Společnost České dráhy vyslala do světa poptávku na 133 jednotek EMU 400. Určené jsou pro tratě Středočeského kraje a hlavního města. Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky je vyčíslená na 84,5 miliardy korun bez DPH. S nasazením nových vlaků se počítá od prosince 2029. Jde už o druhé vyhlášení tendru, ten první České dráhy zrušily.

Veřejná zakázka Českých drah se totiž odvíjí od vypsání tendru Středočeského kraje a Prahy na obsluhu železniční dopravy a nákup vlaků od roku 2029 do roku 2059, o kterou má státní dopravce zájem. Zrušení toho původního odůvodnily tím, že nebyly ze strany objednatele dopravy uveřejněny požadavky na nové vlaky.

Aktuálně České dráhy poptávají elektrické jednotky s maximální provozní rychlostí alespoň 160 kilometrů za hodinu, které budou způsobilé k provozu na železničních tratích rozchodu 1435 milimetrů na území České republiky. A to včetně všech povolení, schválení, souhlasů a registrací.

Zadání počítá také s dodávkami náhradních dílů a konstrukčních celků výměnného systému a součástí mají být i dlouhodobé smlouvy na opravy a údržbu dodaných jednotek formou full-service. Lhůtu pro doručení žádostí České dráhy stanovily na 23. května letošního roku.

Mohlo by vás zajímat

Vybírat se bude podle ceny

Středočeský kraj a Praha tendr na dopravce vypsaly se zpožděním v únoru letošního roku. Zadavatelé zakázku vyčíslili na 142 miliard korun. Jediným hodnotícím kritériem bude předložená cena. Náklady tendru by si měly mezi sebe rozdělit Středočeský kraj a Praha v poměru 48,9 procenta pro kraj a 51,1 procenta pro metropoli.

Středočeský kraj s Prahou také rozdělily celkovou poptávku po železničních dopravcích na několik samostatných tendrů. Jak Ekonomický deník informoval, největší z nich se týká 54 elektrických jednotek (EMU 400), kdy má každá z nich kapacitu 400 cestujících.

Vítěze chtěli zadavatelé původně vybrat nejpozději letos v červnu. Na celý průběh zakázky dohlíží protikorupční organizace Transparency International.