Řidič nebo software, kdo ponese odpovědnost za případné pochybení v rámci silničního provozu? Na tuto otázku v současnosti neumí česká legislativa odpovědět. Řada vozidel automobilových výrobců už přitom obsahuje sofistikované autonomní systémy řízení. Prázdné legislativní místo má v plánu ministerstvo dopravy zaplnit do konce letošního roku. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) chce úřad předložit úpravy zákonů, které nabídnou případné podmínky pro rozvoj vyšších stupňů autonomního řízení.
„Hlavní úkol je určit přesně v legislativě odpovědnost za fungování systémů a odpovědnost za řízení na straně řidiče,“ uvedl ve čtvrtek na tiskové konferenci k elektromobilitě Kupka. Smyslem nové legislativy má být kromě ujasnění odpovědnosti zároveň podpora rozvoje vyšších stupňů autonomního řízení. „Je to nezbytná odpověď na to, kam se celosvětově ubírá automobilový průmysl,“ zmínil Kupka. Ministr dopravy také poznamenal, že pokud chce Česká republika udržet krok se světovými lídry, znamená to v technologické oblasti šlápnout na plyn.
„Česká republika je schopná nabídnout nejenom světu, ale i Evropě, celou řadu důležitých kapacit a kromě elektromobility je to také oblast systémů autonomního řízení,“ uvedl Kupka. V zemi funguje podle ministra celá řada startupů a technologických lídrů, kteří jsou schopni jít dopředu a přinášet novinky i na globální trh. „To je oblast, na kterou se chceme zaměřit,“ řekl Kupka. Legislativa, kterou chce resort připravit, by měla posunout podle něj Českou republiku na úroveň Německa či Velké Británie.
Směr, jakým se podle ministra ubírají pro vyšší stupně autonomního řízení legislativci i v dalších zemích, je určit odpovědnost za fungování systémů a odpovědnost za řízení řidiče. Právě u pokročilejších systémů už přichází podle Kupky v úvahu to, že by automobil nesl jako technologie odpovědnost za bezpečnost cesty. „To je téma, se kterým se chceme v tomto roce vypořádat v rámci odborné debaty spolu s AutoSAP a dalšími klíčovými aktéry,“ podotkl Kupka.
Mohlo by vás zajímat
Podle ministra jde ve chvíli, kdy automobilový průmysl zapojuje do vozů stále více asistenčních systémů o důležitou podmínku. V některých případech je tak možné například na dálnici nechat podle ministra přenechat řízení samotnému vozidlu. „Zároveň musí být logicky dobře legislativně ošetřeno, aby bylo jasné, kde začíná a kde končí odpovědnost řidiče a kde začíná a kde končí odpovědnost technologie,“ dodal.
Oblastí autonomního řízení se v současnosti zabývá například Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice, které v roce 2017 uzavřelo s vládou Sdružení automobilového průmyslu (AutoSap). Z memoranda vychází Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice, ve kterém se autonomní mobilitě věnuje šest kategorií.
Otázkami spojenými s provozem automatizovaných a autonomních vozidel se začala už v roce 2020 zabývat etická komise zřízená v rámci ministerstva dopravy. Odborníci z oblasti etiky, společenských věd, práva i technologií z různých akademických i soukromých subjektů tehdy vydali celkem 21 doporučení. Řeší se v nich etické a právní aspekty nových technologií, vliv na životní prostředí, ale například i nakládání s daty.
Tereza Čapková