INZERCE

Rozvodna elektrické energie. Foto: Pixabay

Klienti Energie ČS, prodané zkrachovalému impériu Písaříků, jsou rozzlobení. Deklarovaná pomoc nebyla účinná, tvrdí

Důvěřovali svému peněžnímu ústavu. Ten jim doporučoval výhodné ceny plynu a elektřiny od své dceřinné společnosti. Jenže už v době, kdy Česká spořitelna svým klientům nabízela nové, na první pohled výhodné smlouvy, věděla, že se společnost prodává firmě Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. Po krachu slibovala aktivní pomoc bývalým klientům. Ta ale aktivní vůbec nebyla, tvrdí naštvaní zákazníci.

Podzimní krach skupiny Bohemia Energy Jiřího Písaříka zapříčinil to, že klienti České spořitelny, kteří chtěli na základě doporučení své banky uspořit na platbách za energii, platí už nějaký čas výrazně více. Přestože peněžní ústav slíbil aktivní pomoc, řada klientů České spořitelny, respektive Energie ČS, je stále řádně naštvaná.

„Můj táta, který by normálně šmejdům nenaletěl, uvěřil ´své´ bankéřce z České spořitelny, s níž už několik věcí řešil před tím k oboustranné spokojenosti. Kdyby to táta kvůli doporučení nepodepsal, měl by zafixované energie a je v pohodě. Takhle bude platit jak mourovatý,“ sdělila před nedávnem Ekonomickému deníku dcera jednoho ze zákazníků Energie ČS Helena, která si nepřála zveřejnit příjmení.

„Česká spořitelna nalákala své klienty do Energie ČS, kterou obratem prodala i s důvěřivými ovcemi Písaříkovým energošmejdům. Důležité přitom je, jak nás ulovili, respektive jak k tomu zneužili svou klientskou databázi. Kdyby se na mne osobně neobrátila Energie ČS s tím, že jde o ´dceru´ ČS, hned po prvních slovech telefonátu bych je poslal do háje, jako to dělám se všemi otravnými telefonními marketéry. Na nabídku jsem kývl jen a pouze proto, že přišla od banky, kde jsem přes 30 let klientem a proto jsem jí důvěřoval,“ říká další z naštvaných klientů Energie ČS – novinář Ivan Brezina.

Česká spořitelna podle Breziny dala po krachu Písaříkova impéria dala od všeho ruce pryč, což je dobře patrné z korespondence s bankou.

„Moc nás to mrzí, ale my za to nemůžeme, to všechno Písařík… …Zvýšení cen energií by stejně tak jako tak přišlo, takže se vám vlastně nic nestalo. Tedy: od České spořitelny nepadlo ani slovo omluvy za to, že nás jako své klienty obelhala, zneužila a prodala. Navíc od nich ani nepřišla žádná nabídka kompenzace, přestože na našem prodeji vydělali balík, a ani žádná účinná pomoc,“ tvrdí Brezina.

A doplňuje: „Ano, v rámci hašení PR požáru si najali externí srovnávač Encall, který měl pomoci s výběrem dodavatele a převodem k němu. To ovšem dopadlo naprosto tragicky, detaily uvedu. 21. října mne ombudsmanka informovala, že se mi z Encallu někdo ozve, což měla být ´účinná pomoc´. Teprve 26. listopadu měl Encall vše hotovo a předal moje smlouvy dodavatelům. K novým dodavatelům budu připojen až 22. prosince. Jinými slovy: Encallu to trvalo déle než měsíc. Ten jsem zcela zbytečně ztrávil v režimu DPI za absurdně vysoké ceny. Další skoro měsíc jsem pak musel čekat na připojení, ale to už jde za novým poskytovatelem, který to prostě v návalu klientů dřív nestíhal.“

„Kdybych se nespolehnul na ´účinnou pomoc´ České spořitelny a Encallu a skočil na to sám, zvládl bych to za pár hodin. Obvolal bych největší poskytovatele, srovnal si jejich nabídky, vybral jednoho z nich a online s ním uzavřel smlouvu. Jak dlouho to může trvat? Den nebo maximálně dva? Místo toho jsem od 21. října do 26. listopadu čekal, opakovaně urgoval, doprošoval se. Mea culpa, neměl jsem věřit tomu, že mi Česká spořitelna opravdu účinně pomůže,“ pokračuje Brezina.

A podotýká, že když na tuhle „hlemýždí pomalost Encallu“ poukázal, Česká spořitelna si podle něj znovu umyla ruce.

„Viz poslední e-mail ombudsmanky. ´My za nic nemůžeme, Encall sice byl pomalý, ale to už s námi nesouvisí. K využití jejich služeb jsme vás nenutili, takže si za měsíční čekání vlastně můžete sám´,“ popisuje DÁLE Brezina.

„Jsou v tom emoce, nezastírám. Mám z toho všeho silný pocit podvodu a zrady. Možná jako kdyby mi zahnula manželka? S tou jsem 30 let, podobně jako s Českou spořitelnou. K bance jsem měl po tak dlouhé době už nějaký vztah, věřil jsem jí. To je teď všechno zničeno. Po tomhle podrazu nevím, co mi jako klientovi podstrčí příště. Ano, kšefty vždy nevyjdou, ale tohle je prostě přes čáru. Nejde ani tak o samotný průšvih s Energie ČS, ale o jeho (ne)řešení, strhání hlavy do písku a kecy. Včetně té údajné ´pomoci´ s Encallem, která byla totálně medvědí službou,“ zlobí se Ivan Brezina.

Novinář Ivan Brezina je přístupem banky po prodeji a následném krachu společnosti, dodávající energie, notně rozezlen. Foto: Ivan Brezina

Společnost Encall se proti Brezinovým tvrzením ohradila.

„Interně jsme podrobili tento případ velmi pečlivé kontrole, od náslechů rozhovorů po kontrolu veškeré komunikace. Klienta jsme opravdu kontaktovali po 8 dnech – 29. 10. (toto jsme v překotné počáteční době okamžitě vyřešili a provoz posílili, nápor klientů České spořitelny byl opravdu obrovský a jelikož zde vznikla prodleva i přes urgenci, nabídli jsme za tuto část kompenzaci), smlouvy byly podepsány 23. 11., napsal Ekonomickému deníku jednatel Encall David Črnohorský.

V těchto třech pracovních týdnech byli operátoři společnosti podle Černohorského v telefonickém kontaktu s klientem osmkrát.

„Dále jsme s klientem aktivně komunikovali také přes e-mail, přičemž v termínu 4.-18. 11. se klient přes několik urgencí z naší strany smlouvám nemohl věnovat, podle jeho slov z osobních důvodů. Podklady pro vypracování nabídek jsme od klienta dle dohodnutého postupu z telefonátu z 29.10 obdrželi 2.11. v 14:17, na základě těchto podkladů jsme klientovi obratem stejný den ve 14:43 odeslali vypracované nabídky pro všechna klientova odběrná místa. Klient nám potvrdil svůj výběr dodavatelů 4.11. v 7:46, přičemž ten stejný den odpoledne mu odešly vypracované návrhy smluv ke kontrole a podpisu,“ pokračuje Černohorský.

„Od 2. 11. nám tedy příprava nabídek a následné kompletní smluvní dokumentace i s opravou, včetně předání všech podkladů na vybrané dodavatele pro několik odběrných míst klienta, trvala celkem 6 pracovních dní. Ano, nebylo to v daném nejnáročnějším období málo, na zlepšení veškerých našich služeb a zefektivnění interních procesů jsme intenzivně okamžitě zapracovali, což na konci projektu potvrdily i výsledky nezávislého výzkumu spokojenosti renomované agentury. Můžeme všechny zákazníky ujistit, že budeme i nadále pracovat na tom, abychom naše služby co nejvíce přizpůsobili obdobným nárazovým situacím a zlepšili zákaznickou spokojenost,“ dodal ve svém prohlášení David Černohorský.

E-mailový ping pong

Ekonomický deník pro dokreslení zveřejňuje komunikaci Ivana Breziny s peněžním ústavem.

3. 12. 2021, 11:29

Dobrý den, vážený pane Brezino,

reaguji na Vaše e-maily z 24. 11. 2021 a 26. 11. 2021. Mrzí mě, že vše nešlo dost rychle, podle Vašich představ.

Společnost encall je samostatný právní subjekt, na jehož postupy a rychlost zpracování požadavků nemáme žádný vliv.

Encall oslovuje klienty s nabídkou služby, jejímž obsahem je zprostředkování přechodu k novému dodavateli. Je zcela na dobrovolném rozhodnutí klienta, jestli se rozhodne nabídky encall využít, či nikoliv, stejně tak kterého konkrétního dodavatele z nabídky zvolit.

Nad výše uvedené ještě dodávám, že se nejedná o podvod ze strany České spořitelny. Energie ČS, a.s. byla po určitou dobu dceřinou společností České spořitelny. Ovšem stále se jednalo o dva samostatné subjekty a jednání jednoho samostatného subjektu nemůže dle českého práva, ani podle jiného práva, pokud je nám známo, zavázat subjekt jiný. 

Jelikož neexistuje možnost vzniku takového závazku, nemohla ani Česká spořitelna jakkoli ručit za nebo garantovat podmínky uvedené ve smlouvě mezi společností Energie ČS, a.s. a třetím subjektem. 

Situace na trhu se neustále vyvíjí a žádný z dodavatelů energií nedokáže trvale zaručit určitou cenovou úroveň jím poskytovaných služeb. 

Vážený pane Brezino, věřím, že výše uvedené sdělení přijmete s pochopením.

S úctou a přáním všeho dobrého,

Zuzana Macurová 

Ombudsman

Česká spořitelna, a.s.

26. 11. 2021:

Dobrý den,

24. ráno mne Encall informoval, že moje smlouvy předá novému dodavateli. Jak si můžete ověřit níže, učinil tak až dnes. Po více než měsící čekání na pomoc ze strany České spořitelny tedy další zbytečné dva dny prodlení – přestože vše probíhá elektronicky. Tedy jeden klik, pět vteřin. 

Tohle je prostě Mongolsko za časů Čingischána, nikoli převod dodavatele v 21. století. Další dva dny budu zbytečně platit DPI, a do této situace mne dostal podvod České spořitelny. Plus další desetitisíce klientů.

Ivan Brezina

24. 11. 2021:

Dobrý den,

celý ten trapný příběh se tedy dá stručně shrnout takto: Česká spořitelna tisíce svých klientů aktivně oslovila, nalákala je na své jméno („Převeďte si své energie k naší dceři, Energii ČS!“), následně prodala energošmejdům kteří zkrachovali a teď odkopla bez jakékoli kompenzace. Peníze získané prodejem Energie ČS si necháte, aniž by vás napadlo z nich podvedené klienty za svůj malér odškodnit. Vy přece za nic nemůžete. Na vině jsou klienti, kteří vaší kampani s Energií ČS bláhově uvěřili.

A po této tragické a draze zaplacené zkušenosti teď dostávám mejlové nabídky z Erste Premier, abych s Českou spořitelnou kamsi investoval své peníze. To má být černý humor?! Opravdu si myslíte, že budu svou chybu s důvěrou projevenou České spořitelně opakovat?

Snad jen k Encallu. Zde je sled událostí doložitelný z e-mailů: 

– 21. 10. mne ombudsmanka ČS paní Macurová informovala, že se mi z Encallu někdo ozve, což jsem bankéři následně potvrdil,

– následně se nedělo nic a 9 (!) dnů se mi nikdo neozval, takže jsem 28. 10. musel u paní Macurové mejlem vše urgovat,

– 29. 10. jsem byl až na základě této své urgence Encallem konečně kontaktován,

– 2. 11. jsem Encallu poslal všechny požadované podklady dle jejich mejlového zadání,

– 4. 11. mi byly zaslány smlouvy,

– následně ovšem Encall zjistil, že smlouvy vypracoval špatně, a vyžádal si ode mne proto další podklady (kdyby to bývali řekli hned, poslal bych vše najednou),

– 22. 11. mi byly zaslány přepracované smlouvy, které jsem podepsal,

– na můj dotaz mne dnes ráno Encall informoval, že teprve teď podepsané smlouvy odesílá dodavatelům energií. Tam prý bude ovšem připojení trvat ještě nejméně dalších 30 dnů.

To je vrchol amatérismu jak České spořitelny, tak Encallu. Kdybych si vše zařizoval sám, trvalo by mi to cca jeden den. Bylo by bývalo stačilo zajít na pobočku dodavatele nebo s ním uzavřít smlouvy on-line během pár desítek minut.

Takhle jsem zcela zbytečně ztratil více než měsíc času (21. 10. – 24. 11.), o který budu déle v režimu DPI. Služba, kterou Česká spořitelna klientům velkomyslně poskytuje, je tedy doslova službou medvědí. Místo aby mi čas a peníze ušetřila, mi způsobí další zbytečné výdaje.

Na svém výše popsaném případu teď budu medializovat, jak to opět nefunguje.

S pozdravem Ivan Brezina

reakce České spořitelny

Dobrý den, pane Brezino,

skokové zdražení energie postihlo velkou většinu odběratelů na trhu a k jejich finančnímu odškodnění nepřistupuje žádný z poskytovatelů a neplánujeme k němu přistoupit ani my. Odškodnění předpokládá, že došlo k porušení nějaké povinnosti, které by vyvolalo majetkovou újmu poškozenému. ČS si není vědoma, žádného porušení povinnosti vůči svým klientům. V rámci poradenství vůči klientům jsme postupovali s odbornou péčí a při prodeji majetkové účasti v Energii ČS v souladu s platnými právními předpisy, odbornou péčí a s péčí řádného hospodáře.

Spořitelna vnímá komplikovanou situaci, do níž se dostala řada našich bankovních klientů, a proto jim v rámci našeho poradenství nabízíme zprostředkování kontaktu na firmu Encall, která klientům zdarma umožňuje maximálně rychlé převedení ze stávajících DPI tarifů k novým poskytovatelům energií se standardními tržními cenami.

S pozdravem,

Filip Hrubý

Head of External Communications a mluvčí Finanční skupiny České spořitelny

Dobrý den,

stále postrádám vyjádření České spořitelny k bodu 2. níže. Opakuji tedy dotaz: jakým způsobem se chystáte odškodnit podvedené klienty, jejichž prodejem energošmejdům jste vydělali? Děkuji za odpověď, kterou předám kolegům k další medializaci. (Já o tom psát nemůžu, byl bych ve střetu zájmů).

Pokud jde o mne osobně, vážně uvažuji o změně banky. Jako klient totiž bohužel nemohu vědět, komu mne Česká spořitelna prodá příště.

s pozdravem Ivan Brezina

Datum: 28. 10. 2021 14:22:55

Předmět: Re: mediální dotaz – kolosální průšvih České spořitelny s Energií ČS

Dobrý den,

když to tedy shrnu, paní Stříbrná (a další prodejci Energie ČS) lovili jménem České spořitelny důvěřivé klienty v době, kdy minimálně vrcholoví manažeři ČS i Energie ČS už dávno věděli, že je domluven prodej Bohemia Energy. Dokládá to právě můj případ. Byl jsem uloven je pár hodin předtím, než byl prodej zveřejněn. A znovu zdůrazňuju, že jsem se pro změnu dodavatele rozhodl jen a pouze po ujištění paní Stříbrnou, že budu v dobrých rukou banky, které jsem třicet let věřil.

Vše ostatní co zmiňujete (datum převodu akcií, datum zápisu do obchodního rejstříku atd.) je už jen účelová sofistika, která má zakrýt podstatu věci. Tou je zneužití jména České spořitelny (samotnou Českou spořitelnou) k obalamucení klientů a jejich následnému prodeji energošmejdům. 

Stejně to vidí moji kolegové novináři.

A stejně to vidí i řada čtenářů, kteří mne na základě toho textu postupně kontaktují. Jejich příběhy teď shrnu v sérii článků.

Ano, plány občas nevyjdou. Na konkrétní kauze jsou ale zásadním průšvihem minimálně tři věci:

1. Obalamucení klientů značkou ČS (viz výše). To je asi stejný marketingový malér, jako když mi v hospodě natočí podmírové pivo a při placení mne okradou. Příště už tam prostě nepůjdu. Obchodné značka se buduje dlouho, ale dá se zničit během pár vteřin jediným podrazem hosta nebo klienta.

2. Neochota přiznat vinu a věc napravit. Co Česká spořitelna předpokládala nebo nepředpokládala je zcela ireleventní. Vám se ten obchod povedl, za Energii ČS jste od Bohemia Energy dostali velmi vysokou částku. Černý Petr ovšem zůstal nám podvedeným zákazníkům. Skončili jsme u dodavatelů poslední instance (DPI) s absurdně vysokými cenami energií. Logicky tedy očekáváme kompenzaci, kterou Česká spořitelna může hradit právě ze zisku z prodeje Energie ČS. Tedy z peněz, které vydělala na náš úkor. Já to nakonec nějak přežiju, ale mám zprávy o tom, že nehorázně vysoké zálohy u DPI startují krachy rozpočtů ekonomicky slabších rodin, exekuce a další tragédie. Ti lidé prostě uvěřili České spořitelně. Je to jejich chyba?

3. Neřešení maléru. Minulý čtvrtek se mi telefonicky ozval bankéř ČS, jehož jméno jsem si bohužel nezaznamenal. Dal jsem mu souhlas k tomu, abych byl kontaktován srovnávačem Encall s.r.o. Vše si nahráváte, vše jde tedy snadno dohledat. Od té doby je ticho po pěšině a neděje se nic. Dál tedy zbytečně ztrácím čas a peníze u DPI. Ten týden mlčení samozřejmě také o něčem svědčí, jako novinář to neopomenu zdůraznit.

S pozdravem Ivan Brezina   

Datum: 27. 10. 2021 9:22:55

Předmět: Re: mediální dotaz – kolosální průšvih České spořitelny s Energií ČS

Dobrý den pane Brezino,

mrzí mne, že nastalou situaci popisujete jako podvodné nalákání ke změně a věřím, že Vás doplňující informace, které Vám nyní předám, přesvědčí o tom, že tomu tak není. 

Píšete, že Vám paní Stříbrná výslovně řekla, že je Energie ČS vlastněná Českou spořitelnou a že to lze doložit archivovanými maily. Pokud Vám naši bankéři, anebo zaměstnanci Energie ČS, v průběhu sjednávání smlouvy na podzim 2020 nesdělili informaci o prodeji, bylo to z toho důvodu, že o prodeji nevěděli. Obchodní akvizice tohoto typu jsou standardně předmětem obchodního tajemství a oznamují se až po úspěšném dokončení.

Paní Stříbrná dle Vašeho sdělení do 26.10.2020 uváděla, že společnost Energie ČS je dceřinou společností ČS. Tento údaj byl v době uvedení pravdivý. To plynulo i ze zápisu uvedeného v obchodním rejstříku. Navíc, po pouhém oznámení o nadcházející koupi k prodeji akcií nedošlo, a ČS tak stále v tu dobu byla jediným akcionářem Energie ČS. V tomto jednání nevidím žádné náznaky podvodu. Pokud se na obchodních listinách Energie ČS z října nebo listopadu 2020 vyskytují údaje o tom, že Energie ČS je dceřinou společností ČS, je to také v pořádku, neboť k převodu akcií došlo až ke dni 01.12.2020, a k zápisu předmětných údajů do obchodního rejstříku až 06.12.2020. Také údaje uvedené v listinách byly tedy pravdivé. Vzhledem k tomu, že byly podmínky, za nichž klienti odebírali energie v době, kdy byla Energie ČS vlastněna Spořitelnou, zcela identické s podmínkami, za nichž odebírali energie, když se vlastníkem Energie ČS stala firma Bohemia Energy, nebyl zde přirozený důvod k tomu, aby Vám paní Stříbrná oznámila změnu, týkající se vlastnictví Energie ČS.

Europe Easy Energy a.s. získala 100% akcií společnosti Energie ČS, a.s. na základě smlouvy. Tato skutečnost byla zapsána do obchodního rejstříku, který je rejstříkem veřejným a každý se tak mohl se změnou vlastnické struktury společnosti Energie ČS, a.s. seznámit. V této souvislosti bych chtěla zmínit ustanovení § 121 odst. 2 věty první OZ: „Byl-li údaj zapsaný ve veřejném rejstříku zveřejněn, nemůže se nikdo po uplynutí patnácti dnů od zveřejnění dovolat, že o zveřejněném údaji nemohl vědět.“ Pokud tedy klient uzavřel smlouvy v průběhu letošního roku, tedy přesněji kdykoli od 22.12.2020, nemůže tvrdit, že o prodeji akcií, a tedy o novém jediném akcionáři společnosti EČS, nevěděl. Zákon nijak neupravuje smluvní povinnost informovat klienty o prodeji dceřiné společnosti. Přesto jsme považovali za důležité klientům informaci o prodeji Energie ČS, a.s. předat a uveřejnili jsme ji na webu ČS. Dále tato informace byla dostupná i ve veřejných médiích a jak jsem uvedla minulý týden, o prodeji Energie ČS jsme informovali také na webu Energie ČS a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS odesílala sdělení s oznámením o změně vlastníka všem svým klientům.

Navíc, vlastnická struktura společnosti nemá z právního hlediska vliv na její práva a povinnosti vůči klientům. Společnost Energie ČS, a.s. pak používala stále stejné logo jako dříve v době, když vlastníkem jejích akcií byla Česká Spořitelna, a.s. Je to v pořádku, protože došlo ke změně vlastnické struktury společnosti, tedy změně vnitřní, ale nikoli ke změně na venek. Z toho také vyplývá, že Energie ČS, a.s. jako samostatná právnická osoba nikdy nezanikla, pouze se stala jednou z mnoha společností koncernu Bohemia Energy.

Znovu bych ráda zdůraznila, že při prodeji Energie ČS jsme nepředpokládali my ani nikdo jiný, že se situace na energetickém trhu vyvine způsobem, který způsobí pád jednoho z největších dodavatelů. 

Věřím, že se podaří za pomoci společnosti encall s.r.o. zvolit z jejich nabídky pro Vás vhodného dodavatele energie.

S úctou a přáním všeho dobrého

Zuzana Macurová 

Ombudsman

Česká spořitelna, a.s.

Odesláno: čtvrtek 21. října 2021 21:02

Dobrý den,

kolega už mne kontaktoval, čekám na výsledek.

Musím opravit Vaši informaci, že mi paní Stříbrná „přímo nezdůraznila“, že Energie CS je vlastněná Bohemia Energy. Naopak mi výslovně řekla, že je Energie CS je vlastněná Českou spořitelnou. To se dá snadno doložit mejly, které mám archivovány. 

První mejl mi paní Stříbrná napsala 7. 10. 2021 a v jejím podpisu je k tomuto datu uvedeno, že Energie ČS je „Člen finanční skupiny České spořitelny“. Viz printscreen, který Vám posílám v příloze. Jen proto jsem také na nabídku paní Stříbrné na převod energií kývnul, ukolébán jménem ČS, u které jsem tři desetiletí. 

Následně mi paní Stříbrná 26. 10. poslala kalkulace, ve kterých je uvedeno, že Energie CS je dceřinná společnost České spořitelny. Kalkulace Vám opět posílám v příloze, abyste si to mohla sama ověřit.

Jinými slovy: jednal jsem se zástupkyní České spořitelny, nikoli Bohemia Energy. Následně 27. 10. 2020 (tedy jen o den později!) došlo k prodeji Energie ČS, což paní Stříbrná už v té době věděla. Viz například zde:

Zástupkyní České spořitelny jsem tedy byl záměrně uveden v omyl, respektive jde o podvodné jednání. Jinak to prostě nazvat nejde. 

Kdybych býval zůstal u předchozích dodavatelů energií (Pražská plynárenská a Pražská energetika), nárůst cen bych tolik nepocítil, protože jsem tam měl ceny zafixovány. Nárůst pocítím až teď právě proto, že jsem byl podvodně nalákán ke změně dodavatele. Pokud bych na tomto jednání ze strany České spořitelny měl tratit větší částku, odejdu se všemi svými produkty k jiné serióznější bance a vše budu dále medializovat. 

Očekávám tedy buď plus mínus stejné podmínky, jaké jsem měl před podvodem, nebo nějakou formu kompenzace.

s pozdravem Ivan Brezina

Datum: 21. 10. 2021 12:56:54

Předmět: Re: mediální dotaz – kolosální průšvih České spořitelny s Energií ČS

Dobrý den pane Brezino,

mám pro Vás doplňující informace k nabídce pomoci s přechodem z DPI tarifu k novému dodavateli. Ještě během dnešního dne Vás telefonicky osloví kolegyně z linky Erste Premier našeho call centra, aby se Vás zeptala, zda si této nabídky přejete využít. Následně už by Vás oslovil některý z pracovníků firmy Encall. 

Firma Encall není poskytovatel energie ani nepřeprodává produkty poskytovatelů energií. Encall je specialista na digitalizaci procesů klientské péče a má digitální propojení se zákaznickými systémy některých velkých poskytovatelů energie, díky čemuž dokáže online a bez čekání převést klienta od jednoho poskytovatele ke druhému. Je nicméně pouze na klientovi, jakého dodavatele a s jakým tarifem si z nabídky vybere. Využití služby Encall je pro klienty Energie ČS zdarma.

Chápeme, že si řada bývalých klientů Energie ČS uvědomila až po oznámení o ukončení činnosti Energie ČS, že došlo k prodeji EČS společnosti BE. Nicméně o samotném prodeji EČS jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích již 29. října 2020 a následně v červenci 2021, kdy EČS odesílala sdělení s oznámením o změně vlastníka všem svým klientům. 

Informace o tom, že společnost Energie ČS je vlastněna firmou Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy, je uvedena ve smlouvě, kterou klienti při sjednání tohoto produktu podepisovali. Pokud bankéř klientovi při podpisu smlouvy přímo nezdůraznil, že vlastníkem Energie ČS je firma Bohemia Energy, bylo to z toho důvodu, že podmínky, za nichž klienti odebírali energie v době, kdy byla Energie ČS vlastněna Spořitelnou, byly zcela identické s podmínkami, za nichž odebírali energie, když se vlastníkem Energie ČS stala firma Bohemia Energy.

Nárůst cen energií dříve či později pocítí většina z nás, a přestože tento nárůst poskytovatelé energií ani Česká spořitelna přímo finančně nekompenzují, věříme, že nástroje finanční pomoci, které v tuto chvíli pro klienty připravujeme, jim pomohou toto náročné období překlenout.

S úctou

Zuzana Macurová

Ombudsman a klientská zkušenost 

Česká spořitelna, a. s.

Odesláno: úterý 19. října 2021 9:43

Dobrý den,

děkuji za Vaši informaci. Nicméně pokud nebude pomoc ČS skutečně rychlá a účinná, odcházím se všemi svými produkty k jiné serióznější bance. Viníkem situace je jednoznačně ČS, takto podvodně se s klienty prostě nejedná.

s pozdravem Ivan Brezina

Datum: 19. 10. 2021 9:15:29

Předmět: Re: mediální dotaz – kolosální průšvih České spořitelny s Energií ČS

Dobrý den, vážený pane magistře,

věřte, že nás situace, do níž se díky krachu Bohemia Energy dostali bývalí klienti Energie ČS, skutečně velice mrzí. 

Při prodeji Energie ČS jsme nepředpokládali my ani nikdo jiný, že se situace na energetickém trhu vyvine způsobem, jehož důsledkem bude pád jednoho z největších dodavatelů. O samotném prodeji jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích 29. října 2020 a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS posílala sdělení všem klientům, aby jim oznámila změnu vlastníka. O klienty Energie ČS jsme se každopádně starali i po prodeji, díky čemuž jim, jako jediným klientům Bohemia Energy, nebyla skokově zdražena energie v průběhu září a října. 

Okamžitě po oznámení krachu Bohemia Energy jsme pak pro klienty spustili linku pomoci 800 960 960, kde jim pomáháme mimo jiné s nastavením plateb novým dodavatelům. Zároveň připravujeme další nástroje pro pomoc klientům, které jim proaktivně nabídneme v následujících dnech. 

Jakmile budu mít přesné informace, budu Vás kontaktovat.

V tuto chvíli se skutečně snažíme bývalým klientům Energie ČS maximálně pomoci, nicméně plně chápu a respektuji, že mnoho z nich má podobné pocity a dojmy jako Vy. 

S přáním všeho dobrého

Zuzana Macurová 

Ombudsman

Česká spořitelna, a.s.

Odesláno: úterý 19. října 2021 6:24

Dobrý den,

z České spořitelny se mi dosud nikdo neozval. 

Jako klient Erste Premiere podvedený postupem České spořitelny (respektive její „dcery“ Energie ČS) očekávám minimálně:

– asistenci s převodem k jinému dodavateli, serióznějšímu než byla Energie ČS (osobně nehodlám mrznout někde v mnohahodinové frontě)

– návrh kompenzace časových a finančních nákladů, které mi vinou České spořitelny vznikly (především aktuálně vyšších cen energií).

Kdy prosím celou věc vyřešíte?

Děkuji, s pozdravem Ivan Brezina

Datum: 15. 10. 2021 13:06:00

Dobrý den, vážený pane magistře, 

potvrzuji, že jsem v týmu ombudsmana převzala Vaši záležitost.

Situace kolem Bohemia Energy, která dopadá na všechny zúčastněné, nás velmi mrzí. Mohu Vás ujistit, že se jí intenzivně zabýváme.

Ozvu se Vám hned, jak pro Vás budu mít nějaké konkrétní informace.

Předem děkuji za Vaše pochopení a trpělivost.

S úctou

Zuzana Macurová 

Ombudsman

Česká spořitelna, a.s.

Odesláno: čtvrtek 14. října 2021 11:02

Vážený pane Hrubý,

na tiskový odbor České spořitelny se obracím jako novinář:

Loni v říjnu mi zatelefonovala Petra Stříbrná z Energie CS, tedy „dcery“ České spořitelny. Nevyžádané telefonáty s komerčními nabídkami razantně odmítám, ale paní Stříbrná prý moje číslo získala z vašeho interního systému proto, že jsem klientem Erste Premier. A protože vystupovala jménem České spořitelny, ukolébalo mne to – bohužel. 

Jménem ČS mi paní Stříbrná nabídla ceny plynu a elektřiny na mých dvou odběrných místech. Z opatrnosti jsem si ověřil, že Energie CS skutečně patří ČS. A vzhledem k tomu, že mám u ČS (Erste Premier) skoro třicet let všechny své finanční produkty, považoval jsem nabídku paní Stříbrné za seriózní – opět bohužel. 

Plyn i elektřinu na obou svých odběrných místech jsem tedy převedl k Energii ČS. Paní Stříbrná mi ovšem zatajila, že ČS už v té době (říjen 2020) chystá prodej Energie CS skupině Bohemia Energy. Aniž bych to tedy věděl a aniž bych si to přál, byl jsem převeden k pochybnému dodavateli, který teď zkrachoval. Řečeno natvrdo: Česká spořitelna mne prostě nalákala na svoje jméno a následně prodala jako ovci na trhu.

Takové jednání ze strany České spořitelny (kterou paní Stříbrná v říjnu 2020 reprezentovala) považuji za krajně neetické, snad až podvodné. Česká spořitelna mne tím totiž dostala do situace, kdy budu muset urychleně řešit přechod k jinému dodavateli, samozřejmě za nevýhodných podmínek. Bude mne to stát spoustu času, energie a peněz.

Výše popsané je kolosální průšvih, který ničí renomé České spořitelny. Zvažuji odchod se všemi svými produkty k jiné bance. Jak se totiž ukazuje, u České spořitelny nemám nic jistého. Nevím, jestli zítra stejným způsobem jako moje dodávky energií někomu neprodáte třeba i moje hypotéky, zdravotní pojištění, citlivá osobní data…

Žádám o vysvětlení, které se jako novinář chystám medializovat. Dále žádám o informaci, jakým způsobem budete situaci tisíců klientů Energie ČS ošálených jménem České spořitelny řešit. Jakým způsobem to nám klientům hodláte kompenzovat? Doplatíte nám rozdíl v ceně energií?

Minimálně bych očekával, že všechny moje současné starosti s převodem plynu a elektřiny převezme Erste Premiere. Proto dávám na kopii i tým ombudsmana CS a svou osobní bankéřku paní Osyflakovou.

Děkuji za odpověď, s pozdravem Ivan Brezina.

Mrzí nás to, vzkazuje banka

„Situace, do níž se díky ukončení činnosti Bohemia Energy dostali naši bývalí klienti, nás velice mrzí a snažíme se jim maximálně pomoci. Proto jsme okamžitě po krachu Bohemia Energy spustili linku pomoci, kde jim pomáháme s informacemi i s nastavením plateb novým dodavatelům.
Naše bývalé klienty proaktivně telefonicky oslovujeme a nabízíme jim možnost využít služeb externího call centra (jehož kapacitu jsme zaplatili), jehož pracovníci jim umožní (budou-li mít zájem) co nejrychleji přejít z drahých DPI tarifů k novým dodavatelům se standardními tržními tarify,“ zareagoval na otázky Ekonomického deníku na sklonku října mediální zástupce České spořitelny Filip Hrubý.

Zároveň banka pro klienty podle Hrubého přichystala i nástroje finanční pomoci, které by jim měly pomoci zvládnout finanční problémy, které jim mohou způsobit stávající velmi vysoké ceny v rámci DPI tarifů.

„Při prodeji Energie ČS jsme nepředpokládali my ani nikdo jiný, že se situace na energetickém trhu vyvine způsobem, který způsobí pád jednoho z největších dodavatelů. Byli jsme si vědomi negativní reputace, kterou měla v minulosti Bohemia Energy, ale zároveň jsme vnímali výrazné zlepšení klientského přístupu v posledních letech, který z Bohemia Energy s takřka 900 tisíci klienty dělal respektovaného dodavatele energií,“ konstatoval v říjnu Hrubý.

Samotný prodej Energie ČS nebyl podle zástupce banky rozhodně motivován snahou „zbohatnout“, ale střízlivou analýzou efektivity obchodního modelu, z níž vyplynulo, že prodej energií klientům Spořitelny bude efektivnější realizovat skrze partnerství s velkým distributorem než skrze dceřinou společnost.

„O klienty Energie ČS jsme se každopádně intenzivně starali i po samotném prodeji, díky čemuž jim jako jediným klientům Bohemia Energy, nebyla skokově zdražena energie v průběhu září a října. Chápeme, že si řada klientů Energie ČS bohužel až po oznámení krachu uvědomila, že došlo k prodeji Energie ČS společnosti Bohemia Energy. Nicméně o samotném prodeji Energie ČS jsme informovali na webu Energie ČS i v médiích již 29. října 2020 a následně v červenci 2021, kdy Energie ČS zaslala dopisy s oznámením o změně vlastníka všem svým klientům,“ uzavřel tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Neděkuji, odcházím

Ivan Brezina, ale i další klienti, s podobnými vyjádřeními nesouhlasí. Brezina je po velkých problémech, do kterých se dostal po prodeji společnosti Energie ČS, rozhodnut, že dá peněžnímu ústavu, kterému léta důvěřoval, vale.

„Čekal bych, že Česká spořitelna řekne: ´Udělali jsme chybu, omlouváme se. Přiznáváme, že je to naše chyba, neházíme to na druhé. Prodejem Energie ČS Písaříkovu jsme vydělali XY milionů. Z těch peněz vám teď zaplatíme rozdíl mezi původní cenou energie a cenou, kterou jste kvůli naší chybě zaplatili v režimu DPI. Nebo, pokud u nás máte spotřebitelák, dáme vám nižší úrok. Nebo něco podobného.´ Takový přístup by byl fér, ale nula, nula, nic, nic. Oni si prostě nechají balík, který na nás naším prodejem vydělali. Svůj malér klientům nijak reálně nevykompenzují. Ombudsmanka jen zamáčkne slzu, jak moc je to údajně mrzí, to je celé. Od České spořitelny\ odcházím. Bude mne to administrativně bolet, mám tam všechny produkty (tři účty, dvě hypotéky, dva spotřebitelské úvěry, penzijko, životko). U spořitelny je navíc i manželka a obě děti, které jsem jim přivedl v dobré vůli, že je to seriózní banka. Všichni teď odejdeme jinam. Důvěryhodnost je pro banku to nejcennější, a Česká spořitelna teď důvěryhodnost ztratila. Nebudu u banky, která se takhle chová,“ dodává Ivan Brezina a podobné informace k Ekonomickému deníku směřují i další z klientů Energie ČS.

Jan Hrbáček