INZERCE

Zemřelý finančník Petr Kellner. Foto: Výroční zpráva skupiny PPF

Kellner po nehodě vrtulníku na Aljašce žil. Zemřel při dlouhém čekání na záchranu

Český miliardář Petr Kellner a mezinárodně uznávaný průvodce heli-skiingu Gregory Harms nehodu vrtulníku v březnu 2021 nad ledovcem Knik přežili. Následkům zranění podlehli až při čekání na záchranu, která se zpozdila kvůli selhání komunikace a sledování letu, vyplývá ze dvou výstupů federálního soudu v americkém Anchorage. Napsal to webový server deníku Anchorage Daily News.

Vrtulník Airbus AS350B3 provozovaný společností Soloy Helicopters z Wasilly se dvěma průvodci a třemi klienty z Tordrillo Mountain Lodge se zřítil 21 mil jihovýchodně od Palmeru v pohoří Chugach. Jednalo se o jednu z nejsmrtelnějších leteckých nehod heli-skiingu v historii Severní Ameriky.

Mezi mrtvými byli nejbohatší muž České republiky 56letý byznysmen Petr Kellner, a 52letý mezinárodně uznávaný průvodce heli-skiingu Gregory Harms.

Z nových soudních dokumentů však vyplývá, že Kellner a velmi pravděpodobně Harms zůstali po dramatickém pádu vrtulníku z horského svahu naživu v troskách.

Kellner havárii přežil, ale „zemřel při čekání na záchranu“, uvádí se v dokumentech v případu amerického okresního soudu, který se týká vyrovnání mezi přeživším Čechem Davidem Horvátem a společností Soloy.

Podle samostatné občanskoprávní žaloby podané minulý týden u okresního soudu USA Harms také přežil, ale „utrpěl vážná a nakonec smrtelná zranění“.

Vyjma Kellnera a Harmse zahynuli také 33letý pilot Soloy Zachary Russell z Anchorage, 38letý průvodce Sean McManamy z Girdwoodu a 50letý francouzský snowboardista Benjamin Larochaix.

V době, kdy záchranáři dorazili na místo, našli pouze jednoho přeživšího: 48letého českého snowboardistu Davida Horvátha.

Dokumenty federálního soudu neuvádějí, jak dlouho Kellner nebo Harms žili, ani co bylo příčinou jejich smrti, ani neposkytují důkazy, že mohli skutečně přežít, kdyby krátce po havárii následovala rychlá záchranná akce.

Ze zatím nejasných důvodů se nikdo bezprostředně nedozvěděl, že vrtulník s Kellnerem spadl. Nouzový lokátor se při nárazu nespustil. Záchranné koordinační centrum, které je zodpovědné za vysílání elitních záchranářů Aljašské národní gardy na mise v horách, dostalo oznámení o zpožděném vrtulníku více než dvě a půl hodiny po havárii.

Čekání na záchranu

Národní úřad pro bezpečnost dopravy se podrobně zabývá příčinou havárie a tím, proč nikdo okamžitě nenahlásil problém, když se signál vrtulníku Soloy v horách náhle zastavil. Hlavní vyšetřovací zpráva by měla být zveřejněna až koncem tohoto roku.

Vyšetřovatelé zjistili, že vrtulník manévroval nízko nad hřebenem nad ledovcem a pilot pravděpodobně hledal místo, kde by mohl přistát, když se zřítil a spadl z výšky asi 900 stop. Vrak byl zasypán sněhem.

Když se záchranáři Aljašské národní gardy dostali k vraku ve výšce 5 500 stop, byl Horváth, stále sedící na sedadle, od stehen dolů zasypán sněhem, jak uvedl vedoucí týmu.

Vyprostili ho kolem půl jedné ráno, šest hodin po nehodě.

Horváthova advokátka Tracey Knutsonová v jednom z podání vykresluje jeho utrpení: „Byl uvězněn v rozdrceném vrtulníku plném sněhu, leteckého paliva a krve různých mužů.“

Horváth strávil více než týden v lékařském centru Providence Alaska Medical Center, z toho čtyři dny ve vážném stavu, než mohl odletět domů.

Podle Knutsonové utrpěl zlomeniny žeber a vykloubení obou kolen, což si vyžádalo rekonstrukční operace. Nekróza rukou způsobená dlouhým čekáním v mrazivém vzduchu ve vysokých horách si vyžádala amputaci některých prstů na pravé ruce. Na levé ruce přišel o všechny prsty, uvedla jeho právní zástupkyně.

„Kromě traumatu z okamžité smrti dvou členů jeho party a pilota,“ napsala Knutsonová v podání, „pan Horvath zažil úmrtí dalších dvou členů své party, kteří čekali na záchranu.“

Časová osa

Podle federálních vyšetřovatelů se sledovací signál vrtulníku zastavil kolem 18,35 27. března 2021, ale nouzový maják, který obvykle poskytuje první upozornění na havárii, se nespustil.

Podle mluvčí aljašského velitelství bylo 21,10 – dvě hodiny a 35 minut po havárii – když záchranné koordinační centrum poprvé obdrželo hlášení o pohřešování vrtulníku se šesti osobami na palubě. Centrum vysílá záchranáře Národní gardy okamžitě jakmile je známo místo nehody.

Jiná vrtulníková společnost odklonila jeden stroj ze své trasy, aby hledala helikoptéru Soloy, a vrak spatřila kolem 21,40. RCC zahájilo oficiální záchrannou misi ve 21,45, podle zprávy o incidentu. Aljašská státní policie byla o nehodě informována ve 21,50, uvedl mluvčí.

Podle zprávy našli záchranáři gardy při lokalizaci vraku kolem 23,45 hodin naživu pouze Horvátha. Ostatní oběti byly uvnitř. Jen jeden muž byl nalezen mimo vrtulník, asi 30 metrů od něj, tváří vzhůru a hledící na oblohu.

Obecně platí, že vrtulníkové společnosti, které provádějí výlety na heli-skiing bez letových plánů, musejí používat elektroniku ke sledování letadel s cestujícími, udržovat komunikaci a podávat zprávy pro případ nouze.

Společnosti, které vezou klienty na heli-skiingových výpravách, obvykle dodržují oborové směrnice pro sledování letů a udržování kontaktu s průvodci v krátkých intervalech pomocí rádiové nebo satelitní komunikace.

Žaloba za neúmyslné usmrcení podaná jménem Harmsovy partnerky a jejich malého dítěte minulý týden tvrdí, že pilot Soloy Russell byl nezkušený a dopustil se chyb, které způsobily havárii.

Žaloba také tvrdí, že společnost Soloy nesledovala svůj vrtulník, nebyla s Russellem v kontaktu a nezahájila nouzový postup, jakmile se opozdil s hlášením.

„Dosavadní důkazy ukazují, že zesnulý Gregory Harms havárii přežil, ale nakonec zemřel v důsledku nedostatečného sledování letu a potřebné komunikace s předmětným vrtulníkem, jakož i několikahodinového zpoždění při zahájení nouzových pátracích a záchranných poplachů, komunikace a plánů,“ uvádí se v žalobě.

Mluvčí společnosti Soloy uvedl, že společnost nekomentuje probíhající soudní spory. Advokát Scott Broadwell z Anchorage se také odmítl k žalobě vyjádřit.

Harms byl dobrodruh, žil v Aspenu a podle přátel žil kočovným životem na lyžích za nejlepším sněhem: Na začátku zimy v Coloradu, na jaře na Aljašce a v létě v Andách. V devadesátých letech přežil nehodu vrtulníku v Chile, při níž zahynuli dva další lidé. Před svou smrtí se stal otcem.

Kellner byl spolu s Larochaixem častým hostem v Tordrillo Mountain Lodge, uvedli loni její zástupci.

Smrt českého miliardáře, se zálibou v adrenalinových dobrodružstvích, se objevila ve všech velkých médiích.

Mluvčí PPF Leoš Rousekpro Anchorage Daily News uvedl, že vzhledem k probíhajícímu vyšetřování NTSB nemůže komentovat žádné ze soudních podání.

Horváth, otec tří dětí, pracoval jako Kellnerův fotograf, napsal jeho advokát. Nyní je nezaměstnaný.

Společnost Soloy Helicopters a její pojišťovny usilují o finanční vyrovnání s Horváthem, jehož podrobnosti jsou důvěrné, uvedla společnost v prohlášení.

„Tým společnosti Soloy je i nadále myšlenkami s rodinami všech obětí včetně našeho vlastního kolegy, který při nehodě zemřel, i s pozůstalým při jeho probíhající rekonvalescenci a rehabilitaci ze zranění,“ uvádí se v prohlášení.

Společnost, provozující horskou chatu Tordrillo v polovině března požádala federálního soudce o zmrazení 175 000 dolarů z vyrovnání, aby je ponechal ve Spojených státech na pokrytí budoucích právních nákladů, pokud by Horváth podal žalobu kvůli opožděné záchranné akci.

Vyšší soudce John Sedwick 18. března nařídil peníze odložit.

„Soudcům se to nedělá lehce,“ řekl Tim Lamb, právník zastupující majitele chaty Triumvirate LLC, mezi něž patří olympijský vítěz v lyžování Tommy Moe a průkopníci heli-skiingu na Aljašce Mike Overcast a Michael Rheam.

Aljaška je státem, kde platí zásada „kdo prohraje, zaplatí“, a lidé, kteří podají občanskoprávní žalobu a prohrají, platí část nákladů advokátovi vítězné strany.

Lamb v podáních k případu uvádí, že Horváthova advokátka pohrozila podáním žaloby.

Advokátka Knutsonová řekla, že Horváth dosud nepodnikl žádné kroky proti společnosti ani se nerozhodl, zda podá žalobu.

Smlouva horské společnosti se Soloyem z toho dne dávala horalům odpovědnost za „sledování letu“, napsal Knutson v podání soudu. Tvrdí, že horalé nesledovali dráhu letu vrtulníku, nezůstali v kontaktu s pasažéry a nezahájili plán nouzové reakce, „když letadlo nabralo velkého zpoždění v kontaktu“.

Horváth podepsal zřeknutí se odpovědnosti za případné nároky, napsal Lamb ve svém podání. Proto očekává, že v případě podání žaloby u soudu provozovatelé horské chaty zvítězí.

Knutsonová pak tvrdí, že zřeknutí se práv se nemusí nutně vztahovat na rizika, jako je opožděná záchrana zpožděného letadla.

„Neudělali jsme nic špatného,“ řekl. „Jedná se o nešťastnou nehodu vrtulníku,“ dodal za provozovatele horské chaty Tordrillo Mountain Lodge advokát Tim Lamb.

Jan Hrbáček