké části díky vývozu automobilů. Není to však tak, že by z tuzemského automobilového průmyslu přicházely pouze negativní informace.

Baterie pro elektromobily z Polska dobývají svět

Sektor výroby baterií pro elektromobily se sídlem v Polsku, jednom z klíčových hráčů na světě, zaznamenal v prosinci meziroční nárůst výroby o 15,4 procent, což prolomilo špatný trend.

V prosinci bylo v Polsku vyrobeno 1,2 milionu autobaterií, převážně lithium-iontových, v závodech vlastněných korejskými, německými, švédskými a tureckými magnáty, a až 14,5 milionu za celý rok. Celý rok byl stále v červených číslech (-8,9 procent), ale prosinec začal vypadat velmi dobře.

V posledním měsíci loňského roku se dobře dařilo výrobci autobusů. Produkce 602 kusů v prosinci je meziročně až o 59,3 procenta vyšší. I zde podle Business Insider lze hovořit alespoň o dočasném přerušení ztrátové série, protože za celý rok 2024 produkce klesla o 9,8 procenta.

„Pokud jde o vozidla bez spalovacích motorů, stojí za zmínku také obrovský nárůst výroby jízdních kol v Polsku. V prosinci se jich vyrobilo 52,4 tisíce, což je meziročně o 246 procent více, a za celý rok 2024 vzrostla výroba meziročně o 46 procent na 993 tisíc,“ dodává Business Insider.