INZERCE

Česká pošta v rámci své transformace nepředpokládá v budoucnu další redukci pobočkové sítě. Foto: Česká pošta/Facebook

Kdo pomůže České poště s prodejem Balíkovny? Vypsala tendr na poradce

Česká pošta vypsala zadávací řízení na poradce, který by jí měl pomoci s výběrem potenciálního kupce Balíkovny. Zájemci se mohou hlásit do 9. září. Půjde o komplexní poskytování poradenských služeb během celého procesu prodeje Balíkovny včetně podpory při oslovení potenciálních zájemců a jednání s nimi. Česká pošta se tak připravuje na další krok ve své transformaci.

Přeměna by měla být dokončena v roce 2026, kdy má státní podnik hospodařit s kladným finančním výsledkem. V rámci transformace by mělo dojít k rozdělení majetku mezi Českou poštu a Balíkovnu, která má převzít logistické a balíkové služby. Poště zůstane pobočková síť a doručovatelé. Předpokládaná cena Balíkovny se pohybuje v řádech miliard korun. Transformaci České pošty schválila vláda v loňském roce.

Jak uvedl tiskový mluvčí ministerstva vnitra Adam Rözler, za průběh a výsledky transformace státního podniku je zodpovědný management České pošty. Stejně tak jako za způsob a míru prodeje Balíkovny. „Záměr rozdělit služby veřejného zájmu, které si buď stát u České pošty objednává, nebo je v zájmu občanů je poskytovat, od komerčních balíkových a logistických stále platí,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Prodej Balíkovny by se měl uskutečnit podle informací z výběrového řízení na poradce formou prodeje vítěznému uchazeči, tedy nikoliv formou prodeje přes kapitálové trhy. Konkrétní parametry transakce chce Česká pošta určit až v průběhu procesu přípravy transakce po zmapování zájmu potenciálních investorů.

Poradce pro prodej Balíkovny, který vzejde z výběrového řízení, musí podle agentury ČTK splnit několik kritérií, která se týkají i zkušeností nebo požadavku na odměnu za služby. Ta bude mít fixní a variabilní část, přičemž variabilní část se bude odvíjet od ceny, za kterou podnik Balíkovnu prodá. Důvodem je podle mluvčího Vitíka motivovat poradce k tomu, aby vyjednal co nejvyšší prodejní cenu, uvedla tisková agentura.

Česká pošta v zadání k tendru informovala, že v rámci zvažovaného prodeje budou osloveni domácí, evropští i mezinárodní potenciální zájemci. Vyhradila si také právo během procesu případného prodeje vyloučit zájemce ze zemí, u kterých by mohlo hrozit bezpečnostní riziko.

Tereza Čapková